maandag, 4 mei 2009
Bezoekers Aziatische markt Leeuwarden komen vooral voor de sfeer
Pasar Malam: even in een andere wereld
Anneke Visser
Leeuwarden - ,,En nu gaan we naar Bali”, klinkt het door de microfoon vanaf het podium in een van de hallen van het WTC Expo in Leeuwarden. Een handjevol mensen kijkt vanaf een klapstoel toe hoe drie traditioneel geklede jonge meiden aan hun Balinese welkomstdans beginnen. ,,Dames en heren, mag ik uw aandacht voor de Tari Puspa Wresti.”
Een geur van wierook vermengt zich met die van vers gebakken bananen, gekruide rijst en Indonesische loempia’s. Tachtig standhouders hebben hun tropische vruchten, houten beelden, hennalampjes en kleurrijke kleding uitgestald. Afgelopen weekeinde was het weer tijd voor de jaarlijkse Pasar Malam.
Echt druk is het zaterdagmiddag nog niet. ,,Gisteren ook al niet”, zegt Mohammed Mokni uit Groningen, die samen met zijn neef onder meer schalen en tajines verkoopt. Hij staat op vrijwel alle Pasar Malams in Nederland - zo’n twintig per jaar. ,,De crisis, hè. Mensen hebben niet meer zoveel te besteden.”
Misschien speelt het mooie weer ook een rol, zegt Gianita Brinkman van Acces Indonesia in Den Haag. Ze helpt mensen die voor langere tijd naar Indonesië willen onder meer aan een visum. ,,En de gebeurtenissen van Koninginnedag. Ik kan me voorstellen dat mensen aangeslagen zijn en niet zoveel zin hebben om naar een Pasar Malam te komen.”
Mystieks
Rein en Jelly van Riezen uit Leeuwarden kijken er ieder jaar naar uit: even een dagje rondslenteren over de Aziatische markt in hun woonplaats. ,,Het is gewoon leuk”, zegt Rein van Riezen. ,,Het Oosterse trekt me wel. Ik ben nooit in Azië geweest, maar de sfeer krijg je hier wel te pakken.” Die sfeer heeft iets mystieks, zegt Jelly van Riezen. ,,Je stapt even een heel andere wereld binnen.”
Ook de Heerenveense Astrid Bults en haar echtgenoot hebben niet specifieke aankopen in gedachten. ,,Als we wat leuks zien, nemen we het mee”, zegt ze. ,,Maar we komen vooral voor de sfeer. Het is hier zó gezellig. Ik weet niet wat het is... Deze markt straalt een stukje rust uit.”
Het is vooral de nostalgie die mensen naar de Pasar Malam trekt, merkt Brinkman. Met haar bedrijf reist ze heel wat Aziatische markten af. ,,Het is een en al traditie op deze markt. Mensen met een Aziatische achtergrond, maar ook autochtone Nederlanders, vinden dat heerlijk. Ze gaan even terug naar het Indonesië van vroeger.”
Jongeren hebben niet zoveel op met het traditionele gebeuren, stelt ze. ,,Die zie je hier dan ook veel minder.” De zestienjarige vriendinnen Conchita Zweytzer en Joyce Galema uit Leeuwarden begrijpen dat niet. Ze zijn al eens eerder op de Pasar Malam geweest, en besloten ook dit jaar te gaan. ,,Het is hier echt gezellig. En de gebakken bananen zijn heerlijk!”
Zon
Na de welkomstdans nemen de danseressen even pauze. Langzaamaan druppelen meer mensen de donkere hal in. Dat buiten de zon schijnt, kan ze niet deren. ,,Het is wel vaker mooi weer”, zegt Rein van Riezen. ,,Maar de Pasar Malam is er maar een keer per jaar.”
Friesch Dagblad