Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Empty
BerichtOnderwerp: Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee   Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Icon_minitimezo 17 feb 2013 - 6:06

Het zal Madura wel weer niet wezen; altijd die eigenwijze Madurezen (waar ik toe behoor) die weer eens op een andere manier het nieuws moeten halen. Kan ook niet anders natuurlijk: Madura tegenover Surabaya gelegen en dan is het feest compleet toch en sinds een paar jaar geleden ook nog met elkaar verbonden door de SuraMadu brug (die een klein beetje veel veel groter is dan een gangbare brug in La Holande. En hoog dat dat ding is en lekker wiebelig als je erop rijdt en als je er van af mietert val je tussen de buaya's van Surabaya.)
affraid


In het kort vertaald voor de non Indonesian speaking Dutch Natives:

Ter hoogte van Sumenep een eiland van 2 km lang en 20 meter breed en ligt circa 300 meter voor de kust van Ariasa Kangean Sumenep.

Ter hoogte van Bangkalan circa 200 meter uit de kust bij Labuhan/Sepulu Bangkalan een eiland van 300 meter lang en 20 meter breed.

Globaal van dichtbij bekeken lijken de eilandjes op gebroken koraalstukken/restanten.
Volgens de lokalen zijn de eilanden plots ongeveer 2 weken geleden ontstaan.

En uiteraard, nieuwsgierig, onderzoekend en het fijne ervan willen weten als Madurezen kunnen zijn, heeft men al getracht de eilanden te bewandelen. Die bij Sumenep echter is moeilijk te bereiken en te belopen omdat daar de golven vrij groot zijn.

Eigen verzinsels als toevoeging:
Dus mochten reisbureaus in Nederland deze eilandjes in hun programma willen opnemen, dan gelieve men hiermede rekening te houden. Maar het is tenminste weer eens iets anders toch als elke keer de Borobudur en de Prambanan te bezoeken, en mass.

En als in de toekomst de eilandjes gaan groeien kan men misschien daar wel de Karapan Sapi houden? duim

(Hiermede bewezen dat ik van Madurese afkomst ben toch?)




---------------------------------------

Uit SuaraSurabaya.

suarasurabaya.net - Dr Amien Widodo, geolog dari Institut Teknologi Sepuluh November (ITS) Surabaya mengatakan ada dua buah pulau baru tiba-tiba muncul di kawasan pantai yang berada di Sumenep dan Bangkalan.

"Warga sekitar menyebutnya sebagai pulau ajaib," kata Amien Widodo, kepada suarasurabaya.net, Senin (11/2/2003). Menurut Amien, dua pulau itu berbentuk mirip tanggul memanjang.

Pulau yang di Sumenep, kata Amien, memiliki panjang 2 kilometer dan lebar sekitar 20 meter. Pulau baru di Sumenep ini berada hanya sekitar 300an meter di dekat pantai Arjasa, Kangean, Sumenep.

Sementara untuk pulau baru di Bangkalan, muncul sekitar 200 meter di dekat pantai Labuhan, Kecamatan Sepulu, Bangkalan. Pulau baru di Bangkalan ini juga berbentuk tanggul dengan panjang sekitar 300 meter dengan lebar sekitar 20 meter.

Amien sendiri, pekan lalu mengaku telah mengunjungi pulau itu. "Dari dekat pulau itu terbentuk dari pecahan batu-batu koral," kata Amien.

Untuk Pulau yang di Bangkalan, kata dia, jika laut dalam keadaan surut maka bisa dengan mudah dijangkau dengan jalan kaki. Namun untuk pulau yang di Sumenep, sulit dijangkau karena ombaknya terlalu besar dan membahayakan.

Menurut penuturan warga sekitar, kata Amien, kedua pulau itu muncul secara tiba-tiba sekitar dua minggu lalu. (fik)


(De afkorting FIK staat niet voor de hollandse benaming van Fikkie/Vuurtje maar voor TAUFIK de naam van de journalist, anders krijg ik daar weer ontiegelijk vele mailtjes over, die ik dan geduldig moet beantwoorden, dus bij deze dan.)


Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee   Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Icon_minitimema 18 feb 2013 - 15:49



buiging dank voor de vertaling.....

Zonder dat had ik niks van het hele verhaal begrepen. Maar... met vertaling erbij begrijp ik er nóg niks van.
Nu weet ik dat Indonesia een land is waar vreemde dingen kunnen gebeuren, je kunt er zomaar een Nenek Luhu tegenkomen, ister Kuda kepang, Intje Piah.. En berg kan zomaar een kindje krijgen, zoals bijv. de Krakatau, je hebt er sprekende hertjes...

maar hoezo opeens 2 eilandjes erbij?
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee   Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Icon_minitimema 18 feb 2013 - 17:39

.....maar hoezo opeens 2 eilandjes erbij?....

Indonesia staat bekend als een eilandenrijk. Bij de laatste telling op 333 aug 2012 (Jawel = juiste datum) nam men Google Maps en View ter hand en kwam men tot een telling van 17998 eilanden/eilandjes.

Er was echter een of andere Pak Lurah, die dat niet zo leuk vond aangezien hij een getallen freak was en hij berekend had dat de wortel van dit getal 17998 niet in verhouding stond tot het aantal talen dat in Indonesia gesproken wordt en ook na toepassing de Grootste Gemene Deler klopte zijn berekening nog niet.

Daarom nam hij Dr. Amien Widodo terzijde, fluisterde hem wat in het oor en stopte hem enkele gekleurde papiertjes ook al met getallen in zijn handen en deze Dr Amien Widodo (die overigens geen familie is van Wibi Dodol) kwam spoorslags dus met de oplossing: Er verrezen plots 2 eilandjes, waarmede het totaal aantal nu kwam op 18000 en dat vond Pak Lurah heweldigh en kon de chip van zijn super computer nu sneller en juister de processor berekeningen maken.

Betul, egt waar loh dese ferhaal, want ik heb Pak Lurah vanmorgen nog gesproken toen hij rujak cingur aan het smikkelen was.

Dus ik fraag hem: Loh Pak Lu, lu bohong ya? (Jij liegt ja.)

Pak Lu hij seg: Ndak, gue nggak bohong. (Niet, ik lieg niet). Als gue bohong, betul gue kena kuwalat en mencret door de rujak.(Als ik lieg wordt ik gestraft en ga ik aan den dunne in mijn broek door de hete rujak.)

Ok, ik seg: Ik heloof jou.
Ik wil ophangen en hij seg: He, wag efen, gue mau tanya. (Ik wil jou nog wat vragen.)

Ik seg: Fraag maar, mesgien ister antwoord, mesgien ister niet.

Hij fraag: Missen jullie mij, Pak Lurah, niet?

Ik seg: Nggak tau.(Weet niet). Ik denk sij sijn jou ferheten al. Ik fraag linksom en rechtsom en achterom mij heen: Ister een lezeres druk met de was, ister een andere lezeres druk met haar nieuuuuuwe dokar, ister een kelinci hij ook druk met ngobrol hier en daar, ister een bapak hij woon fer weg maar hij speel in zijn tuintje met cabe rawit, dan ister andere lezer hij druk met school en hij leert Li Wang taifu taaltje op de school in de afond. Ister Bobby Bangsat hij speel hele dag als Bajing Luncat, ister Om Sidney maar hij is niet naar Sydney dus ik bingung deh.

En toen al ja.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee   Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Icon_minitimema 18 feb 2013 - 17:49

Natuurlijk missen wij Pak Lurah, maar ja.....dacht dat hij het druk had met achter de vrouwtjes aanrennen en handeltjes opzetten en oudjes oplichten en vooral met eten......

buiging Kom gauw terug buiging
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee   Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Icon_minitimema 18 feb 2013 - 17:59



lol! haha haha
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee   Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Icon_minitimema 18 feb 2013 - 18:01

Nog erger, vertelde Pak Lurah me vandaag:

Hij gaat binnenkort gedwongen verhuizen, want zijn warung moet verbouwd worden. Pak Lurah dacht handig te zijn en zag een losse naad zitten in de douche en stak zijn schroevendraaier er tussen en toen...... gledak gledok bijna de hele tegelmuur zomaar ineens naar beneden bijna op zijn kop.
Dus nu? Nu ruzie natuurlijk met de eigenaar van de tegelmuur en de vloer (want Pak Lurah dacht dat ie dat maar ook even kon gaan porren met zijn schroevendraaier).

Ruzie? Waarom dan?

Pak Lurah wil ook nieuwe dorpels en nieuwe deuren en eigenlijk alles nieuw.
Muureigenaar vraagt: Is Pak Lurah van de pot gepl....rd?
Pak Lurah antwoordde: Als jij zo door gaat, dan pl...rt de pot ook op de vloer.

Dus nu heeft Pak Lurah grote vergadering morgen met muureigenaar en met hamer in linkerhand en bak met lumpia's in rechterhand: Kiezen of delen, wordt de vraag van Pak Lurah.

Volgende keer meer.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee   Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Icon_minitimema 18 feb 2013 - 18:08

lol! Heb nu al meelij met de muureigenaar......
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee   Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Icon_minitimema 18 feb 2013 - 22:42

Pak Lurah is al begonnen met de vervolgserie.
Ben benieuwd naar het vervolg en naar de nieuwe avonturen.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee   Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Icon_minitimema 18 feb 2013 - 22:46


jump jump jump yes... ikke ook...
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee   Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Nieuwe eilandjes bij Madura opgerezen uit de zee
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Bootvluchtelingen bij Madura gered
» Alleged religious conflict in Madura: Police
» E. Java bans Madura’s ‘karapan sapi’ bull races on cruelty grounds
» FPI members attack child’s birthday party in Madura while looking for prostitutes, local residents fight back
» Nieuwe I.D Kaart - KTP

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: