Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 de vlucht uit Nieuw-Guinea

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

de vlucht uit Nieuw-Guinea Empty
BerichtOnderwerp: de vlucht uit Nieuw-Guinea   de vlucht uit Nieuw-Guinea Icon_minitimedo 14 jun 2012 - 9:44

Zaterdag in Spectrum: de vlucht uit Nieuw-Guinea

woensdag 13 juni 2012 | 11:09 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 13 juni 2012 | 11:16



VALKENSWAARD - Bij de overdracht van Nieuw-Guinea aan Indonesië moesten vijftig jaar geleden Papoea's, Indo's en anderen die in Nederlandse overheidsdienst waren, vluchten naar Nederland.

Onder hen was het kinderrijke gezin Oeghoede, dat via Drenthe en Oisterwijk terechtkwam in Valkenswaard, waar de inmiddels 92-jarige moeder nog altijd woont.

Geholpen door twee van haar tien kinderen haalt mevrouw Oeghoede herinneringen op aan het leven in Nieuw-Guinea en in Nederland.


>> Lees het verhaal zaterdag in het Spectrum-katern van het ED


© Eindhovens Dagblad 2012, op dit artikel rust copyright.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

de vlucht uit Nieuw-Guinea Empty
BerichtOnderwerp: Re: de vlucht uit Nieuw-Guinea   de vlucht uit Nieuw-Guinea Icon_minitimedi 19 jun 2012 - 19:58

OPINIE: Ontroerend verhaal over Nieuw-Guinea

dinsdag 19 juni 2012 | 02:39 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 19 juni 2012 | 17:36



Het uitgebreide verhaal over hun leven in Fakfak in Nieuw-Guinea van moeder, zoon en dochter Oeghoede bracht mij emotionele ontroering, omdat ik mijn leven en werk in Hollandia weer beleefde.

Heel herkenbaar, wat zij vertelden. Ook ik beschouw mijn levensperiode in Hollandia (Nieuw-Guinea) als een heel bijzonder stuk uit mijn leven.

Ook ik werkte als verpleegkundige vier jaar in het ziekenhuis aan de haven in Hollandia. Ik maakte op velerlei gebied heel veel mee en kon mijn vak met plezier in de soms bizarre omstandigheden uitoefenen.

Daar leefde ik bewust, met weinig middelen en weinig luxe maar met een dagelijkse portie trots en voldoening van mijn werk.

Fakfak ken ik alleen uit de vele verhalen van mijn goede vriendin, die daar lang vroedvrouw was.

Voor velen hier blijft een totaal onbekend stuk Nederlandse kolonie. Daarom hulde voor deze familie-reportage!

Ook ik moest vluchten, met één koffer. Hier moest ik mijn leven – op alle fronten – weer oppakken, na achterlating van vrijwel alles.

Net als bij de familie Oeghoede is mij dat met persoonlijke inzet goed gelukt. Ik teken daarbij aan dat wat mevrouw Frederika Oeghoede met haar man, met en voor haar gezin presteerde honderdmaal belangrijker is geweest, getuige de verhalen van hun zoon en dochter.

Ik ben ervan overtuigd dat de kinderen Oeghoede in hun leven verder gaan met de onschatbare waarden die hun vader en moeder hun meegegeven hebben.

Nieuw-Guinea ligt nu meer dan vijftig jaar achter ons, onbekend. De herinnering is alleen te delen met de duizenden, die daar gewoond en gewerkt hebben en de Papoea's en de paradijsvogels alleen nog meenemen in hun dromen en waar aandacht is... ook in hun verhalen.


Trees Bauwens
Eindhoven

© Eindhovens Dagblad 2012, op dit artikel rust copyright.

ed.nl


Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
de vlucht uit Nieuw-Guinea
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Onrust Papua-Nieuw-Guinea
» Presentatie werk op Nieuw Guinea
»  ANPTsunamidreiging voor Papua-Nieuw-Guinea
» Gevallenen Nederlands Nieuw Guinea
» Nederland 2, 18-02-2013 19:25 - 20:25: Expeditie Nieuw-Guinea

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: