Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Doorbreken met ‘In therapie'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Doorbreken met ‘In therapie' Empty
BerichtOnderwerp: Doorbreken met ‘In therapie'   Doorbreken met ‘In therapie' Icon_minitimedo 21 jul 2011 - 7:47

Halina Reijn, Huub Stapel en Pierre Bokma. Zomaar een paar grote namen die de Toneelacademie van Maastricht in het verleden voorbracht. Een nieuwe generatie staat echter klaar om de komende jaren de Nederlandse filmwereld te domineren. De komende weken een overzicht van deze hemelbestormers.

door Tim Geurts
MAASTRICHT

Jamie Grant. Eigenlijk valt alleen uit haar naam, nog iets van haar verre Schotse achtergrond te halen. Want uiterlijk is het vooral de half Indonesische afkomst -een gedeelte van haar vaders familie groeide nog op in Indonesië haar vader zelf al niet meer- van de beeldschone Grant, die opvalt. ,,Die Indonesische achtergrond merk ik vooral bij mijn familie. Met verjaardagen is het altijd heel druk en eten we met veel mensen. Dan is er wel een typische gezelligheid. Ik ben nog nooit in Indonesië geweest maar dat gaat vast ook nog wel eens gebeuren."

Doorbreken met ‘In therapie' Jamie20grant20280410755

Voorlopig echter nog even niet. De net 25-jarige Grant staat namelijk op het punt van doorbreken. Want nadat onder meer Carice van Houten, Halina Reijn en studiegenootje Gaite Jansen haar in seizoen één van de tv-serie In Therapie voorgingen, is het vanaf 25 julie de beurt aan Grant om eens per week op de sofa bij psychiater Peter Blok plaats te nemen:: ,,Ik speel een meisje met kanker. Een hele trieste rol maar wel geweldig om te doen. Vooral omdat bij In Therapie de focus ligt op het acteerwerk. Het is een half uur alleen maar tekst en volledig 1 op 1. Dat maakte het ook extra spannend. Dan komt het toch op puur acteren aan. Vooral toen ik de eerste keer het script zag dacht ik, ‘oh mijn god, hoe ga ik dit uit mijn hoofd leren'. Maar omdat het echt geschreven is alsof je een gesprek voert, viel het uiteindelijk toch allemaal wel mee."

De tijd om in de toekomst haar tanden in andere film of tv projecten te zetten, neemt flink toe nu haar studie aan de Toneelacademie van Maastricht er opzit (twee weken na dit gesprek studeerde Grant af). Een opleiding die de actrice vier jaar geleden tot haar eigen verrassing verkoos boven die van Amsterdam. ,,Ik heb ook audities gedaan bij de toneelscholen in Arnhem en Amsterdam. En ik had vooraf eigenlijk een voorkeur voor Amsterdam. Maar toen ik hier voor het eerst kwam voelde ik me meteen al heel fijn, veilig en prettig. Uiteindelijk voelde ik mij hier meer thuis."

En dat veilige gevoel is van groot belang voor Grant. Sterker nog, haar jeugdige onzekerheid zorgde voor de start van haar acteercarrière. ,,Ik was als klein meisje altijd heel vrolijk en deed alleen maar gekke dingen. Maar toen ik naar school moest, sloeg dat ineens om. Ik vond alles doodeng, was heel verlegen en durfde helemaal niets meer. Mijn moeder heeft me toen bij amateurtoneel aangemeld in de hoop dat ik een beetje loskwam. En dat werkte. Ik vond het meteen superleuk en ben daarna toneel blijven doen. Toen ik op de middelbare school moest gaan kiezen voor de toekomst, spookte actrice worden al lange tijd rond in mijn hoofd.”

Toch zit de onzekerheid er bij de actrice nog steeds een beetje in. ,,De Toneelacademie gaat met vallen en opstaan. Je merkt constant dat je beter wordt, al stagneer je ook soms ineens. Dan kom je op een punt waarvan je weet, dit moet ik veranderen maar ik weet niet hoe. En dan opeens vind je het. Bij mij zit die onzekerheid er bijvoorbeeld nog steeds wel in. Ik moet me daarom soms echt dwingen om minder afwachtend te zijn en mezelf grenzen over pushen.”

En net nu Grant haar naam definitief gaat vestigen is het ook weer tijd om Maastricht te verlaten. De stad ligt niet centraal genoeg om het als actrice te maken. ,,Tijdens de schoolperiode is dat ideaal. Juist omdat je nergens anders naar toe kan, ben je heel veel hier en leer je elkaar super goed kennen. Hier kan je echt vier jaar met school bezig zijn.” Meteen naar haar studie gaat Grant aan slag in Den Bosch, bij Toneelgroep Artemis, om daarna als alles volgens plan verloopt Amsterdam op te zoeken. ,,De concurrentie is groot. Ieder jaar weer studeren er heel veel nieuwe acteurs en actrices af. Je ziet het hier ook op school. Er loopt hier heel veel talent rond. Ik hoop vooral dat ik over tien jaar kan zeggen dat ik mijn geld heb kunnen verdienen met acteren. Dat ik er niets bij heb hoeven doen, me ontwikkeld en vooral mezelf verrast heb. En dat is iets waar ik vol voor ga.”

Gepubliceerd op: 21.07.11 06:30
Limburger.nl

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: