Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

restaurant: Candi Borobudur in Bussum

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wujud
Admin
wujud

Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

restaurant: Candi Borobudur in Bussum Empty
BerichtOnderwerp: restaurant: Candi Borobudur in Bussum   restaurant: Candi Borobudur in Bussum Icon_minitimedo 5 maa 2009 - 12:55

do 05 mrt 2009, 05:30
Candi Borobudur in Bussum - Indonesische magie
door Aranka van der Pol

AMSTERDAM - Nog nooit heb ik één stap in Indonesië gezet. Nog nooit heb ik de sprookjesachtige boeddhistische tempel op Java mogen bezichtigen waar restaurant Candi Borobudur naar genoemd is. Toch kan ik me er alles bij voorstellen. Want bij de geur van oosterse kruiden en de exotische smaken van zoete kokos, pittige sambal en fris citroengras doemen er meteen beelden op van riksja’s en groene rijstvelden.

restaurant: Candi Borobudur in Bussum 3330020409_e0ee22574e_o
Foto: Aldo Allessie

Candi Borobudur zit net langs het spoor. De tafels zijn er gedekt met wit damast, de servetten gevouwen in bloemvorm en gouden ornamenten sieren het plafond. We wanen ons in Indonesië, met een flesje koude Bintang om de warmte het hoofd te bieden. Maar niet voor lang.

Vanavond dineer ik namelijk met mijn vader. En dat maakt dat ik - voordat ik überhaupt ook maar een hapje oosters heb geproefd - al weet dat de eigenaar een fietswinkel heeft naast de deur. Een fietswinkel. Oliesmeer, kettingen, versnellingen, lekke banden. Weg magie.

Mijn vader is, zoals ik eerder al vertelde, een heel sociaal persoon. Zo eentje die graag met iedereen een praatje aanknoopt. En die op magische wijze hele levensverhalen weet te vangen. Het is dat we vanavond niet zoveel tijd hebben, maar dat meneer Bos, de fietsenmaker, getrouwd is met een Indonesische die de scepter in de keuken zwaait en tussendoor ook nog eens achter de piano plaatsneemt, dat één van de serveersters de dochter is van het stel en zij graag medicijnen wil studeren, dat de ober uit Java komt, maar ook in Bandung heeft gewoond en nu alweer jaren in Nederland is, krijgen we wel mee.

Ondertussen vinden we een Indonesisch balletje van rundvlees met komkommer en een mandarijnenpartje op ons bord. De magie is terug. Helemaal als de door ons bestelde swarna dwipa rijsttafel over de hele tafel wordt uitgestald. De gele rijst in piramidevorm geserveerd, torent bijna boven ons uit. Daarnaast worden allerlei bakjes met lekkernijen op een plaatje warm gehouden. Sperzieboontjes op Sumatraanse wijze bereid, wat goed te proeven is want deze gerechten zijn een stuk pittiger dan de Javaanse. Ook de daging kentang balado van gestoofde rundvleesblokjes overgoten met aardappelen is een tranentrekker. De gado gado padang is favoriet. Geen vette satésaus over wat laffe groentes, maar een mooie kruidige pindasaus over frisse taugé met worteltjes. Ook de rendang (gestoofd rundvlees in kokos) is super. Het rundvlees wordt in Indonesië voor het braden vaak met asem (tamarinde) ingesmeerd, wat het heel mals maakt. Alleen de pange ikan is niet aan mij besteed. De vis zit in een klef pakketje met nauwelijks smaak.

We sluiten af met verse spekkoek, in mooie dunne laagjes die smelten op de tong en bolletjes romig kaneel- en kokosijs. Misschien moet ik toch maar eens naar Indonesië. Met mijn vader natuurlijk, voor de goede verhalen.

Restaurant Candi Borobudur, Stationsweg 36, Bussum, www.candiborobudur.nl , tel: 035-6945344.
Keuken open van dinsdag t/m zondag van 17.00 uur tot 21.30 uur,
enthousiaste bediening, samen uitgebreid dineren voor € 70,-

Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Restaurant Candi Borobudur(Tjandie Boroboedoer)   restaurant: Candi Borobudur in Bussum Icon_minitimema 18 mei 2009 - 1:18

Hoe is daar de parkeerplaatsen.?

Is de locatie gemakkelijk met het openbaar vervoer te bereiken.??
Met de trein en daarna met de bus....???

Selamat Makan,
Ben.
Kesasar

Kesasar

Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09

BerichtOnderwerp: Re: restaurant: Candi Borobudur in Bussum   restaurant: Candi Borobudur in Bussum Icon_minitimedi 19 mei 2009 - 0:24

Ga met de sepeda Benjamin, goedkoper toch! see yah bye-byes!
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: restaurant: Candi Borobudur in Bussum   restaurant: Candi Borobudur in Bussum Icon_minitime

restaurant: Candi Borobudur in Bussum
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» “Restaurant Blauw in Utrecht beste restaurant voor Indonesisch eten”
» Zorgcentrum Patria weg uit Bussum
» Bussum keurt bestemmingsplanwijziging “Patria” goed
» Pasar Patria, 13 juni 2015, Bussum
» President Obama to visit Borobudur and more

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum