do 08 mrt 2012, 13:27
Eindelijk erkenning voor nanny Obama
Jakarta - Evie, de voormalige nanny van de Amerikaanse president Barack Obama, werd uitgescholden, geslagen en opgesloten. Nu is ze een beroemdheid in Jakarta.
Evie (66) is geboren als een jongen met de naam Turdi. Maar ze voelde zich altijd vrouw en gaf haarzelf een andere naam. Dat werd niet geaccepteerd door haar omgeving. Haar leven lang werd ze om die reden mishandeld en misbruikt. Ze stopte met 'vrouw-zijn' voor de buitenwereld. Maar nu bekend is geworden dat ze vroeger op Obama heeft gepast toen hij een jaar of 8 was, lopen cameramensen van internationale televisiestations de vloer van haar krakkemikkige woning plat.
Transgenders in Indonesië hebben het zwaar. Ze worden niet geaccepteerd in het land, waar overwegend moslims wonen. Ook al zie je ze veel op televisie, in salons, ze zijn altijd het mikpunt van spot. "Ik heb lang zonder hoop geleefd. Ik werd opgesloten in een donkere kamer. Nu heb ik het gevoel dat de deur eindelijk opengaat", zegt Evie tegenover het Amerikaanse televisiestation ABC. "Zelfs mijn familieleden hebben me eindelijk opgezocht". Evie hoopt dat haar verhaal helpt om de ogen van mensen te openen en om respect te krijgen.
Evie hoopt ooit nog eens contact te krijgen met de Obama's. Maar tot nu toe heeft ze niets gehoord van het Witte Huis. Toen "Barry" Obama acht jaar oud was en met zijn moeder in Jakarta woonde, paste ze op hem. Moeder Obama was twee jaar daarvoor naar het land gekomen om zich te voegen bij haar tweede man. Evie speelde met Obama en haalde hem op van school. Bij hen thuis werkte ze 'als een man'. Volgens haar heeft 'Barry' haar nooit in vrouwenkleren gezien. De buren menen zich echter wel te herinneren dat ze wel eens dat huis verliet in een jurk.
Toen de Obama's Indonesië verlieten in de jaren '70, droogde het huishoudelijke werk op voor Evie. Ze stortte zich in de prostitutie. Het leven werd harder en het mishandelen nam toe, met name door soldaten. Toen ze een van haar vrienden verminkt en dood in een rivier aantrof dacht ze, 'nu is het genoeg'. Ze gaf al haar jurken, bh's en gekleurde broeken weg en ging weer door het leven als man.
Evie heeft door haar bekendheid inmiddels een baan aangeboden gekregen als kok en huishoudelijke hulp bij een Amerikaanse leraar van een school in Jakarta. Ze denkt er nog over na.
Telegraaf