Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Pauw & Witteman, 15-02-'12

Ga naar beneden 
+2
ElEl
wu
6 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Pauw & Witteman, 15-02-'12 Empty
BerichtOnderwerp: Pauw & Witteman, 15-02-'12   Pauw & Witteman, 15-02-'12 Icon_minitimewo 15 feb 2012 - 10:12

Vanavond bij Pauw & Witteman o.a. de volgende gasten:

Diederik van Vleuten ("Hoe verklaar je een ander land de oorlog?... een kwestie van een telegrammetje naar mekaar sturen met 'ik verklaar je thans de oorlog Stop hoop van u hetzelfde..'.. ?")

en Theo Doorman, zoon van Karel, en ze gaan het hebben over de Slag in de Javazee.


Woensdag 15 februari, Nederland 1, 22.55 uur



bron: uitzending gisteravond
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Pauw & Witteman, 15-02-'12 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pauw & Witteman, 15-02-'12   Pauw & Witteman, 15-02-'12 Icon_minitimewo 15 feb 2012 - 11:46

Diederik van Vleuten & Theo Doorman


Cabaretier Diederik van Vleuten speelt al anderhalf jaar zijn solovoorstelling 'Daar werd wat groots verricht'.

De voorstelling vertelt het verhaal van Oom Jan, die hoorde tot de laatste van drie generaties Van Vleutens die in Nederlands-Indië woonde en werkte. Oom Jan van Vleuten leefde van 1906 tot 1989, in de misschien wel roerigste periode uit de geschiedenis van de mensheid. Twee wereldoorlogen passeerden de revue en ook het einde van de koloniale periode maakte Jan van zeer dichtbij mee.

Wat voor Geert Mak de eeuw van zijn vader was, is voor Van Vleuten de eeuw van zijn oom — een VON’er, zegt hij in de voorstelling: een Volstrekt Onbekende Nederlander. Om vervolgens oom Jan tot leven te brengen, met details en anekdotes uit zijn memoires, die in de context van de tijd worden gezet.

Zaterdag komt de dvd uit van 'Daar werd wat groots verricht'. Dat de dvd precies deze maand uitkomt is geen toeval. Het is 27 februari namelijk precies 70 jaar geleden dat de slag in de Javazee plaatsvond. Dit was een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van Nederlands- Indië. De Japanners verjoegen toen de Nederlandse kolonisten en bezetten uiteindelijk Nederlands- Indië.

Na afloop van één van zijn voorstellingen heeft Diederik Theo Doorman ontmoet, de zoon van Karel Doorman. Hij was opperbevelhebber van de geallieerde vloot die de slag in de Javazee verloor. Karel Doorman kwam daar zelf ook om het leven. De schoonvader van Theo Doorman bleek getuige te zijn geweest bij het huwelijk van Jan en Aukje, precies de personen waar de voorstelling van Diederik over gaat.

Diederik van Vleuten en Theo Doorman vertellen vanavond in Pauw & Witteman over deze roerige periode uit de wereldgeschiedenis.

Vara
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Pauw & Witteman, 15-02-'12 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pauw & Witteman, 15-02-'12   Pauw & Witteman, 15-02-'12 Icon_minitimedo 16 feb 2012 - 13:10

Uitzending gemist, P&W 15-02-'12

Diederik, en Theo, komen zo rond 14 min.45 aan het woord..
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Pauw & Witteman, 15-02-'12 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pauw & Witteman, 15-02-'12   Pauw & Witteman, 15-02-'12 Icon_minitimedo 16 feb 2012 - 14:26

je kunt op de P&Wsite ook fragmenten per item vinden
http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=25374&tx_ttnews%5BbackPid%5D=116&cHash=6e8aa5a8654241f629b9d6096b771275
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Pauw & Witteman, 15-02-'12 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pauw & Witteman, 15-02-'12   Pauw & Witteman, 15-02-'12 Icon_minitimevr 17 feb 2012 - 0:56

Dank je wel Boeroeng voor de link.

Ik heb het gevolgd en inderdaad, was mijn vader er nog maar (overleden in 2000, zijn broer die bijna vanaf de eerste dag in een jappenkamp heeft gezeten, toen als een puber die vertikte om tegen een jap te buigen, hij stierf één maand later).
Misschien had het iets los gemaakt bij mijn vader en wat meer verteld.........

Indrukwekkend.


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Pauw & Witteman, 15-02-'12 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pauw & Witteman, 15-02-'12   Pauw & Witteman, 15-02-'12 Icon_minitimevr 17 feb 2012 - 7:48

Ik weet bijna zeker dat ik mijn vader nooit mee had gekregen naar de voorstelling
Zijn reactie zou zijn geweest: 'waarvoor? Wat weet hij ervan? Hij is daar nooit geweest, heeft het alleen van horen zeggen'

thanx Boeroeng duim
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Pauw & Witteman, 15-02-'12 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pauw & Witteman, 15-02-'12   Pauw & Witteman, 15-02-'12 Icon_minitimevr 17 feb 2012 - 9:13

Ik vraag me af, hoe en in welke diepgaande mate en uit welk standpunt "belanghebbenden" in deze materie hun kijk en mening hebben?

Ik bedoel daarmee:

1) Benader je deze tragedie vanuit het standpunt: ik ben een verwante van een hooggeplaatste officier, die ook zijn leven verloor in deze slag?... Schout Bij Nacht Doorman, die het commando voerde over de gealliëerde vloot en dus NIET OPPERBEVELHEBBER was van deze gealliëerde vloot. SBN Karel Doorman diende de orders op te volgen van de OPPERBEVELHEBBER.(zie 3) Wat ik bedoel is: Benader je dit alles vanuit de leidinggevende ogen of vanuit de uitvoerende ogen?

2) Benader je deze tragedie vanuit het standpunt: ik ben een verwante van een lagergeplaatste mankracht, die zijn leven verloor in deze slag? Net in het achterhoofd een zeer belangrijk feit: Namelijk. dat de Ned.Indische Marine pas ( ik meen in begin jaren 1930 of daarin de buurt, vergeef me als ik het mis heb.) toestemming aan "bruintjes" gaf om dienst te nemen.

3) Benader je deze tragedie vanuit het standpunt: ik ben een verwante van een hooggeplaatste officier, die NIET zijn leven verloor in deze slag en veilig op afstand het volgde en beslissingen had genomen, die wellicht anders hadden kunnen zijn en een heel andere wending hadden gegeven aan de slag en de resultaten ervan. Het is zelfs zo, dat op hoog niveau inderdaad de genomen orders kritisch werden bekeken en besproken, doch de hogere positie gaf de doorslag. Het was zelfs zo, dat de gealliëerde strijdkracht liever niet deze opperbevelhebber op deze stoel zag, doch de US en de UK hadden geen mogelijkheid tot een andere invulling van die positie wegens de dringende noodzaak van hun aanwezigheid elders in de Atlantic.
Ik refereer hierbij aan de OPPERBEVELHEBBER van de strijdkrachten ter zee in deze slag en waarvan ik héél sterk de niet bedwingbare gedachte heb, dat de genomen beslissingen beïnvloed geweest zouden kunnen zijn geworden geweest etc etc., door afkomst, schoolvorming, karakter, machtspositie, mis- cq. gebrekkige communicatie en dientengevolge een eventuele verkeerde kijk op de kwestie veroorzaakt hebben.

4) Benader je deze tragedie vanuit het standpunt: ik ben "slechts" een documentairemaker/journalist voorzien van de nodige afstand tot het gebeuren?


Kortom résume:

Benader je deze tragedie vanuit het oogpunt:

Er was 's iemand die zijn leven gaf in deze slag en waarvan de verwanten 8 ( Lees GOED: A C H T jaren) moest wachten, aleer men tot de ontdekking kwam, dat de gesneuvelde zijn laatste maand salaris over februari 1942 nog niet had gekregen...


of


Er was 's iemand die de Slag NIET van praktisch/direct volgde of er aan meedeed en meteen na afloop van de oorlog al zijn ordes en kruizen en tetekbengek etc. kreeg met straatnaam en borstbeeldje en al.



Laat ik zelf er toch ontzettend trots op zijn, dat een verwante van mij als "bruine" zijn leven gaf voor het land met de blanke toppen der duinen en in welker zeemachtdienst hij bij de gratie des driekleurs zijn "katje" in ontvangst mocht hemen.
Laat ik er toch ontzettend trots op zijn, dat een "mede bruine" die deze slag heeft overleefd, pas sedert een paar jaren geleden bij de gratie des aalmoezen een pensioen uit piéteit heeft gekregen van......... de topprijs volgens hollandse waarden en normen van zegge en schrijve 36 euries per annum.

"Katje" = gangbare uitdrukking voor zeemansgage.
Hiervan afgeleid werd het woord "gaji" = salaris/loon/inkomen bij een werkgever in Indonesia.
"Medebruine" = dhr Boenandir, overleden te Malang in 2010/2011 en 7 jaar Marinedienst en excollega van mijn verwante.

Allee, ik ga maar 's mijn binnenbrandje nu blussen met wat kopi tubruk.
Teveel sambel terasi en kangkung belacan gegeten. Moet de lucht ff klaren, want attenooije wat kan dat toch zeer doen. Twisted Evil

Prettig weekend
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





Pauw & Witteman, 15-02-'12 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pauw & Witteman, 15-02-'12   Pauw & Witteman, 15-02-'12 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Pauw & Witteman, 15-02-'12
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
»  over 'The Act of Killing' (bij Pauw & Witteman, 21-03, 23.00 uur, Ned. 1)
» Humphrey Ludwig bij Pauw & Witteman
» In topconditie met een vliegende pauw

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Kijk- en Luistertips-
Ga naar: