Meer slachtoffers geborgen uit Grasberg-mijn
(Novum/AP) - Uit de Grasberg-mijn in de Indonesische provincie Papoea zijn dinsdag nog vier slachtoffers geborgen van het ongeluk van vorige week. Het aantal doden is hiermee gestegen tot 21. Onder het puin liggen vermoedelijk nog zeven lichamen; de autoriteiten gaan ervan uit dat geen van hen meer in leven is.
In de goud- en kopermijn volgden vorige week 38 mijnwerkers een veiligheidstraining toen hun ondergrondse cursuslokaal instortte. Slechts tien van hen konden worden gered.
De Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono heeft twee ministers opgedragen het ongeluk in de mijn te onderzoeken. Freeport-McMoran, het Amerikaanse bedrijf dat de mijn exploiteert, liet echter weten dat de bewindslieden nog niet welkom zijn omdat het bergingswerk nog gaande is. De topman van Freeport-McMoran, Richard Adkerson, arriveerde zaterdag bij de mijn en sprak met overlevenden en familieleden van mijnwerkers die nog bedolven waren.
Grasberg is een van de grootste koper- en goudmijnen ter wereld. Er werken meer dan twintigduizend mensen. De mijn ligt in de bergen van de delfstoffenrijke, maar verpauperde provincie, waar al tientallen jaren een afscheidingsbeweging actief is.
Uitgegeven op Dinsdag 21 mei 2013 om 13:12:24
Nieuws.nl