Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexRegistrerenInloggen

Deel

Nog geen krasje op een rots - M. Baars

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Nog geen krasje op een rots - M. Baars Empty
BerichtOnderwerp: Nog geen krasje op een rots - M. Baars   Nog geen krasje op een rots - M. Baars Icon_minitimedo 23 apr 2009 - 15:18

sporen van de Nederlandse beschaving in Indonesie

Nog geen krasje op een rots - M. Baars 3468666984_1900c3d8b3_o

Beschrijving:
In dit boek doet Marco Baars verslag van zijn reiservaringen op Java, Bali en Lombok. Vrijwel de hele (koloniale) geschiedenis van Indonesië komt aan de orde. Tal van gesprekken verlevendigen zijn verslag. Die maken onder meer duidelijk dat de herinnering aan drieënhalve eeuw Nederlandse aanwezigheid in de archipel vrijwel is weggevaagd. In het boek voelt de lezer tevens iets van de enorme spanningen die Indonesië, het op vier na grootste land ter wereld, met enige regelmaat op zijn grondvesten doen trillen. Onlusten op Atjeh, Timor, de Molukken en Irian Djaja, alsook de opkomst van militante moslimfundamentalisten – Indonesië is het grootste moslimland ter wereld –, blijven niet onbesproken.
Dit nieuwste themaboek van Baars is wederom een boeiende mix van cultuurgeschiedenis, actuele politiek, dagelijks leven en persoonlijke wederwaardigheden. Eerder schreef hij de succesvolle themagidsen ‘De overwinningstuin van Oom Ho’ (over Vietnam) en ‘Brekend rood’ (over Rusland, Mongolië en China).

Prijs: € 15,95
Bindwijze: Boek, Ingenaaid (04-2009)
Auteur: M. Baars,
Druk: 1
Uitgever: Gottmer Uitgevers Groep bv
Rubriek: Indië & Indonesië / Reisverhalen
NUR: Reisverhalen
ISBN/ISBN13: 9789025744861

van Stockum
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09

Nog geen krasje op een rots - M. Baars Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nog geen krasje op een rots - M. Baars   Nog geen krasje op een rots - M. Baars Icon_minitimedo 23 apr 2009 - 17:12

Ik weet niet wie de editor is geweest, die Marco's boek in de PR neerschrijft, Dus ik weet ook niet of het inderdaad Marco's werkelijke eigen bewoordingen zijn, waar ik hiernavolgend mijn meningen over heb.

Maar conform de beschrijving heb ik dan het volgende:

Citaat: ....Die maken onder meer duidelijk dat de herinnering aan drieënhalve eeuw Nederlandse aanwezigheid in de archipel vrijwel is weggevaagd. ...... Wat had de schrijver dan verwacht? Hallelujah hieperdepiep, Happy Days are here again and Together Again?....Maar dan zonder het bekende Nederlandse wijsvingertje in de lucht geheven?

Is dat niet normaal, dat een volk probeert te vergeten, wat een ander volk hen heeft aangedaan?
Probeert Nederland ook niet te vergeten, dat er ooit eens een 80-jarige oorlog heerste tussen Spanje en Nederland (- oftewel een overheersing van Nederland door Spanje.)
Probeert Nederland ook niet te vergeten, dat er ooit eens een buurland in Nederland overheerste in de jaren '40 + 5 erbij?

Citaat: ....alsook de opkomst van militante moslimfundamentalisten.......
Lang, héél lang voordat Indonesia onafhankelijk werd, waren er al militante Muslim fundamentalisten en die tijdens de strijd voor Onafhanhelijkheid van Indonesia een aardig woordje in de geschiedenis neerschreven. (DI)
De fundamentalisten van weleer, zorgden na de oprichting van de republiek nog voor behoorlijk veel trammelant, volgens de destijds gezetelde regering.

Apa boleh buat, percuma aja.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: