Babyvoeding Nutrilon [van Nutricia] veroorzaakt ontbossing in Indonesië
2 plaatsers
Auteur
Bericht
Anti-Indo
Aantal berichten : 246 Registratiedatum : 03-07-11 Leeftijd : 37 Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht
Onderwerp: Babyvoeding Nutrilon [van Nutricia] veroorzaakt ontbossing in Indonesië vr 2 maa 2012 - 8:15
Ik heb gezocht naar een onafhankelijke nieuwssite voor dit bericht, maar kon alleen op Radio Nederland Wereldomroep een bericht vinden in het Indonesisch. In het Nederlands alleen maar op de site van Greenpeace zelf. Als dit bericht in de verkeerde rubriek zit, kan het misschien verplaatst worden naar 'Praatcafé'? Ik dacht dat 'algemeen' wel het passende forum was voor dit bericht.
Dus, van de site van Greenpeace:
"In de verpakkingen van babyvoeding van Nutricia is tropisch hardhout verwerkt. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace. Nutricia, onderdeel van het Franse Danone, koopt het verpakkingspapier in bij Asia Pulp & Paper (APP). Dit papierbedrijf is berucht om de grootschalige vernietiging van het regenwoud in Indonesië.
Het undercoveronderzoek bij de pulpfabriek op Sumatra toont aan dat APP systematisch de Indonesische wet overtreedt. De raminboom, beschermd door de Indonesische wet en CITES, het VN-verdrag ter bescherming van bedreigde soorten, wordt door APP vermengd met plantagehout en vermalen in de pulpfabriek. Sinds het kapverbod op de raminboom in 2001, heeft APP meer dan 180.000 hectare veengebied in Indonesië gekapt, waar de boom voorkomt. Veengebieden bevatten niet alleen veel CO2, maar zijn ook het leefgebied van de bijna uitgestorven Sumatraanse tijger. Er leven nog maar 400 van deze tijgers in het wild.
‘Wij hebben APP op heterdaad betrapt. Dit bedrijf claimt dat het een zerotolerancebeleid voert als het gaat om illegaal gekapt hout, maar dat is onzin’, zegt Bustar Maitar, campagneleider bossen bij Greenpeace Indonesië. Greenpeace heeft het bewijsmateriaal tegen APP overhandigd aan de Indonesische minister.
Steeds minder bedrijven willen zaken doen met regenwoudvernietiger APP. Na onze campagne tegen het gebruik van tropisch hardhout voor de verpakkingen van Barbie –waarbij wereldwijd 500.000 mensen een e-mail stuurden aan de directie- verbrak Mattel de banden met APP. Ook zeiden onder andere Lego, Hasbro, Wolters Noordhof, Unilever, Nestlé, Adidas en ING het papierbedrijf vaarwel.
Maar ondanks de deuken die de reputatie van het miljardenbedrijf oploopt, gaat het gewoon door met het kappen van het Indonesische regenwoud. Helaas doen nog veel bedrijven zaken met APP. We vragen nu aan Nutricia alle banden met APP te verbreken en over te gaan op materiaal met het FSC-keurmerk. Zolang het bedrijf haar producten blijft verpakken in papier van APP, is het medeverantwoordelijk voor de ontbossing in Indonesië."
Link hier: http://www.greenpeace.nl/Nieuwsoverzicht-2012/Nutrilon-babyvoeding-veroorzaakt-ontbossing-in-Indonesie/
Duinkonijn
Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Re: Babyvoeding Nutrilon [van Nutricia] veroorzaakt ontbossing in Indonesië za 3 maa 2012 - 2:07
Wat merkwaardig Anti-Indo, dat er geen andere informatiebronnen te vinden zijn. De firma APP heeft een tijd geleden een wervende reclame spotjes op de TV gebracht en plotseling niet meer, dus er moet toch iets aan de hand zijn. Ik heb elders, ik meen hier op dit forum of misschien ergens anders dat ben ik vergeten. Maar daar zat een filmpje bij (inderdaad door een medewerker van Greenpeace) met schokkende beelden over de ontbossing ten gunste van APP. Ik ben in de negentiger jaren in zuid Sumatra geweest (Lampung Selatan) een arm gebied met hier en daar heel grote fabrieken waarvan steeds de directeur een invloedrijke politicus was en de mensen onder het minimum loon betaald. Protest betekende ontslag en dat een gebied waar de werkeloosheid zeer hoog was! Machtsmisbruik. Dus men hield z'n mond. Bijna het hele dorp leefde van zo'n fabriek, triest.
Daarom geloof ik het verhaal van Greenpeace wel, aar jammer dat er geen ander bewijs hiervoor te vinde is. Ik ben zelf een digibeet, dus weet ik niet hoe je dat moet vinden, anders had ik je zeker geholpen aan aanvullende, onafhankelijke bronnen.
Sorry, maar goed at je dit bericht plaatst!
DK
Anti-Indo
Aantal berichten : 246 Registratiedatum : 03-07-11 Leeftijd : 37 Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht
Onderwerp: Re: Babyvoeding Nutrilon [van Nutricia] veroorzaakt ontbossing in Indonesië za 3 maa 2012 - 7:13
Ja Pak DK, sinds de affiches en spotjes van Greenpeace 2 jaar geleden, over hoe er voor de palmolie in Kitkat van Nestlé regenwoud wordt ontbost, vind ik het in zekere mate belangrijk om te volgen hoeveel grote bedrijven van die grondstof gebruik maken bij de fabricage van hun produkten... en vervolgens zich gedwongen zien om van APP over te stappen. Nestlé, Mattel, Hasbro... en nu Nutricia... Als consumenten geïnformeerd worden over de praktijken bij het verkrijgen van deze palmolie voor de productie, bij zulke grote bedrijven- en dan massaal de producten in kwestie niet meer kopen, dan gaan die bedrijven het inderdaad "voelen in hun portemonnee".
MAAR tegelijkertijd moet ook het alternatief worden gegeven, dus de duurzame productie en de fair-trade. Want het heeft ook geen zin om van Asia Pulp & Paper af te stappen en dan in zee te gaan met een ander bedrijf dat net zo fout is maar nog geen gezichtsverlies heeft geleden. Het is zoals je aangeeft in je voorbeeld uit Lampung Selatan, als ergens de armoede en werkloosheid groot zijn, dan zullen de mensen het werk aannemen dat hun wordt aangeboden. Kun je het ze kwalijk nemen? Ze moeten zichzelf en hun gezin ook voeden.
Duinkonijn
Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Re: Babyvoeding Nutrilon [van Nutricia] veroorzaakt ontbossing in Indonesië za 3 maa 2012 - 22:39
Ant-Indo, misschien weet jij het: in de supermarkten kan je shampoo (etc.) kopen van het merk Palmolive. (van de firma Colgate-palmolive). Het schijnt gemaakt te zijn van palmolie en olijfolie als zeepbasis. Is deze palmolive ook "besmet"? Als dat zo is dan hebben alle supermarkten en drogisterij-ketens een flink probleem. Ik weet niet waar ze hun palmolie vandaan halen, maar misschien weet jij het wel.
Alvast dank!
DK
Anti-Indo
Onderwerp: Re: Babyvoeding Nutrilon [van Nutricia] veroorzaakt ontbossing in Indonesië zo 4 maa 2012 - 6:56
^Duinkonijn: nee, dat weet ik helaas niet. Een snelle scan op het net toont aan dat Colgate-Palmolive lid is van de RSPO (Roundtable for Sustainable Palm Oil, het verbond dat streeft naar het gebruik van duurzame palmolie), maar ook dat Colgate-Palmolive nog om de hete brij draait als het gaat om het garanderen dat de olie die ze gebruiken ook echt duurzaam verkregen is. Op hun site zeggen ze namelijk dat ze verzekeren dat de olie "is sourced legally and in accordance with that country's environmental standards". En dat kan van alles betekenen.
Overigens zou ik bijna vergeten dat het bij Asian Pulp & Paper (uiteraard) ook gaat om papier/karton, dat bv. in verpakkingen wordt gebruikt, niet alleen om de palmolie.
Duinkonijn
Onderwerp: Re: Babyvoeding Nutrilon [van Nutricia] veroorzaakt ontbossing in Indonesië ma 5 maa 2012 - 0:00
Anti-Indo schrijft:
Citaat :
Op hun site zeggen ze namelijk dat ze verzekeren dat de olie "is sourced legally and in accordance with that country's environmental standards". En dat kan van alles betekenen.
Inderdaad dat zegt niks over waar de palmolie vandaan komt, alleen dat het in het land waar ze het vandaan komt volgens die wetten legaal is. Palmolie is in Indonesië inderdaad legaal en zelfs een belangrijk export product. Maar het kan wel degelijk van de landerijen van de oliepalmplantages van APP komen (of van de illegale palmolie plantages uit Kalimantan (Borneo).
In 1994 toen ik in het zuiden van Sumatera was zag ik al veel palmolie plantages, na een aantal jaren als de productie terugloopt, wordt het hele bos in brand gestoken volgens het slash and burn (omhakken en verbranden) principe. Daarna werd eerst soja verbouwd en er tussen de jonge oliepalmen geplant. Mij werd verteld dat dit dubbele winst was. De as van de verbrande bomen is zeer vruchtbaar, maar heeft een tekort aan stikstof verbindingen. En laat nou peulvruchten zoals bijvoorbeeld soja juist veel stikstof verbindingen (via bacteriën aan de wortels ) in de grond brengen. Opbrengst van de soja (kedelai) zorgt voor de overbrugging en de palmboompjes groeien dan sneller. Ik heb er geen verstand van, maar dat werd mij zo verteld.
Overigens is het zonder vergunning een bos in brand steken op Sumatra verboden, maar ja wat is verboden?
Singapore klaagt regelmatig als de wind juist die kant opwaait, mijn buren waren een paar jaar geleden op vakantie en net in een periode dat de rook richting Singapore was. Er hing een dikke naar brand stinkende mist in de stad, alleen in de hotelkamer met airco was het uit te houden, ze hebben hun vakantie snel verlegt naar het noorden naar Malaysia.
DK
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: Babyvoeding Nutrilon [van Nutricia] veroorzaakt ontbossing in Indonesië
Babyvoeding Nutrilon [van Nutricia] veroorzaakt ontbossing in Indonesië