Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Uitzending gemist: Mijn moskee is Top: de Al Hikmah moskee

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Uitzending gemist: Mijn moskee is Top: de Al Hikmah moskee Empty
BerichtOnderwerp: Uitzending gemist: Mijn moskee is Top: de Al Hikmah moskee   Uitzending gemist: Mijn moskee is Top: de Al Hikmah moskee Icon_minitimewo 13 jul 2011 - 13:39

3 juli 2011
In de vijfde aflevering van ”Mijn Moskee is Top” trekt Esmaa naar Den Haag en gaat Umar naar Rotterdam.

Uitzending gemist: Mijn moskee is Top: de Al Hikmah moskee 1310545458-430Mijn moskee is top

De Al Hikmah moskee in Den Haag

Esmaa gaat in deze aflevering naar Den Haag. Bij de moskee aan het Heeswijkplein wordt zij ontvangen door de voorzitter van de Al Hikmah moskee. De moskee is onderdeel van PPME Den Haag, dit staat voor Persatuan Pemuda Se Muslim Europa en betekent letterlijk Vereniging van Moslim jongeren in Europa.

Jongeren hebben echt een plek in deze moskee, net als de vrouwen. Esmaa bekijkt hoe deze Indonesische moskee al deze groepen bij elkaar brengt.

Bekijk hier de uitzending (vanaf de 13e minuut)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Naam: Al-Hikmah

Oppervlakte: 600m2

Oprichtingsjaar: 1989

Capaciteit: 500 personen

Etniciteit: Indonesisch

Taal: Indonesisch/ Nederlands

De Al-Hikmah moskee in Den Haag is in 1989 opgericht. De moskee is onderdeel van PPME Den Haag, dit staat voor Persatuan Pemuda Se Muslim Europa en betekent letterlijk Vereniging van Moslim jongeren in Europa. Saillant detail is dat de moskee eigendom van de Indonesische ambassade is en wordt voor een zacht prijsje verhuurd aan de vereniging

Dit is een landelijke vereniging van Indonesische moslims in een Nederlandse context, Den Haag in dit geval. Als afdeling van de landelijke vereniging volgt Den Haag de gezamenlijke doelstelling: het in stand houden en versterken van het Islamitisch geloof in een Nederlandse omgeving.

De moskee heeft ongeveer 100 bezoekers gemiddeld maar op feestdagen komen er wel meer dan 500 mensen naar de moskee toe. Doordeweeks komen er verschillende mensen bij de moskee, dit zijn meestal de mensen uit de eigen omgeving van de moskee. Marokkanen, Turken en Somaliërs zijn dan van de partij.

De moskee is naar eigen zeggen de meest laagdrempelige moskee van Nederland, omdat mensen uit alle uithoeken van het land uitgerekend naar deze moskee komen als zij met de gedachte spelen moslim te worden.

In de moskee wordt er veel georganiseerd, zo is er een programma voor de bezoekers die dag. Zo zijn er op zaterdag o.a intake-gesprekken voor ‘aanstaande’ moslims en hun familie. De familie wordt met nadruk uitgenodigd zodat ook zij begrijpen waar de islam over gaat en waar die persoon die hun zo dierbaar is, voor kiest. Dat is de ‘Nederlandse’ groep.

Daarnaast zijn er in het weekend twee Indonesische groepen, twee jongerengroepen; een groep t/m 11 jaar en een groep t/m 17 jaar. Zo is er ook een zanggroep die de sahabat heet, zij zingen acapella. Voordat de programma’s op zaterdag aanvangen, wordt er samen gegeten.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
OmSid

Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09

Uitzending gemist: Mijn moskee is Top: de Al Hikmah moskee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uitzending gemist: Mijn moskee is Top: de Al Hikmah moskee   Uitzending gemist: Mijn moskee is Top: de Al Hikmah moskee Icon_minitimewo 13 jul 2011 - 13:51

PPME Den Haag, dit staat voor Persatuan Pemuda Se Muslim Europa

Moet zijn Persatuan Pemuda Muslim se Eropa .
Was ooit lid geweest van PPME Amsterdam .
Krijg nog geregeld hun programma activiteiten .
Terug naar boven Ga naar beneden

Uitzending gemist: Mijn moskee is Top: de Al Hikmah moskee
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Uitzending gemist
» Uitzending Gemist: De Coup van '65, NPO 2
» Uitzending gemist.. 'Spoorloos' in Surabaya
» Uitzending gemist - De Reünie, 18 jan 2015
» Uitzending gemist: NOS Indiëherdenking 15-08-2013

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum