Christelijk buurthoofd Jakarta ligt niet wakker van protesten18-09-2013 10:16 | Jan Lepeltak
Christelijk buurthoofd Jakarta ligt niet wakker van protesten - Zulkifly. Beeld Jan Lepeltak In Jakarta staat de kleine wijk Lenteng Agung plotseling in het middelpunt van de belangstelling. Reden van het rumoer is de benoeming van de christelijke Susan Jasmine Zulkifly tot ”lura”, oftewel buurthoofd. Zulkifly is niet onder de indruk van de betogingen. „Het protest is niks bijzonders en een recht van bewoners”, zegt ze.
Zulkifly is protestants in een buurt waar het overgrote deel van de bevolking moslim is. Haar benoeming leidde de afgelopen weken tot de nodige protestdemonstraties voor haar kantoor. De islamitische betogers eisten dat de gouverneur van Jakarta Zulkifly naar een andere buurt overplaatst.
Maar Zulkifly laat zich na twee maanden in het subdistrict Lenteng Agung niet uit het veld slaan. De 43-jarige ambtenaar heeft het naar haar zin in de wijk, waar ruim 5000 mensen wonen. Lenteng Agung telt één kerk.
Het bezwaar is onder meer dat Zulkifly vanwege haar protestantse geloof niet deel kan nemen aan islamitische feestelijkheden en ceremonies. „Onzin”, zo reageerde de gouverneur van Jakarta. Zulkifly probeert zich zo veel mogelijk aan te passen. Zo deed ze onlangs uit solidariteit mee aan de vastentijd ramadan. Over zes maanden volgt een eerste evaluatie en kan ze zo nodig vervangen worden. „Ik zie het allemaal wel. Het belangrijkste is dat ik mijn buurtbewoners bijsta”, zegt ze.
Het nieuwe buurthoofd is onder meer verantwoordelijk voor de verstrekking van identiteitskaarten en het aansturen van de ruim honderd buurthoofden in ‘haar’ district. De eerste indrukken zijn positief. Haar protestantse komaf heeft tot flinke discussies geleid in Lenteng Agung, maar veel bewoners vinden dat ze het goed doet. „Zulkifly kan niet stilzitten”, zegt een gesluierde bewoonster. „Ze gaat constant op werkbezoek bij wijkbewoners.”
„De protesten zijn niks bijzonders en een recht van de bewoners zolang ze geen wetten overtreden”, zegt Zulkifly ontspannen. Ze wijt de protesten niet alleen aan haar christelijke achtergrond. „Ik wil een transparanter bestuur in Lenteng Agung bewerkstelligen, en die vernieuwing valt niet bij iedereen in goede aarde.” Op haar kantoor heeft ze inmiddels de nodige veranderingen doorgevoerd en alle sectiehoofden in kamers dicht bij haar kantoor geplaatst.
Ze denkt ook dat er afgunst meespeelt bij de ophef. In april nam Zulkifly deel aan een nieuw trainingsprogramma voor ambtenaren. Dit was een initiatief van de nieuwe gouverneur, Joko Widodo, die de kwaliteit van het ambtenarenapparaat in de Indonesische hoofdstad wil verbeteren. Tot haar verrassing behaalde Zulkifly uitstekende resultaten tijdens diverse computertests.
Hierdoor maakte ze een enorme carrièresprong van afdelings- naar buurthoofd. Ze maakte hier geen vrienden mee binnen de lokale bureaucratie. Kwade tongen beweren dat dit ook een reden is voor het protest tegen haar benoeming. Zulkifly maakt zich er mede daarom niet te druk om en meent dat de tegenstand bij haar carrièresprong hoort.
Het is zeven uur in de avond als Zulkifly nog alleen in haar werkkamer zit. Ze moet nog identiteitskaartaanvragen ondertekenen. „Het is secuur werk, dus ik ga me niet haasten”, zegt ze.
Ref.Dagblad