Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexRegistrerenInloggen

'Opa vindt het mooi dat ik tegen Indonesië speel'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

'Opa vindt het mooi dat ik tegen Indonesië speel'  Empty
BerichtOnderwerp: 'Opa vindt het mooi dat ik tegen Indonesië speel'    'Opa vindt het mooi dat ik tegen Indonesië speel'  Icon_minitimevr 31 mei 2013 - 16:14

Gepubliceerd: 31 mei 2013 16:44
Laatst gewijzigd: 31 mei 2013 17:44

In 'De drie van' legt NUsport elke vrijdag drie stelling voor aan iemand uit de voetballerij. Deze keer John Heitinga, die zich met Oranje voorbereidt op de oefenwedstrijden tegen Indonesië en China.

Door Rypke Bakker

1. De wedstrijd tegen Indonesië wordt een heel bijzondere interland voor mij.
"Ja, mijn opa en oma zijn Indisch. Dus het is apart om daar straks te zijn. Mijn oma is er helaas niet meer, en mijn opa is nu 86. Hij vindt het heel mooi dat ik een wedstrijd in Indonesië ga spelen.

"Mijn opa is in Indonesië geadopteerd door Nederlandse mensen en heeft ook hun achternaam aangenomen. Vandaar mijn Friese naam Heitinga. Eigenlijk had ik No Tee moeten heten. Ook mijn vader is nog in Indonesië geboren, in 1957. Twee jaar later zijn ze naar Nederland gekomen.”

"Wat er Indisch aan mij is? Ik ben niet zo donker als mijn vader, maar word wel snel bruin. Ik eet graag rijst. En vroeger zei ik altijd tegen mijn opa: 'Wij gaan later samen naar Indonesië.' Jammer genoeg is dat er niet van gekomen. Deze Aziëtrip met Oranje wordt de eerste keer dat ik in Indonesië kom. Mijn opa is twee jaar geleden wel teruggegaan. Ik kon helaas niet mee, moest voetballen. Later wil ik nog een keer met mijn gezin die kant op gaan. Je hebt wel een paar weken nodig om het land echt goed te ontdekken."

"Nu, met Oranje, zal het kort zijn. Toch kijk ik er echt naar uit. Ik verwacht een groots ontvangst in Jakarta. Vergis je niet, voetbal is heel populair in Indonesië. Als ik iets tweet in het Bahasa, de taal van het land, dan wordt dat tweeduizend keer geretweet! Niet dat ik de taal spreek, hoor. Ik krijg hulp van een app. Mijn opa spreekt wel vloeiend Bahasa."

2. David Moyes is een uitstekende trainer voor Manchester United.
"Zijn aanstelling bij United kwam als een verrassing voor me, al heeft Moyes het wel elf jaar fantastisch gedaan bij Everton. Voorronde Champions League gehaald, een paar keer Europees voetbal en in 2009 de FA Cup-finale. En dat terwijl Everton qua budget niet tot de grootste clubs in Engeland behoort. Heel knap."

"Als je daarbij bedenkt dat dat Moyes net als Alex Ferguson lang bij één club heeft gewerkt, dan is het wel een logische keuze. Volgens mij is hij zelfs goed bevriend met Ferguson, ze zitten ook allebei in de paardensport. Wat dat betreft denk ik dat Ferguson zijn invloed zal hebben gehad bij de aanstelling van Moyes."

"Moyes kan als geen ander spelers motiveren. De spelers gaan echt voor hem door het vuur. Of je hem nou mag of niet, iedereen klapt erop. Hij is ook echt een trainer die alle touwtjes in handen wil hebben. Waar Ferguson veel veldwerk overliet aan René Meulensteen, zal Moyes alles zelf doen."

3. Het verraste me dat ik voor de afgelopen drie interlands niet werd opgeroepen.
"Nee. De bondscoach heeft zijn visie duidelijk uitgelegd. Je moet spelen bij je club, fit zijn. Als je zoals ik van de 38 wedstrijden er een stuk of 25 speelt en daarvan misschien vijftien als basisspeler dan speel je te weinig. Ik was dus niet verrast."

"Vervelend was het wel. Ik stond ineens tijdens de interlandperiodes met een stuk of vijf andere spelers zonder interlandverplichtingen te trainen bij Everton. Dan denk je wel even: wat doe ik hier? Ik zit natuurlijk ook al zolang bij Oranje, sinds 2004. Het WK in Brazilië kan mijn zesde eindtoernooi worden. Ik zal er alles aan doen om erbij te zijn op het WK. En niet als supporter, haha."

"Na het EK zijn er veel jonge jongens bijgekomen, ook de posities centraal achterin. Die concurrentie is alleen maar goed. Ooit klopte ik ook zo als jonge jongen op de deur. Ik weet nog dat ik als twintigjarige meeging naar het EK in Portugal. Zat ik aan tafel met spelers als Frank de Boer, Clarence Seedorf, Edgar Davids en Edwin van der Sar. Spelers die alles hadden gewonnen. Ik durfde echt niets te zeggen, keek zo tegen hen op. De andere jonge jongens – Rafael van der Vaart, Wesley Sneijder en Arjen Robben – ook. Na het eten waren we altijd snel weg. Gingen we met zijn vieren klaverjassen op de hotelkamer."

Door: NUsport/Rypke Bakker
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: