Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Bali traffic

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Bali traffic Empty
BerichtOnderwerp: Bali traffic   Bali traffic Icon_minitimedi 19 mei 2009 - 15:39

19/05/09
Bali traffic

Bali traffic 6dr0gk

Het verkeer in Bali verloopt ongetwijfeld chaotisch. Zo chaotisch dat ik me afvraag of het wel verstandig is er, als niet Balinees, zelf te gaan rijden. Je hoort daarenboven allerhande cowboyverhalen over westerlingen die in een, al dan niet, uitgelokte aanrijding terechtkomen.

De politie, gesteund door talrijke getuigenverklaringen, zal de buitenlander erg makkelijk als de veroorzaker van de aanrijding aanwijzen.

Je houdt je hart vast als de bromfietsen je links en rechts inhalen, temeer omdat op zo'n bromfiets complete gezinnen zich verplaatsen. De pater familias aan het stuur, dat spreekt vanzelf. Zijn echtgenote is passagier.

Voor de bestuurder staat kind1 dat zich aan het stuur vasthoudt. Tussen vader en moeder in zit kind3, meestal een baby. Achter mama zit kind2. Vaak zijn zowel kind2 als kind3 aan de moeder vastgebonden met een sarong of een reep stof.

De filosofie hierachter was me eerst niet erg duidelijk. Nu ik mensen heb zien slapen op de meest onmogelijke plaatsen en in de meest onmogelijke houdingen, begrijp ik dat het vastbinden een anti-inslaap beveiliging is, eerder dan een veiligheidsgordel.

Welk traject moeder, verbonden met kind2+3 , aflegt ingeval van een aanrijding is me ook niet duidelijk. Is de gecombineerde schade groter bij één projectiel met een grotere massa of bij 3 aparte projectielen? De praktijk heeft ongetwijfeld uitgewezen dat het vastbinden een toegevoegde waarde biedt.

Er zijn natuurlijk allerhande variaties mogelijk op het thema zoals mag blijken uit de bijgevoegde foto . Wat wel opvalt is het verschil in benadering van een verkeerssituatie door een Balinees en een Westerling.

Een Balinese bromfietser, die net wat gegeten heeft bij een bakso-car (mobiel restaurantje), komt zonder uit te kijken de weg op, in de overtuiging dat de andere weggebruikers hem wel hebben gezien en hun snelheid aan hem zullen aanpassen. Niemand wordt agressief door dit soort weggedrag. Je hoort geen claxons, je ziet geen opgestoken middelvingers. Iedereen vindt dit normaal.

Vaak dragen enkel de volwassenen een helm, de kinderen niet. Krijgen enkel de volwassenen een boete bij het niet-dragen van een helm? Vermoedelijk wel. Het heeft voor de Balinezen weinig te maken met veiligheid denk ik. Eerder met de angst voor het boekje van ‘Pak polisi’.

Een ander fenomeen in het straatbeeld zijn de krantenverkopers aan het stoplicht. Ze gaan de stilstaande auto's langs en proberen, vooral aan buitenlanders hun krantje te slijten. Een taxichauffeur, die wist dat we uit België kwamen, gaf ons ooit te raad op de vraag "Where are you from?" altijd in alle eerlijkheid te antwoorden: "from Belgium".

Ofwel wist die krantenverkoper dan niet waar België lag en liet hij je met rust, ofwel wist hij het wel en had hij geen Belgische krant. Liet hij je ook met rust.

Groot was dan ook onze verbazing toen na ons routine antwoord: "...from Belgium" , de krantenverkoper niet teleurgesteld afdroop, maar na enig zoeken een exemplaar van 'Le Soir' en één van 'Het Nieuwsblad' tevoorschijn toverde.

Alleen al daarvoor hadden we die twee kranten moeten kopen. We waren echter zo van onze à propos dat het licht op groen sprong en de taxi vertrok voor we konden reageren. Ik zweer bij deze dat, wanneer dit zich nog eens mocht voordoen, ik de twee kranten koop. En zonder tawarren (afdingen).

Dirk Weemaes

De Tijd
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Bali traffic Empty
BerichtOnderwerp: Re: Bali traffic   Bali traffic Icon_minitimedi 19 mei 2009 - 18:23

Lees voor "Bali of Balinees" aub "Bijna geheel Indonesia waar gemotoriseerd verkeer aanwezig is."

Maar het is wel geinig te lezen, hoe de reactie van een toerist is, die voor (waarschijnlijk) de eerste keer van zijn leven (mijn geliefde) Indonesia beleeft en beziet en dan nog wel met een Westers oog. ;-)

Ik zou heel graag de belevenissen van de schrijver willen lezen, als ie een dagje binnenstad Jakarta of Surabaya of andere grote drukke steden leest.

Gr/H
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
 
Bali traffic
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 758 Die in Bali Traffic Accidents
» FPI's Munarman Beaten Up in Traffic Incident
» flood and traffic jam problems in Jakarta
» 'Bu Risma taking on "traffic Duties"
» Woman Catches Her Rapist in a Jakarta Traffic Jam

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Reizen :: Reisverhalen-
Ga naar: