Drontenaar geraakt door Flores Auteur: door Henriët Dijk | woensdag 24 oktober 2012 | 06:55
Dankzij een gift van een schenker die anoniem wil blijven, kon de Dronter stichting Help Flores! een bijdrage doen voor ruim negenduizend schoolboeken voor vijf basisscholen. Het volgende project is het ziekenhuis in het dorp Lela, waarvoor onder andere nieuwe operatielampen nodig zijn. eigen foto
Het Indonesische eiland Flores loopt als een rode draad door het leven van Drontenaar Herbert van Loon.
Hij werkte er als hts-student, deed het aan op huwelijksreis en bezocht het met zijn vader. Dat laatste bezoek, vorig jaar, leidde tot de oprichting van stichting Help Flores!, die morgen haar éénjarig bestaan viert.
Een feestje waard, want de stichting heeft haar eerste, geslaagde project afgerond. Vijf basisscholen in de regio Sikka op Flores hebben negenduizend schoolboeken gekocht, na een bijdrage van de stichting. "Voorheen hadden alleen de juf en meester een boek. Nu hebben alle ruim 1300 leerlingen ieder zeven boeken voor verschillende vakken", aldus de 37-jarige Herbert van Loon. Samen met zijn broer Elmar en vriend Fred van der Beek richtte hij de stichting op.
De Drontenaar had in 1997 zijn eerste kennismaking met Flores. Toen hielp hij als hts-student vier maanden bij de wederopbouw van het Sint Elisabeth ziekenhuis in het dorp Lela, dat in de regio Sikka ligt. Op huwelijksreis - in 2000 - keerde hij samen met zijn vrouw Rosa terug. "Twee maanden voordat ik naar Flores ging, had ik Rosa ontmoet. We hebben toen veel geschreven en op papier onze relatie uitgebouwd. Ik wilde het dus graag mijn vrouw laten zien. Het heeft mij als persoon veranderd", vertelt Van Loon, die nu projectleider in de bouw is. "Ik ging daar als student naar toe van 'even' dat ziekenhuis de grond uit stampen. Na een week kon ik de planning al in de prullenbak gooien. In de westerse wereld maken we elkaar soms wel eens gek met ons gehaast. Daar is dat veel minder. Dat zet je wel aan het denken."
In 2000 zag het stel dat het ziekenhuis goed draaide. Toen Van Loon in 2011 met zijn vader er kwam, zagen ze een hospitaal in licht verval. De Duitse non die de zaak runde - en financieel gesteund werd vanuit haar moederland - was vertrokken. "Overheden geven minder geld omdat het katholiek is", aldus Van Loon. De optelsom: een stroomgenerator die regelmatig uitvalt, kapotte operatielampen en een kapotte tandartsstoel. "Een vrachtwagenchauffeur die ik kende van mijn stage daar heeft sinds 2005 last van zijn knie. Die kan nu niet werken omdat er niet wordt geopereerd. Terwijl hij dus wel graag wil. Zoiets komt in Nederland niet voor", vertelt Van Loon.
Zijn eerste impuls was om de portemonnee te trekken en zelf die operatielampen te kopen. Zijn vader temperde hem. Het enthousiasme werd gebundeld in de stichting. Dankzij particuliere giften en fondsen zit Help Flores! inmiddels op de helft van de benodigde 29.000 euro. Dat geld is bedoeld voor het verbeteren van het ziekenhuis.
Stentor