Ik kan het niet laten om toch nog even wat extra comments (van mezelf) hier neer te plonken.
En wat betreffen die comments van me?
1) Op diverse (Indo/Indische) sites lees ik de berichten over de uitbarsting van de Sinabung en de aansluitende commentaren, zo weinig als mogelijk worden die geplaatst. Want het is de ver van mijn bed show toch?
2) Een deel der weinige commentaren: Ach gut, verschrikkelijk en dat was het. En we draaien ons om en denken weer aan de sate en de rijkelijk gevulde sayur die we van plan zijn op tafel te toveren en aan de visite die straks de boel op komt vreten, terwijl 14000 km ver weg de mensen voor hun leven hollen met een kranjang op de harses waar hun weinig beetje in zit wat gered kon worden
3) Een ander deel der weinige commentaren begint een riedel wetenschappelijk geleuter ter tafel te brengen. Want zij hebben het Licht uitgevonden toch?
4) Dan hebben we nog de enkeling die een totaal nonsens commentaar de lucht in mietert, wat nergens op slaat en het wordt nog vergeleken met avonturieren wat die arme sloebers daar op die berghellingen doen. Totaal negerend, dat men wel gedwongen is daar te wonen omdat men niet zomaar elders zich kan vestigen... omdat men daar moet wonen om een schamel bord rijst op tafel te brengen .... omdat zij wel moeten willens en wetens.
En allen vergeten ze dat ze deels van dat land afstammen. Niks geen piëteit uit het hart gegrepen. Enkel de zucht om maar een leuter zinnetje neer te plonken en daarmee aanduidend: Kijk, we zijn er nog, we leven nog en we ouwehoeren mee zolang het maar in ons eigen straatje past.
Geen één die nadenkt en recapituleert wat er in december 2013 en januari 2014 weer is gebeurd en de maanden ervoor ook (en de komende maanden hopelijk niet zal geschieden en/of vervolgen).....:
Goh, eerst die ellendige overvloedige regenval (en NIET enkel in JKT) die niet alleen zorgt voor de wateroverlast, maar ook de aansluitende schade, wegverzakkingen, gebouwen die in elkaar denderen wegens aardverschuivingen, schade aan eigendommen en aan winkelvoorraden, oogsten die de kali instromen en daardoor de prijzen omhoog jagen, doden en verdriet om de doden, vermisten enzovoorts en dan...
Nu weer als toetje de uitbarstingen van de Sinabung... en verleden week nog de bevingen aan de zuidkust van Java, waarbij ook al schade aan huizen is veroorzaakt....
Menado waar de noodtoestand is uitgeroepen (ten dele) en waarbij ook doden en gewonden zijn gevallen..... en wederom door de regen schade op schade volgt.
Ik weet het: we kunnen er geen donder, geen flikker, geen sodemieter (en excuseer mijn grove taal) aan doen, maar we kunnen wel tenminste onze menselijkheid tonen en als we dan zonodig commentaar willen leveren, laten we het in godesnaam tenminste met ons hart doen.
Ikke en de rest kan stikke toch.....hoort zeg het voort.....