Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Het ruisen van de tjemara’s

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Het ruisen van de tjemara’s Empty
BerichtOnderwerp: Het ruisen van de tjemara’s   Het ruisen van de tjemara’s Icon_minitimezo 12 feb 2012 - 19:12

Het ruisen van de tjemara’s
Geplaatst door redactie op februari 12, 2012


Het ruisen van de tjemara’s

Ciska Feekes

Uitgeverij Palmslag

ISBN: 9789081483872

276 pagina’s

Prijs: 15,95

Het ruisen van de tjemara’s Boekomslagruizentjemara

In Groningen is afgelopen weekend het boek ‘Het ruisen van de tjemara’s’ gepresenteerd door uitgeverij Palmslag. Een autobiografisch boek vol herinneringen van een 7-jarig meisje, Ciska Feekes (1936, Batavia), dat in Nederlands- Indië, met haar moeder en zus, in november 1943 in het Jappenkamp Solo Ziekenzorg terechtkomt. Hun vader is dan al een jaar eerder elders gedetineerd.

Ze verblijft twee jaar in het kamp. In 1945, na de capitulatie van Japan, worden ze voor hun eigen veiligheid in kamp Bamjoebirtoe opgesloten en bewaakt door Britse Gurka’s. In 1946 worden ze herenigd met hun man en vader en in mei van dat jaar vertrekken ze naar Nederland.

Het is een verhaal, geschreven door de ogen van een kind dat nog niet echt door heeft wat er gebeurt in die grote mensenwereld. Ze zitten weliswaar in een Japans gevangenkamp maar je leest weinig over de bezetters zelf, de onvermijdelijke wreedheden die daar begaan zijn en de oorlog. Daar heeft ze bewust voor gekozen vertelde Feekes tijdens de presentatie. Het gaat puur om haar eigen herinneringen en interpretaties ervan.

Ze beschrijft het dagelijkse leven, voor, tijdens en na het kamp, de bootreis naar Holland en de aankomst, samen met haar onafscheidelijke zus Liesbeth. Als kind van zeven begrijp je de grote lijnen niet, wat je overkomt is een raadsel en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn, daar heb je geen weet van. Je bent totaal afhankelijk van de volwassenen om je heen en de gebeurtenissen waar je als kind geen vat op hebt.

De schrijfster heeft moeten putten uit herinneringen van bijna 70 jaar geleden. Een hele opgave waar ze wonderwel in geslaagd is. Niet alle namen weet ze nog, die zijn fictief. Gravend in haar onderbewustzijn kwamen er steeds meer flarden naar boven van verbazingwekkende, angstaanjagende, onbegrijpelijke, treurige of zelfs zeer grappige herinneringen.

In haar werkzame leven is Ciska Feekes biologe geweest. Ze deed lange tijd onderzoekswerk in Suriname, Ecuador, Nicaragua en Mexico. Op haar 56e keert ze nog eenmaal terug om de plekken op Java te bezoeken waar ze ooit geweest is. Ook dat weet ze beeldend te beschrijven. Al met al is het een leeswaardig boek geworden dat snel en gemakkelijk wegleest. Een afrekening met het verleden en een herbeleving van een verloren kindertijd.

Bert Vos.
Aziatische Tijger
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Het ruisen van de tjemara’s Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het ruisen van de tjemara’s   Het ruisen van de tjemara’s Icon_minitimema 13 feb 2012 - 1:04

Een tjemara is een soort denneboom, bij ons thuis werd een tjemara als kerstboom gebruikt, met echte kaarsjes erin.
De boom droogde wel snel uit en alleen mijn vader mocht dichtbij de boom staan/zitten, met een emmer water en een gajung erbij.
De rest moest op gepast afstand blijven, terwijl mijn moeder op de piano de liederen begeleide.

Ik begrijp niet waarom je het boek "het ruisen van de Tjemara's" noemt en poppen als afbeelding gebruikt.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Het ruisen van de tjemara’s Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het ruisen van de tjemara’s   Het ruisen van de tjemara’s Icon_minitimema 13 feb 2012 - 11:46

Het ruisen van de tjemara’s Ruisen10 de bovenkant van het boek, op internet gevonden...

zou het kunnen, dat mevrouw Feekes met de titel plus poppen terug gaat in haar herinnering aan toen.. geen geruis van de pohon tjemara te horen, geen poppen om mee te spelen....

Citaat :
Ze verblijft twee jaar in het kamp. In 1945, na de capitulatie van Japan, worden ze voor hun eigen veiligheid in kamp Bamjoebirtoe opgesloten en bewaakt door Britse Gurka’s. In 1946 worden ze herenigd met hun man en vader en in mei van dat jaar vertrekken ze naar Nederland.
het kamp Banjoebiroe soms...? Bij Semarang


Dk, vroeger, toen ik nog klein was zongen we altijd het liedje over de tjemara's in de auto als we op de zondag van Bandoeng naar de Puntjak gingen om sate te eten... Hoe oud zou ik toen geweest zijn? 6 of zo.. 7 ?

Naik naik ke puntjak gunung
tinggi tinggi sekali
Naik naik ke puntjak gunung
tinggi tinggi sekali
Kiri kanan kulihat sadja
banjak pohon tjemara
Kiri kanan kulihat sadja
banjak pohon tjemara.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Het ruisen van de tjemara’s Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het ruisen van de tjemara’s   Het ruisen van de tjemara’s Icon_minitimedi 14 feb 2012 - 0:26

Wu,
Een leuk liedje, maar ik ken het niet.
Is er ook een site waar het gezongen wordt?
Of maak een opname van jezelf en zet het hier op het forum..........


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Het ruisen van de tjemara’s Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het ruisen van de tjemara’s   Het ruisen van de tjemara’s Icon_minitimedi 14 feb 2012 - 6:22

Citaat :
Of maak een opname van jezelf en zet het hier op het forum..........

cheers cheers cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Het ruisen van de tjemara’s Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het ruisen van de tjemara’s   Het ruisen van de tjemara’s Icon_minitimedi 14 feb 2012 - 9:51

ElEl schreef:
Citaat :
Of maak een opname van jezelf en zet het hier op het forum..........

cheers cheers cheers
ehh..nah .... nope! geen goed idee... nee nee .. deze link doorgeven is een veel beter idee.. wistle

affraid ikke en zingen.. deze pasop zou meteen ingrijpen wegens beschadigen van het gehoor van de zeer geëerde leden van dit forum



haha haha
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Het ruisen van de tjemara’s Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het ruisen van de tjemara’s   Het ruisen van de tjemara’s Icon_minitimedi 14 feb 2012 - 15:05

Die melodie heb ik vaker gehoord. Heeft Wieteke dit ook wel eens gezongen?

Denk dat jij het net zo mooi, zo niet mooier, kan zingen. Maar bedankt voor de link!

duim
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Het ruisen van de tjemara’s Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het ruisen van de tjemara’s   Het ruisen van de tjemara’s Icon_minitimedi 14 feb 2012 - 17:41

Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Het ruisen van de tjemara’s Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het ruisen van de tjemara’s   Het ruisen van de tjemara’s Icon_minitimewo 15 feb 2012 - 0:29

Wu en Boeroeng, dank je wel.

Nu na 60 jaar herken ik dit lied uit mijn jeugd weer.
De tekst zei mij eerst niet veel, maar nu ik het lied gehoord heb is mijn geheugen weer wakker geworden!
Als we vanuit Jakarta via Bogor naar Bandung reden, dan begon er altijd wel iemand dit lied zingen, en het hield maar niet op, totdat één van onze ouders zei: gaan jullie nou eens wat anders zingen.....
Het is net als het Hollandse schoolreisje kinderliedje "ik heb een potje met vet al op de tafel gezet" of zoiets.


Heerlijk om het oeroude lied weer eens te horen!


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Het ruisen van de tjemara’s Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het ruisen van de tjemara’s   Het ruisen van de tjemara’s Icon_minitimewo 15 feb 2012 - 0:31

nahhhhhh leuk.. een herinnering uitgegraven !!
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Het ruisen van de tjemara’s Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het ruisen van de tjemara’s   Het ruisen van de tjemara’s Icon_minitimewo 15 feb 2012 - 0:34

Ja Boeroeng,
Je heb goede archeologische kennis van de hersens!
Dank je wel!

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





Het ruisen van de tjemara’s Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het ruisen van de tjemara’s   Het ruisen van de tjemara’s Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Het ruisen van de tjemara’s
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: