Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Joyce Voorwinden schrijft boek over jeugdherinneringen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Joyce Voorwinden schrijft boek over jeugdherinneringen Empty
BerichtOnderwerp: Joyce Voorwinden schrijft boek over jeugdherinneringen   Joyce Voorwinden schrijft boek over jeugdherinneringen Icon_minitimedo 21 jul 2011 - 16:56

Joyce Voorwinden schrijft boek over jeugdherinneringen

Regio | 21 juli 2011 | bron: Witte Weekblad


Joyce Voorwinden schrijft boek over jeugdherinneringen Joycevoorwindenschrijft




OUDE WETERING - Joyce Voorwinden maakte in 2007 een reis naar Indonesië, voorheen Nederlands-Indië, haar geboorteland. Toen ze thuis was, besloot ze een boek te schrijven. Niet alleen over de belevenissen en gevoelens van de reis, maar ook over haar jeugdervaringen en het trauma van het Jappenkamp.


Het eerste gedeelte van het boek gaat over haar kinderjaren in Indië. Ze werd geboren in 1932 op Zuid Celebes. Er was een baboe en veel ander personeel; haar ouders hadden een hoge sociale status. Het gezin verhuisde vele malen, omdat vader voor Borsumij in Nederlands-Indië nieuwe filialen opzette. Onder andere op Noord en Zuid Sumatra en op Java. In 1942 vielen de Japanse stoottroepen binnen en begon de ellende van vluchten en gevangen zitten. Het gezin overleefde, maar de gezondheid was behoorlijk beschadigd, ook geestelijk. Na de bevrijding ging Joyce Voorwinden in Zwitserland naar een Nederlandse kostschool. En in 1949 ging de familie naar Nederland. Voorwinden putte bij het schrijven uit haar herinneringen en had ook veel aan de brieven en foto's die haar moeder aan oma in Nederland stuurde.

In het tweede gedeelte van het boek wordt de reis beschreven die de schrijfster met haar man en een gids maakte naar plekken waar ze vroeger woonde of was. Niet alle plaatsen kon ze bezoeken, enerzijds door haar gezondheid, maar ook de politieke en sociale situatie liet het soms niet toe.

Reischeque

'De reis was vermoeiend, maar het was geweldig. Een droom kwam uit, ik wilde al zo lang teruggaan. Maar ik durfde niet. Kon ik het aan? Hoe zijn de Indonesiërs nu?' Van haar kinderen kreeg ze een zetje, want die verrasten haar toen ze 70 werd met een reischeque. In een dagboek schreef ze alle belevenissen van de reis. 'Ik voelde dat ik op mijn plek was, de geuren, de kleuren. Maar er is veel veranderd. Jakarta was een kleine plaats en is nu een grote stad. Vroeger zag je er dokars en betja's, nu veel gemotoriseerd verkeer'.

In eerste instantie was ze niet van plan een boek te schrijven, maar mensen die haar dagboek lazen, stimuleerden haar. Haar man en vrienden hielpen met typen, de foto's en het redigeren. De reacties die ze op haar boek krijgt, zijn bijzonder: 'Weinigen wisten van de Jappenkampen voor vrouwen en kinderen, sommige mensen die dezelfde ervaringen hebben, kunnen er nu ineens over praten.' Voorwinden: 'Het is goed zo, het zijn verschrikkelijke dingen, zelfs met mijn kinderen heb ik er nooit over gesproken. Nu is het bekend en dat lucht op.'

Het boek Indië, Herinneringen aan het prachtige land waar ik geboren ben ligt bij boekhandel Veenerick in Roelofarendsveen en is verkrijgbaar via: joycevoorwinden@gmail.com.

Dichtbij.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Joyce Voorwinden schrijft boek over jeugdherinneringen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Groesbeekse schrijft boek over Indonesische jeugdherinneringen
» Indonesiër schrijft boek van 5.472 bladzijden over Obama
» I.M. Joyce Bloem
» Kamp in de jungle - Joyce Pool
» Boek 1) Indië in vervlogen tijden en boek 2) Het vergeten Indië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: