'Indië was ons Paradijs'
Regio | 11 december 2011 | bron: De Echo | auteur: m.plante@echo.nl
AMSTERDAM - In de Centrale Bibliotheek wordt komende dinsdag de expositie 'Indië was ons Paradijs' geopend. Centraal in de expositie staat de fotoserie die de Amsterdamse fotografe Annelies Damen maakte tijdens haar reis naar Indonesië vorig jaar oktober. Het werd een mysterieuze reis naar het verleden en levert in 'dubbel focus' een verrassend inzicht in de sfeer en de emoties van het oude Nederlands Indië.
De motivatie kwam voor Annelies niet alleen vanuit haar beroepsmatige interesse voor het onderwerp. Wanneer haar Indonesische grootmoeder op hoge leeftijd overlijdt ontdekt zij dat haar opa als verdienstelijk amateur het Indische verleden in bijzondere beelden had vastgelegd. Zij combineert op unieke wijze haar eigen exotische beelden met het werk van haar grootvader.
Annelies bezocht op Java en Bali de gebieden waar haar oma leefde, werkte, reisde en haar vakanties doorbracht. Zij heeft op een poëtische manier met haar camera de plekken vastgelegd die voor haar oma belangrijk waren. Die beelden heeft zij vervolgens gecombineerd met prachtige oude foto’s uit het familiealbum. Alle delen van het Indische leven en ook de aankomst in het koude Holland worden hierbij belicht.
Fotografe Annelies Damen kwam al enkele jaren geleden op het idee om het Indische verleden van haar opa en oma met de camera vast te leggen. Door de verhalen over de moeilijke tijden in Indië, de oorlog en het Jappenkamp raakte zij geïnspireerd en werd zij nieuwsgierig naar de verborgen familiegeschiedenis. heeft zij het levensverhaal van haar oma door middel van een aantal interviews op tapes vastgelegd. ‘Mijn oma is de rode draad voor deze Indië expositie en de foto’s en verhalen zijn symbolisch voor alle Indische Nederlanders’, aldus Damen. ‘In gedachten reisde zij met mij mee. Tijdens mijn reis heb ik de geuren geroken en de kleuren gezien waar oma over vertelde. Het is een ode geworden aan haar en aan alle Indische Nederlanders’.
De opening wordt verricht door Edy Seriese, directeur van het Wetenschappelijk Indisch Instituut en Hans van Velzen, directeur OBA, op 13 december om 17.00 uur.OBA, Oosterdokskade 143, www.oba.nl.
Dichtbij.nl