woensdag 1 april 2009 door Elske Schouten
Is de glans van Gerindra er al af? Prabowo SubiantoBij de verkiezingsrally van presidentskandidaat Prabowo Subianto was het gisteren minder druk dan ik had verwacht. Het ‘Bung Karno’-stadion zat maar half vol met ongeïnspireerde stemmers. Toen de man op het podium de massa probeerde op te zwepen door ‘Prabowo, Prabowo’ te roepen, deed bijna niemand mee.
Gerindra, de partij van Prabowo, had een militair aandoende parade van vlaggenzwaaiers georganiseerd. Maar door de hitte werden een paar van de vlaggenzwaaiers in uniform al snel afgevoerd. Verder stond Yenny Wahid op het programma, de dochter van ex-president Gus Dur, van wie het de laatste weken onduidelijk bleef of hij nu ook achter ex-generaal Prabowo staat of niet.
De paar aanwezigen die ik in het stadion sprak, waren ook al geen overtuigende supporters. Een oudere man twijfelt eigenlijk tussen Golkar, PDI-P en de Partai Demokrat, en was er vooral omdat hij ‘wel eens wilde kijken’. Een dame van middelbare leeftijd gaat Gerindra stemmen omdat haar buurman kandidaat is voor het parlement. Prabowo vindt ze ‘wel gaan’, en dat ze 20.000 roepia kreeg om de rally bij te wonen, hielp ook.
Ik ben heel benieuwd hoe Prabowo het zal doen bij de verkiezingen op 9 april. Hij is omstreden vanwege zijn dubieuze verleden met mensenrechtenschendingen. Maar in de laatste peilingen deed hij het verrassend goed. Toen ik een paar weken geleden een van zijn speeches bijwoonde, kreeg ik ook het idee dat hij wel een kans maakt. Hoewel zijn toespraak een hoog tjakka-gehalte had - double digit growth! iedereen een stuk grond! - kwam het wel concreter over dan wat de meeste andere partijen te melden hebben.
Maar gisteren kreeg ik niet het idee dat zijn nieuwe partij al gedragen wordt door een grote beweging van ojek-rijders, kaki lima-verkopers en andere groepen uit de onderklasse, waar hij zich nadrukkelijk op richt. Ik was er zelf niet bij, maar van anderen hoorde ik dat de islamitische PKS er een dag eerder wél in was geslaagd een enorme mensenmassa op te trommelen.
Natuurlijk, Indonesië is oneindig veel groter dan Jakarta. En niet iedereen die op een partij wil stemmen, heeft zin om de halve dag voor die partij in een stadion te zitten juichen. Maar op mij kwam het gisteren toch over alsof de glans van deze nieuwe partij er al een beetje vanaf is.
NRC - weblog Jakarta