uli 8th, 2013
Fotograferen voor vrede op de Molukken
Moslims en christenen verbinden en de wereld een positief beeld geven van Ambon. Dat is het doel van Maluku Photo Club. Een lastige opgave na de verschrikkelijke conflicten van 1999 tot 2004, maar succes heeft de fotoclub wel. De facebookpagina wordt door duizenden mensen bekeken en beide geloofsgroepen zijn lid. “Ik heb hier veel christelijke vrienden. Ik houd echt van ze.”
Met zelfverzekerde passen dansen de jonge koppels in het rond. Ze klappen een paar keer in hun hand nadat ze met sierlijke beweging afstand nemen, om vervolgens samen verder te dansen. De vrolijke klanken van de Amboneze instrumenten verspreiden zich door de open, rechthoekige tent, terwijl honderden toeschouwers aandachtig kijken naar de traditionele Katreji-dans. Zij vieren de inwijding van het nieuwe dorpshoofd van Morella, een dorpje op Ambon.
ArieTuanakotta (25) buigt geïnteresseerd naar voren. Hij zit op zijn hurken om een foto te maken van het schouwspel. Ook zijn vriend Buchari Musli (24) fotografeert de dansers die geconcentreerd voorbij zwieren in hun rood-witte kleding. Het is een bijzonder evenement voor beide jongens. “Ik vind de Ambonese cultuur erg mooi. Het is belangrijk om deze eeuwenoude tradities te fotograferen”, vertelt Arie die hoopt dat Ambon meer bekendheid krijgt als een toeristisch eiland.
Speren en zwaarden
Arie is niet de enige fotograaf met dit doel. Hij fotografeert bij de inhuldiging met acht andere fotografen van Maluku Photo Club (MPC). De fotoclub is opgericht om de cultuur van Ambon te promoten, maar ook om moslims en christenen te verbinden. Dit was hard nodig na de gruwelijke conflicten op het eiland. Tussen 1999 en 2004 stonden beide geloofsgroepen elkaar naar het leven, wat naar schatting aan 9.000 mensen het leven kostte.
Lees in het Tifamagazine verder