Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Van abu-abu tot wajik

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Van abu-abu tot wajik Empty
BerichtOnderwerp: Van abu-abu tot wajik   Van abu-abu tot wajik Icon_minitimedi 3 mei 2011 - 16:34

Van abu-abu tot wajik
di 03 mei 2011, 09:28 | door jannekeph |

Van abu-abu tot wajik 1304423561-580

Ik vind het heerlijk 's morgens al te bedenken wat 's avonds op tafel komt. Om je er vervolgens de hele dag naar uit te kijken. In de ochtendzon (wat is het al warm achter de grote pui!) blader ik op kantoor door het nieuwe boek van Lonny Gerungan, De complete Indonesische keuken. Wie kent Lonny niet? Van zijn tv-jaren, van z'n restaurant in Amsterdam of misschien wel van zijn productenlijn Samasaya in de supermarkt. Lonny. Een boeiende duizendpoot. Want naast charmant presenteren, koken en kookboeken schrijven zingt hij als een nachtegaaltje.

Terug naar z'n boek. Daar blader ik nog steeds door. In het receptdeel amper beeld, geen tierlantijntjes als leeslinten en inleidende anekdotes. Niks van dat. Wel: 785 recepten. Authentieke recepten van zijn eigen familie en verzameld tijdens zijn reizen over de de 13.000(!) eilanden van de Gordel van Smaragd. Hij kookte met de plaatselijke bevolking, met buren, familie en dorpsbewoners. De recepten worden kort en duidelijk beschreven. Een heldere en noodzakelijke - want in de recepten staan veelal de Indische namen! - A-Z ingrediëntenlijst vind je in het begin van het boek. Net als een inspirerende woord vooraf en een - iet wat lang - rijstverhaal. Het boek is ingedeeld naar regio's, met een paar woorden over het eten en de gebruiken aldaar.

Goed, wat gaan we eten vanavond? Gestoofd rundvlees uit Java, kipsatéetjes van Sulawesi of geroosterde vis in bananenblad van Kalimantan. En wat erbij, groenten met kokos, een pittige salade met papaya, sambal aubergine. Ik ben er nog niet uit. Het is eigenlijk ook de hoogste tijd aan het werk te gaan...

Sambal lecing (sambal met tomaat)
3 rode lomboks
9 rawits
2 middelgrote tomaten
1 tl trasi Lombok bakar
zout

Verwijder van de lomboks en rawits de steeltjes en snijd ze grof, snijd de tomaten in stukjes. Wrijf ze met de lomboks, de rawits, de trasi en zut naar smaak in een cobek (= Indische vijzel) fijn tot sambal.

De complete Indonesische keuken, Lonny Gerungan
440 pagina's, € 22,50


Vrouw Online
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Van abu-abu tot wajik
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Recepten/Dapur-aangelegenheden-
Ga naar: