Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Interview Jetty Lopulisa

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Interview Jetty Lopulisa Empty
BerichtOnderwerp: Interview Jetty Lopulisa   Interview Jetty Lopulisa Icon_minitimevr 6 apr 2012 - 8:17


Interview Jetty Lopulisa

Geschreven door Valerie Latul
woensdag, 04 april 2012 11:17


"Ik wilde mijn cultuur natuurlijk beter leren kennen"

Het was zaterdag 22 januari 2011. Jetty Lopulisa (28 jaar) werkte als vrijwilliger op de BUAT Jongerendag. Jetty zat in het derde jaar van de opleiding Cultureel Maatschappelijke Vorming op Christelijke Hogeschool Windesheim. Voor Jetty stond een stage op de planning naar Curaçao. Totdat ze in gesprek raakte met Wim Latupeirissa, van Stichting Domiliana, die haar vertelt over stagemogelijkheden op de Molukken...

Waarom heb je gekozen voor een stage op de Molukken?
Tijdens de BUAT Jongerendag ging ik langs de informatiestand van Stichting Domiliana. Ik heb me goed laten informeren en werd doorverwezen naar tante Paulien Joël-Parera. Zij is directrice van LSM Cergas op Ambon. Ik heb gekozen voor de Molukken, omdat ik opensta voor een nieuw werkvlak waarin de sociale context totaal verschilt met de westerse. En ik wilde mijn cultuur natuurlijk beter leren kennen.

En toen?
Binnen een maand tijd was mijn stage op Curaçao (waarvoor alles al was geregeld) omgewisseld voor een stage op de Molukken. Ik heb in die tijd veel gepraat met familie, school en Paulien. Zij heeft toen een studentenpakket voor me samengesteld en zo was alles wat ik nodig had tijdens de periode dat ik stage liep geregeld: verblijf, eten en drinken, internet enz. Een paar maanden later, op 14 augustus 2011 vertrok ik naar de Molukken.

Waar verbleef je?
Ik woonde bij oom Anies en tante Paulien en hun zoon in huis. Zij spraken Nederlands en Maleis. Ik beheerste de taal toen een beetje. Als ik iets niet snapte kon ik gelukkig dus op hen terugvallen. Dit gaf een stukje veiligheid. Dit was de eerste keer dat ik op de Molukken was. Hoewel het toch een cultuurshock voor me was, voelde ik me hierdoor gelijk thuis.

Lees verder bij BukaMulu.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Interview Jetty Lopulisa
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Interview met Guus Paat
» Willem Nijholt speelt in 'Oeroeg'
» Interview Liesbeth List in NRC
» Interview met Yvonne van Genugten
» Interview Mei Li Vos - ‘Ik ben een makkelijk doelwit’

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: