Nog meer Griselda:
lees interview Griselda Molemans in
Crimezone==========================================
in de Volkskrant, 25-06-2011:
De plek van Griselda MolemansWaar zit je het liefst?
Topanga, een deelgemeente van Los Angeles, midden in de Santa Monica Mountains. Ik heb er een half jaar gewoond om aan mijn nieuwe boek te werken. Rondom het stadje is een adembenemende natuur. En de sfeer is heel on-Amerikaans: bohemien-chique.
Hoe komt dat zo?
In de jaren twintig van de vorige eeuw zocht een aantal acteurs uit het nabijgelegen Hollywood rust en afstand van de pers. Topanga, toen nog tamelijk onbegaanbaar, werd de uitvalsbasis voor excentrieke acteurs als Mary Pickford en Douglas Fairbanks. In de jaren ’60 kwamen hippies en succesvolle regisseurs. Het wemelde van de zelfaangelegde moestuinen en anti-kapitalistische ideeën. Die geest waart nog steeds rond. De gemeenschap is onderling verbonden, er is een koffiehuis en buurtkrant en men loopt er met yogamatjes over straat.
Waar verbleef je al die tijd?
Op het terrein van The Will Geer Theatre, gebouwd in de
seventies door familie van Will Geer, jaren terug een van communistisch gedachtegoed verdachte acteur die ooit naar Topanga was gevlucht. Er is, iets van mijn huisje vandaan, een prachtig amfitheater. Uit de rotsen gehakt, met uitzicht over de bossen. De acteurs van het toneelgezelschap oefenden en speelden vrijwel elke dag klassieke stukken van Shakespeare. Zo schrok ik op een dag van luid geschreeuw, alsof iemand dood ging. Bleek het de sterfscène uit Hamlet!
Artiestenkolonies, Hamlet.. Kwam je wel toe aan schrijven?
Ja, hoor. Ik schreef veel in de ochtend. Er heerst dan een serene rust. Ik werd wakker van het eerste zonlicht, hoorde krekels, speelde wat met de kat en begon te schrijven. Soms dronk ik een bak koffie en een van de macrobiotische cafés in het stadje. Als ik flink wat geschreven had, trakteerde ik mezelf in de nabijgelegen bioscoop. Die was wel erg Amerikaans trouwens. Achttien zalen rijk met tien uitgifte balies vol snoep, chips en frisdrank. En soms ging ik hiken door het omliggende, prachtige landschap.
Beren gezien?
Gelukkig niet. Wel een ratelslang. Je klimt over plateaus omhoog en ziet, naarmate je verder komt, steeds meer van het landschap. Valleien, rotsen heide. Kabbelende beekjes, bossen. Het lijkt prehistorisch. Helemaal boven aan de bergen, voorbij een paar villa’s, zie je de Stille Oceaan. Voor mij een symbool voor mijn roots in Indonesië en verre reizen. Heel magisch.
Waar zou je nooit meer naartoe willen?
Ik wil nooit meer naar Israël. Als studente archeologie nam ik deel aan een opgraving in Nahsholim, zo’n twintig jaar geleden. Omdat ik veel pigment heb en daar de zon erg scheen, was ik extra bruin waardoor ik, in de bus of op straat, vaak werd aangezien voor Palestijnse. Ik werd vaak zomaar ondervraagd. Ik had het gevoel niet welkom te zijn.
Griselda Molemans, (50), oud-verslaggeefster van Studio Sport en RTL Sport, woont in Los Angeles. Deze maand verscheen haar eerste thriller
Oog van de naald