Veel ophef om nazi-café Indonesië redactie internet − 19/07/13, 17:00
© Facebook. Indonesische personeel van Soldatencaffee tijdens de opening van de horecazaak. De Indonesische horecaondernemer Henry Mulyana besloot in 2011 om een restaurant op te zetten. Hij koos voor een opmerkelijk thema: nazi-Duitsland. In het restaurant 'Soldatenkaffee' hangen swastika's en nazivlaggen op de muren, alsook een levensgrote foto van Adolf Hitler. .
Soldatenkaffee is een hit onder de plaatselijke bevolking, en veel Indonesiërs laten zich graag fotograferen met het in nazi-uniform gekleed personeel. Klanten kunnen kiezen uit een menu van gerechten, waaronder 'Nazi Goreng'.
Hoewel de horecazaak al enige tijd bestaat, kreeg het pas echt bekendheid toen onlang een Engelstalig blad een artikel publiceerde over Soldatenkaffee. Op sociale media roepen met name verontwaardigde toeristen de Indonesische autoriteiten op om actie te ondernemen tegen de eigenaar en zijn café.
De viceburgemeester van Bandung, Ayi Vivananda, heeft inmiddels laten weten dat hij Henry Mulyana een brief heeft gestuurd met daarin een uitnodiging voor een gesprek. 'Die symbolen staan internationaal voor geweld en racisme', aldus Vivananda. De eigenaar van het café zal tijdens het gesprek om uitleg worden gevraagd over de redenen voor het bizarre thema.
Mulyana zelf zegt dat er achter zijn café geen politieke motieven schuilen. Met de nazi-symbolen hoopte hij vooral klanten aan te trekken, uit binnen- en buitenland.
"Controverse zal er altijd zijn, maar het hangt af van welke kant je het bekijkt", legde Mulyana in een warrig interview uit aan de Indonesische krant Irrawady. "Ik bekijk het zo: de nazi's voerden geen slachtingen uit. Oorlog is een misdaad, dus er zullen altijd moorden plaatsvinden in een oorlog."
"Ik ben persoonlijk niet bekend met de nazi-ideologie, maar zelfs als ik dat was, dan denk ik niet dat het compleet verkeerd is. Communisme was verboden in Indonesië, maar het floreert in China. Het hangt af van de politiek", aldus Mulyana.
De eigenaar ontkent steevast een fan te zijn van Hitler. "Ik ben slechts zakenman, geen politicus. Ik heb het recht om mijn restaurant in te richten zoals ik dat wil om daarmee klanten binnen te halen. Ik weet zeker dat ik geen wetten daarmee overtreed."
Door alle ophef heeft Mulyana tijdelijk zijn zaak gesloten. Hij weigert echter te zeggen of hij ook van plan is om het nazi-thema aan te passen als de autoriteiten dat van hem verlangen.
"Laten we afwachten", vertelt de eigenaar. "Ik wil niet dat de medewerkers hun baan verliezen."
Trouw