Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Air Laut slaat op tweede cd eigen weg in

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Air Laut slaat op tweede cd eigen weg in Empty
BerichtOnderwerp: Air Laut slaat op tweede cd eigen weg in   Air Laut slaat op tweede cd eigen weg in Icon_minitimema 31 maa 2014 - 10:25


31 Maart 2014 | 09.22

Air Laut slaat op tweede cd eigen weg in

Air Laut slaat op tweede cd eigen weg in 03_air10 Air Laut.



VIANEN • Air Laut heeft een nieuwe cd uit: My Child. Het schijfje klinkt precies zoals bandleider Jack van Asdonck had bedacht. “Deze klopt helemaal.”

My Child is de opvolger van het debuut Love and Fear uit 2006. De plaat biedt de luisteraar een uitgebalanceerde mix van uptempo nummers en zuiver instrumentaal werk met Ierse, Indische en pop-invloeden.

Afgezet tegen de periode van de eerste cd onderging de band een behoorlijke gedaanteverwisseling. Een aantal leden verliet de groep voor een andere muzikale carrière. Volgens Van Asdonck is verloop zeker bij folk eerder regel dan uitzondering: “Ik zet als componist de muzikale lijn uit, en daar moet je je als muzikant wel in kunnen blijven vinden.”


Krontjong
Folk is trouwens een containerbegrip waarmee afbreuk wordt gedaan aan de unieke muzikale cocktail van Air Laut, Indonesisch voor ‘water van de zee’. De band is onmiskenbaar schatplichtig aan de muziek uit het land van Van Asdoncks voorouders. Zo is de basismelodielijn van het nummer ‘East and West’ op de eerste cd ontleend aan het voortkabbelende krontjong-genre dat in Indonesië en Maleisië eeuwen geleden ontstond onder invloed van slaven die door kolonisator Portugal naar het oosten werden gebracht. Kenmerkend voor het reggae-achtige krontjong is het gebruik van gitaar, tamboerijn en voetbelletjes.

Toch is het veel te kort door de bocht om Air Laut te bestempelen als indorockband of discipel van krontjongmuziek. Van Asdoncks groep heeft namelijk een sterke Ierse inslag. Ierland is het land waar de bandleider in de jaren tachtig woonde en muziek maakte. Dat hij een voorliefde voor een Ierse muziek aan de dag legt, is niet toevallig. Ierse maar ook Schotse muziek is de grondlegger van Amerikaanse roots- en countrymuziek. Dat genre wordt veel gedraaid in Indische huishoudens.

Van Asdonck: “’Water van de zee’ is een metafoor voor de verbinding tussen tal van muzikale stijlen. Ik ben zelf niet zo’n liefhebber van de country die bij mij thuis regelmatig werd gedraaid, ik ben meer van de traditionelere muziek zoals bluegrass. Op indosites sta ik weliswaar vermeld, maar dat is meer omdat ik Indisch ben dan dat mijn muziek zo klinkt.”

Jack-muziek
Iers met krontjong. Het is geen gezochte combinatie, benadrukt hij. Eerder het gevolg van een autonome muzikale groei die Van Asdonck sinds de start van de band in 2001 doormaakt. Het maakt Air Laut vooral tot een authentieke band. “In de begintijd vergeleken mensen ons met Flairck. Dat zal te maken hebben gehad met de akoestische inslag van ons allebei – zowel Flairck als wij herkenden ons niet in de vergelijking. De muziek die ik componeer is eerder echte Jack-muziek.”

My Child is verkrijgbaar via www.airlaut.nl
Bij het titelnummer, over het verlies van een kind, spraken ouders uit Vianen een tekst in. Van Asdonck overweegt nog een officiële presentatie waarvoor hij alle bandleden, ex-bandleden en gastmuzikanten wil uitnodigen.


André van der Vlerk
hetkontakt.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Air Laut slaat op tweede cd eigen weg in Empty
BerichtOnderwerp: Re: Air Laut slaat op tweede cd eigen weg in   Air Laut slaat op tweede cd eigen weg in Icon_minitimema 31 maa 2014 - 13:10

Jack van Asdonck is een neef van Marjolein van Asdonck van de Moesson.
Zegt hij zelf.
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Air Laut slaat op tweede cd eigen weg in
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 'Air Laut' op do. 03-07-'14 op Indo Radio
» Indonesische politie slaat grote gevangenisopstand neer
» Veerboot slaat om in Indonesië: tien doden
» Een eigen drumband in je cel
» De tweede grootste stad van Indonesië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: