Afkomstig van de Hokkien Chinees (of ook wel Fuk kien / Fook Kien).
Cap = 10
Go = 5
Meh = avond.
Het houdt in de viering van:
Het Chinees Nieuwjaar (Imlek): De vijftiende dag van de eerste maand, omdat het Chinees Nieuwjaar 15 dagen duurt.
In Indonesia stammen de Chinezen hoofdzakelijk af van de Hok Kien. Men spreekt ook wel Cantonees, doch dit verschilt van het "echte" Cantonees. Men spreekt in Indonesia liever en hoofdzakelijk het Hok Kien.
Lang, lang, lang geleden: Het woord Becak is verbasterd afkomstig van : .... Be = paard ... Cah (Tjiak) = eten... (Hok Kien.)... Dus eigenlijk helemaal niet toepasselijk, omdat vroeger de dokar veelal het vervoermiddel was ... Doc Cart verbasterd uit het Engels. Misschien het woord gebruikt als tegenhanger van de Riksja/Rikshaw.???
In Malaysia veelal van de Canton (Ghuanzou) of de Foochow /Fhouzow/ Fook kien / Fukien, afkomstig uit de Fujian/Fuxian provincie.
In Sarawak (Malaysia op Borneo) is men afkomstig van Foochow, Hakka, Hokkien, Teochew, Hainanese en klein deel Fuxian.
In Singapore daarentegen is circa 40% Hok Kien afkomstig.
Hoe je het echter ook wendt of keert: Het echte Chinese eten (niet wat je hier in het Westen dus op je bord gemieterd krijgt voor een vriendenprijsje en "Sambalbij Nil?") is super zalig..... En dus niet te vergelijken met de gangbare afhaal: Nummel 17: 1 Babi panggang, 3 loempia, 1 kloepoek..... Nummer 18: 1 nasi met sateeee, 1x mihoen spesiaal.... Nummel 19: Solli, uitvelkogt. Wilt u iets andels? Indische lijstafel voor 5 pelsonen in uitvelkoop vandaag? Nee? Dan lievel 1z hollanse biefstuk met zachte patat?
Nummel 20: even wagten. Is so klaal. Wilt u wat dlinken van de huis? Alstublief, kalendel van de huis omdat Chinese nieuwjaar.
Eh let wel: Dat was ettelijke jaren geleden het geval omdat de Chinese bevolking pas aangekomen was in Nederland.
Nu, is de volgende generatie natuurlijk ingeburgerd hier en spreekt stukken beter Nederlands dan de Nederlander zelve in menig geval. Mijn complimenten. Meen ik. Trouwens ook mijn complimenten voor deze Chinese medelanders, want ik heb van mijn levensdagen deze groep nog nooit en nooit aan het steunloket gezien met hun handje op. Zij zorgen voor zichzelf en hun medebroeders. (Dit in tegenstelling tot menig andere Medelander van buiten Nederland afkomstig.)
Nu is het: Nummer 17: 1x bami. Hoe wilt u betalen? Met de creditcard? Is prima. Momentje alstublieft. Dank u wel.
Nummer 18: Alstublieft meneer. Nog iets anders van uw dienst? Wilt u een kalender erbij van het huis? Nee, niet gratis. Het is een mooie kalender en kost 3 euro 50.