Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Leden motorclub Satudarah ingesloten door ME op A2

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Leden motorclub Satudarah ingesloten door ME op A2 Empty
BerichtOnderwerp: Leden motorclub Satudarah ingesloten door ME op A2   Leden motorclub Satudarah ingesloten door ME op A2 Icon_minitimezo 4 sep 2011 - 18:23

door Jules Seegers

Binnenland
Ongeveer tweehonderd Satudarah-leden die via de A2 op weg waren naar Amsterdam, zijn vanmiddag tegengehouden door de politie. Na controle mochten uiteindelijk twintig motorrijders doorrijden. De rest moest rechtsomkeert maken. Op het Waterlooplein in de hoofdstad werd vanmiddag een alternatieve Harleydag georganiseerd die ordelijk verliep.

De leden van de Molukse motorclub Satudarah werden rond 14.30 uur aan weerszijden ingesloten door de mobiele eenheid. In het centrum van de stad verzamelden zich in de loop van de middag ongeveer achthonderd motorrijders. Een woordvoerder van de gemeente noemde de situatie “druk maar beheersbaar”.

‘Voorbereidingen politie en justitie hebben zich uitbetaald’

Rond 16.00 uur was dat aantal motorrijders weer gezakt naar vierhonderd. Daaronder zouden twintig Hells Angels zijn. Een uur later was het evenement afgelopen en verlieten zij het plein weer.

Eerder op de dag vertelde de zegsman dat de gemeente Amsterdam zich goed heeft voorbereid op de alternatieve Harleydag. “Als het uit de hand loopt, staan we klaar om in te grijpen.” Achteraf zei hij dat de voorbereidingen van politie, justitie en de burgemeester zich hebben uitbetaald.

Voor filmpjes van de NOS en lees verder op de site van NRC
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

BerichtOnderwerp: Re: Leden motorclub Satudarah ingesloten door ME op A2   Leden motorclub Satudarah ingesloten door ME op A2 Icon_minitimema 5 sep 2011 - 7:25

Hells Angels en Satudarah gebroederlijk samen: Verhalen van politie zijn bullshit

Menno van Dongen − 04/09/11, 20:51
Leden motorclub Satudarah ingesloten door ME op A2 Mediaxl932708

© anp

Leden van motorclubs doen het vaker, elkaar broederlijk omhelzen en op de schouders slaan. Toch barst zondagmiddag een luid gejuich los op het Waterlooplein als de baas van de Amsterdamse Hells Angels en de voormannen van Satudarah elkaar op deze manier begroeten.
Al maandenlang doen verhalen de ronde over spanningen tussen de Angels en de Molukse club. Burgemeesters hebben het ene motorevenement na het andere afgelast omdat de politie 'aanwijzingen' zou hebben voor een dreigende confrontatie.

Bewijs
Nu is alles anders, zo lijkt het. Breed grijnzend poseren leiders van de 'rivaliserende' clubs voor de massaal toegestroomde fotografen en cameramannen. 'Dit is het bewijs dat het kan, dat we op één plek met elkaar kunnen omgaan', zegt Daniël Uneputty, de president van de Hells Angels in Amsterdam. 'Al die verhalen van de politie zijn bullshit.'

Santerra Manuhutu, één van de voormannen van Satudarah, knikt instemmend. 'Dit is een statement, dat wij hier samen staan. Zo willen we aantonen dat het onzin is om al die evenementen te verbieden. Jullie zien het.'

Zomer verpest
De Harleydag is een protestmanifestatie. De grofweg 800 bezoekers 'pikken het niet' dat hun 'zomer is verpest door burgemeesters'. Toch is de sfeer gemoedelijk. Op het Waterlooplein kijken ze bewonderend naar de talloze glimmende motoren die er geparkeerd staan. Overal staan mannen in leren jassen met clublogo's met elkaar te kletsen.

Wanneer een langsrijdende Harley Davidson een gesprek onmogelijk maakt, genieten ze zichtbaar van het diepe, knetterende motorgeluid.
De gemeente Amsterdam zag voorafgaand aan het evenement geen aanleiding om het te verbieden. Maar als zondagmiddag blijkt dat er 200 leden van Satudarah onderweg zijn, grijpt de politie in en houdt de motorrijders tegen aan de rand van de stad.

'Dat was in het belang van de openbare orde', zegt Bartho Boer, die het woord voert namens de burgemeester, politie en justitie. '200 leden van Satudarah vonden we te veel, gezien de historische context en de berichten van de afgelopen tijd. Daarom hebben we een compromis gesloten. Nadat ze waren gefouilleerd, mochten 20 mensen van Satudarah doorrijden naar de Harleydag. Er waren daar net zoveel Hells Angels.'

Nadat de Molukkers onder politiebegeleiding het plein op zijn gereden, blijft het rustig. Maar op de achtergrond sluimert nog altijd een conflict tussen beide clubs, zo blijkt. Eerder dit jaar is Satudarah uit de Raad van Acht gezet, een overlegorgaan van motorclubs. 'In iedere relatie heb je weleens ruzie, toch?', zegt oprichter Simon van Satudarah. 'De juiste toedracht van ons verschil van mening is alleen bekend bij ons en de Angels. We komen er samen wel uit.'

VK
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn

Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 80

BerichtOnderwerp: Re: Leden motorclub Satudarah ingesloten door ME op A2   Leden motorclub Satudarah ingesloten door ME op A2 Icon_minitimema 5 sep 2011 - 21:11

Binnenkort komt er een Harley dag in Haarlem, de toestemming van de gemeente is er al.

DK
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Leden motorclub Satudarah ingesloten door ME op A2   Leden motorclub Satudarah ingesloten door ME op A2 Icon_minitime

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Duitsland verbiedt motorclub Satudarah
» Leider motorclub Satudarah ontsnapt aan liquidatie
» Verdenking leden Satudarah verzwaard
» Leden Satudarah voor de rechter
» Satudarah-leden opgepakt voor mishandeling

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum