Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Is de glans van Gerindra er al af?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Is de glans van Gerindra er al af? Empty
BerichtOnderwerp: Is de glans van Gerindra er al af?   Is de glans van Gerindra er al af? Icon_minitimewo 1 apr 2009 - 10:45

woensdag 1 april 2009 door Elske Schouten

Is de glans van Gerindra er al af? 3404274572_cfb380cb8f_o Prabowo Subianto
Bij de verkiezingsrally van presidentskandidaat Prabowo Subianto was het gisteren minder druk dan ik had verwacht. Het ‘Bung Karno’-stadion zat maar half vol met ongeïnspireerde stemmers. Toen de man op het podium de massa probeerde op te zwepen door ‘Prabowo, Prabowo’ te roepen, deed bijna niemand mee.

Gerindra, de partij van Prabowo, had een militair aandoende parade van vlaggenzwaaiers georganiseerd. Maar door de hitte werden een paar van de vlaggenzwaaiers in uniform al snel afgevoerd. Verder stond Yenny Wahid op het programma, de dochter van ex-president Gus Dur, van wie het de laatste weken onduidelijk bleef of hij nu ook achter ex-generaal Prabowo staat of niet.

De paar aanwezigen die ik in het stadion sprak, waren ook al geen overtuigende supporters. Een oudere man twijfelt eigenlijk tussen Golkar, PDI-P en de Partai Demokrat, en was er vooral omdat hij ‘wel eens wilde kijken’. Een dame van middelbare leeftijd gaat Gerindra stemmen omdat haar buurman kandidaat is voor het parlement. Prabowo vindt ze ‘wel gaan’, en dat ze 20.000 roepia kreeg om de rally bij te wonen, hielp ook.

Ik ben heel benieuwd hoe Prabowo het zal doen bij de verkiezingen op 9 april. Hij is omstreden vanwege zijn dubieuze verleden met mensenrechtenschendingen. Maar in de laatste peilingen deed hij het verrassend goed. Toen ik een paar weken geleden een van zijn speeches bijwoonde, kreeg ik ook het idee dat hij wel een kans maakt. Hoewel zijn toespraak een hoog tjakka-gehalte had - double digit growth! iedereen een stuk grond! - kwam het wel concreter over dan wat de meeste andere partijen te melden hebben.

Maar gisteren kreeg ik niet het idee dat zijn nieuwe partij al gedragen wordt door een grote beweging van ojek-rijders, kaki lima-verkopers en andere groepen uit de onderklasse, waar hij zich nadrukkelijk op richt. Ik was er zelf niet bij, maar van anderen hoorde ik dat de islamitische PKS er een dag eerder wél in was geslaagd een enorme mensenmassa op te trommelen.

Natuurlijk, Indonesië is oneindig veel groter dan Jakarta. En niet iedereen die op een partij wil stemmen, heeft zin om de halve dag voor die partij in een stadion te zitten juichen. Maar op mij kwam het gisteren toch over alsof de glans van deze nieuwe partij er al een beetje vanaf is.

NRC - weblog Jakarta
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Is de glans van Gerindra er al af?   Is de glans van Gerindra er al af? Icon_minitimewo 1 apr 2009 - 11:28

....en dat ze 20.000 roepia kreeg om de rally bij te wonen, hielp ook....

Heel gebruikelijk, dat er duit sokongan bij te pas komt. Gebeurt altijd. En 20.000 Rph is toch in elk geval een paar kilo beras en wat minyak goreng od minyak tanah, niet dan.?

Een dergelijk tafereel is heel goed verfilmd in (weet niet precies meer welke film) "De stand van de Maan" of de "De stand van de Zon."

Gr van Raden Dompet Kosong yang suka Disokong. ;-)
http://www.imexbo.nl
barimuchtar

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 28-02-09

BerichtOnderwerp: Re: Is de glans van Gerindra er al af?   Is de glans van Gerindra er al af? Icon_minitimema 13 apr 2009 - 6:06

De partij van Prabowo heeft het slecht gedaan. Daarom heeft hij samen men de andere ex-generaal Wiranto geprotesteerd tegen de voorlopige uitslag van de verkiezingen. Volgens deze uitslag heeft de partij van president Yudhoyono gewonnen. Ik ben benieuwd in hoeverre de actie van deze generaals zal helpen. Laat maar hopen dat ze geen rare dingen doen, zoals coup plegen of zo. Je weet maar nooit, gezien het verleden van die twee. Ze bekleedden een belangrijke positie onder Soeharto.
Kesasar

Kesasar

Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Is de glans van Gerindra er al af?   Is de glans van Gerindra er al af? Icon_minitimema 13 apr 2009 - 7:32

Howdo!! SBY is geen onnozel jongetje, ik ben er van overtuigd dat hij wel een oogje op deze klanten zal houden! groetjes, om Kesas
OmSid

Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Is de glans van Gerindra er al af?   Is de glans van Gerindra er al af? Icon_minitimema 13 apr 2009 - 9:26

barimuchtar schreef:
. Laat maar hopen dat ze geen rare dingen doen, zoals coup plegen of zo. Je weet maar nooit, gezien het verleden van die twee. Ze bekleedden een belangrijke positie onder Soeharto.
Ik denk niet dat ze het zal lukken.

Prabowo heeft weinig steun bij het leger .
Hij heeft waarschijnlijk niet veel aanhangers in het leger.
Je moet ook kijken welke functie hij heeft gehad en hoe hij dat heeft kunnen krijgen.

Wiranto : heeft veel meer invloed en aanhang , maar is inmiddels uitgerangeerd.

Prabowo en wiranto hebben ook niks gemeend met elkaar.

SBY heeft zijn eigen mensen in sleutelposities.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Is de glans van Gerindra er al af?   Is de glans van Gerindra er al af? Icon_minitime

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Gerindra ‘ready to become sole opposition party’
»  Gerindra to ask Prabowo to run for president: Secretary general
» Gerindra Offers Basuki Party Support for Next Jakarta Governor Race
» Bali politician on the run over drug dealing allegations, kicked out of Gerindra party
» In Prabowo’s Complaint to Ethics Council, Verdict Finds Officials Took Bribes… From Gerindra

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: