Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Man vindt na 71 jaar knikker terug

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Man vindt na 71 jaar knikker terug Empty
BerichtOnderwerp: Man vindt na 71 jaar knikker terug   Man vindt na 71 jaar knikker terug Icon_minitimeza 26 okt 2013 - 9:32


Man vindt na 71 jaar knikker terug


25.10.2013 . 16.07


John Verboeket begroef in 1942 zijn knikker onder een huis in het dorp Malabar op het Indonesische Java waar hij toen woonde. De Japanners vielen tijdens de Tweede Wereldoorlog het plaatsje binnen en de knikker mocht niet in hun handen vallen.

Hij had gehoord dat andere mensen hun spullen begroeven, zodat de Japanners ze niet zouden vinden. “Ik dacht: wat een goed idee. Dus ik verstopte mijn speciale knikker en wat andere spulletje in een doosje en begroef ze onder het huis.”

Zijn familie overleefde de oorlog en vertrok daarna via Nederland naar Nieuw Zeeland. John (foto) kreeg kinderen, die hij het verhaal van de knikker vertelde.

Terug naar Malabar

Op aandringen van zijn dochters keerde hij 71 jaar later terug naar Malabar, om te zoeken naar het doosje met zijn knikker. “De lokale bevolking dacht dat ik gek was”, vertelt hij volgens Otago Daily News.

“We gingen naar het huis en ik kroop er in mijn goede kleren onder. Er was veel minder ruimte dan toen ik een kind was.” In eerste instantie kon hij de plek waar het doosje begraven was, niet vinden.

Overwinning

Zijn dochter wilde de zoektocht niet opgeven en kroop zelf onder het huis. Binnen een paar seconden had ze het gevonden. “Ik was erg blij”, zegt Verboeket. “Dit is mijn overwinning op de Japanners. Voor hun was het slechts een knikker, voor mij grootste schat.”

Hij is van plan de knikker in een glazen kistje op zijn schoorsteenmantel te zetten. “Het vertelt een verhaal dat je weer even kind laat zijn.''

wtf.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Man vindt na 71 jaar knikker terug Empty
BerichtOnderwerp: Re: Man vindt na 71 jaar knikker terug   Man vindt na 71 jaar knikker terug Icon_minitimeza 26 okt 2013 - 9:35

De bron van het verhaal komt uit odt.co.nz
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Kupang




Aantal berichten : 82
Registratiedatum : 19-01-09
Leeftijd : 63
Woonplaats : Vlaardingen/NL

Man vindt na 71 jaar knikker terug Empty
BerichtOnderwerp: Re: Man vindt na 71 jaar knikker terug   Man vindt na 71 jaar knikker terug Icon_minitimeza 26 okt 2013 - 12:45

L.S.;

Interessant dit verhaal.De oudere zus van mijn vader was getrouwd met een Willem Verboeket.Hij was een zgn.Jawa Hitam,of tevens afstammeling v soldaten uit Ghana in Indie.Wellicht is die meneer wel familie van hem.
Ik hoop hem te vinden.

Ja,die knikker is symbool v e groter iets dan die knikker metrieel.

Dank.

Hoogachtend:
DP Tick
Terug naar boven Ga naar beneden
http://kerajaan-indonesia.blogspot.com
Gesponsorde inhoud





Man vindt na 71 jaar knikker terug Empty
BerichtOnderwerp: Re: Man vindt na 71 jaar knikker terug   Man vindt na 71 jaar knikker terug Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Man vindt na 71 jaar knikker terug
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Geadopteerde tweeling uit Indonesië vindt elkaar na 28 jaar terug
» 86-jarige vindt na 70 jaar fotoalbum terug dankzij project Tropeninstituut
»  Jan V. na bijna vier jaar cel op Bali terug in Nederland
» Na 15 jaar is de Indische avond terug in Putten
» Terug naar Papoea na 47 jaar ballingschap

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: