Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Getrouwd met dank aan aalmoezenier

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Getrouwd met dank aan aalmoezenier Empty
BerichtOnderwerp: Getrouwd met dank aan aalmoezenier   Getrouwd met dank aan aalmoezenier Icon_minitimedo 26 feb 2009 - 15:28

geplaatst: 26-2-2009, 06:53 door TCTubantia

ENSCHEDE - Steeds inniger verliefd op elkaar worden, maar elkaar tegelijkertijd bijna nooit zien. Dat gebeurde met Charlotte Philips en Henk Wetser, destijds Knil-soldaat.

Ze trouwden op 25 februari in Jakarta. Gisteren waren ze zestig jaar getrouwd. In 1946 troffen ze elkaar voor het eerst. Van liefde of echt iets voelen voor elkaar was toen nog geen sprake. "Cor Heijkoop, een vriend van mij, vroeg Harry - een vriend van ons - en mij of we zin hadden om een ritje te maken met zijn vrachtwagen. Dat deden we. Cor stopte bij het huis van Charlotte om zijn vriendin Joke, een nichtje van Charlotte te zien. Wij bleven in de vrachtwagen zitten. Charlottes moeder hoorde dat en vroeg ons ook binnen te komen."
Charlotte: "Of de vonk direct oversloeg? Niet bij mij. Hij deed me weinig. Dat veranderde later pas. Hij kwam steeds vaker met Cor mee. Ik zou niet weten wanneer we echt verkering kregen."
Elkaar echt leren zat er niet in, want Henk werd als militair steeds overgeplaatst naar andere posten. "Wat we wel deden was elkaar brieven blijven schrijven", weet Henk. Om te kunnen trouwen hadden ze de medewerking van de legerleiding nodig. "We hebben een paar keer de datum moeten wijzigen. Dankzij de aalmoezenier, die toestemming voor het huwelijk kreeg van de kapitein, zijn we getrouwd.
Op een dag dat de aalmoezenier naar Jakarta moest, ben ik met hem meegereden. Alles moest heel snel worden geregeld, maar het was wel een leuk feest."

In februari 1957 vertrokken ze naar Nederland. Over de eerste jaren hier praten ze niet graag. De opvang was slecht. "Je had het gevoel dat je niet welkom was", zegt Henk, die een half jaar na aankomst een baan vond in Hengelo en een woning kreeg aan de Zweringsweg. Charlotte: "Tegenwoordig wordt er van alles gedaan voor nieuwelingen. Wij kregen niets. Voor de dingen die we ontvingen moesten we een schuldbekentenis tekenen en alles moest tot op de laatste cent worden betaald. We hebben het heel lang erg moeilijk gehad. Het was niet leuk. Dat is nu gelukkig wel anders."
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Echtpaar Van der Zaan-Marijah 65 jaar getrouwd
» Polygamist tegen wil en dank
» Echtpaar Gaster-Blom 60 jaar getrouwd
» Harteliefje's verjaardag!
» Echtpaar Heyden-van der Veen 60 jaar getrouwd