Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Stage in Bali bij Stichting Kolewa

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Stage in Bali bij Stichting Kolewa Empty
BerichtOnderwerp: Stage in Bali bij Stichting Kolewa   Stage in Bali bij Stichting Kolewa Icon_minitimedi 26 nov 2013 - 16:54

Stage in Bali bij Stichting Kolewa
lezersartikel door: engeliese (Vaassen)
25 nov 2013

Mijn naam is Engeliese Noija en ik ben studente International Communication Management afkomstig uit Vaassen. Ik ben zelf van Indonesische afkomst en heb het voorrecht om zes maanden stage te lopen in Indonesië bij Stichting Kolewa. De stage bestaat uit communicatie gerichte opdrachten op kantoor in combinatie met vrijwilligers werk.

Waar het in Nederland vanzelf sprekend is dat zowel kinderen als ouderen de juiste medische zorg krijgen is dat niet het geval op veel plekken in Indonesië. Daar draagt Stichting Kolewa een steentje bij. Stichting Kolewa houdt zich op dit moment bezig met een aantal projecten op Bali, Rote, Timor en Sulawesi. Waar de stichting zich voornamelijk op richt, op deze eilanden, is het scouten van kinderen met schisis (hazenlip en open gehemelte) en kinderen -en ouderen met een aandoening (dan wel niet aangeboren) of disfunctie van de zintuigen horen of zien. Daarnaast slaan zij bruggen tussen patiënten en lokale veldpartners die kunnen voorzien in een operatie, een medische behandeling of therapie. Dit alles om te werken aan een betere toekomst voor kinderen en ouderen in Indonesië met een beperking.

Na een korte introductie na aankomst in Bali vertrok ik met het Kolewa team naar Rote. Dit nog grotendeels primitieve eiland ligt ten zuidwesten van west-Timor. Het doel van deze reis was om kinderen te scouten met schisis en onderweg klein medisch hulp te verlenen. Vijf dagen hebben wij op de scooter door het eiland heen, oude patiënten bezocht en nieuwe patiënten geselecteerd voor een operatie. Uiteindelijk gingen er vijf kinderen uit Rote en één kind uit Flores mee naar Bali. In Denpasar werden de kinderen en moeders ondergebracht in het Smile House van veldpartner yayasan Senyum. Hier verblijven zij in aanloop naar de chirurgische ingreep en een tijdje daarna totdat zij genoeg zijn aangesterkt voor de reis terug naar huis. Inmiddels is deze groep gezond en wel terug naar Rote en zijn er in de tussentijd alweer zes andere kindjes geholpen. De vanuit Nederland gedoneerde hulpgoederen zoals medische spullen werden naar het Puskesmas, kleine kliniek, gebracht en de meer dan 200 brillen werden overhandigd aan oogarts Miranda. Wij zijn ook een samenwerking aangegaan met Surf en Dive Resort Angerah, om de groei van toerisme op het eiland te bevorderen. Met de groei van toerisme zullen ook meer medische voorzieningen worden ontwikkeld.

Terug in Bali stond mijn agenda vol met opdrachten voor op het kantoor en daarnaast met het bezoeken van Yayasan (stichting) Swara Swari, Yayasan Senyum en het weeshuis in Negara. Het Swara Swari is een schooltje dat therapie en spraaklessen verzorgt aan kinderen met een gehoorstoornis. Hier mocht ik de kinderen begeleiden in creatieve lessen zoals, tekenen, knutselen en kleuren. De kinderen zijn tussen de drie en zeven jaar en krijgen gehoorapparaten van donaties uit Nederland. Het doel is dat deze kinderen uiteindelijk kunnen communiceren zonder gebarentaal en naar gewone basisscholen kunnen. In het Smile House is het altijd gezellig als wij even langskomen om de patiënten te bezoeken. Drie maanden geleden is het project in een weeshuis, voor kinderen met extra begeleiding, in Negara van start gegaan. Hier verbleef ik met het Kolewa team om het weeshuis schoon te maken en te renoveren. Het werk is echter nog niet helemaal klaar en wij zullen nog vaak een reis maken naar Negara.

Ik heb nog een paar maanden te gaan voordat mijn avontuur in Bali eindigt en ik weer naar Nederland af reis. Hoewel ik tot nu toe al best veel dingen heb gezien en mee heb mogen maken kan ik niet wachten wat er de komende tijd tijdens mijn stage nog op mijn pad zal komen. Ik weet alleen dat ik er intens van ga genieten.

Heb jij een leuk idee voor een fundraiser of heb jij een ander idee om geld op te brengen voor de stichting? Of wil je ook stage lopen bij Kolewa? Kijk voor meer informatie op www.kolewa.com of email voor vragen naar info@kolewa.com.

de Weekkrant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Stage in Bali bij Stichting Kolewa
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Alphense Plantinga wil groeien met Stichting Kolewa
» Nieuwbouw in Indonesië voor Stichting Kolewa
» Scholieren lopen stage op vuilnisbelt in Indonesië
» Vacature stage PCZ afdeling Ambassade Jakarta
» Stichting Neba ontvangt 18.000 euro voor de opvang misbruikte meisjes op Bali

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: