Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Wies van Groningen: 'Mijn voormoeders van de Molukken'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Wies van Groningen: 'Mijn voormoeders van de Molukken'  Empty
BerichtOnderwerp: Wies van Groningen: 'Mijn voormoeders van de Molukken'    Wies van Groningen: 'Mijn voormoeders van de Molukken'  Icon_minitimeza 5 jul 2014 - 13:23

Boektip van Roshni: 'Mijn voormoeders van de Molukken'
REGIO | 05 juli 2014 | reageer | Door de dichtbijredactie (De Koerier)


HEERHUGOWAARD - Om de twee weken bespreekt de Waardse schrijfster Roshni van Loon Tahapary een boek. Deze week: 'Mijn voormoeders van de Molukken' van Wies van Groningen.

Wies van Groningen werd in 1929 op Sumatra geboren en kwam op tienjarige leeftijd naar Nederland.

Dochter van een Molukse moeder en Nederlandse vader. Haar vader had nog een jaar te gaan als KNIL militair. Hij vertrok 5 december 1939 weer naar Indië en liet zijn vrouw met drie kinderen in Nederland. Hij overleed in 1942 in krijgsgevangenschap in Rangoon.

Haar Molukse moeder stond er vanaf dat moment alleen voor. Haar vader wilde zijn kinderen vooral een Nederlandse opvoeding geven. Er werd geen woord Maleis gesproken in het gezin, zodat de kinderen jaren later,verbaasd, hun moeder een taal hoorden spreken, die ze niet verstonden. Toch is de schrijfster altijd nieuwsgierig gebleven naar de achtergrond van haar moeder. Ze luisterde naar haar verhalen.

Genealogie geniet grote belangstelling en velen volgen de lijnen van hun stamboom in het verleden. Het mag dan ook bijzonder genoemd worden, dat de verhalen die Wies van Groningen bewaarde en opschreef, voor háár kleindochter terug reiken naar een bet-bet- overgrootmoeder. Niet alleen hun namen, maar ook hun geschiedenis is bewaard gebleven. Kort maar krachtig heeft ze de waarde van haar Molukse achtergrond, verbonden aan haar voormoeders.

We blijven leven, zolang we herinnerd worden.



Titel: 'Mijn voormoeders van de Molukken'

Auteur: Wies van Groningen

Uitgeverij: Boekscout

Prijs: 12,95 euro

Dichtbij.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Wies van Groningen: 'Mijn voormoeders van de Molukken'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mijn favoriete vertelling was het 'kerstverhaal' van mijn moeder
» Met de motor van Groningen naar Jakarta
» De oudste inwoonster van Groningen is op 107-jarige leeftijd overleden
» GGD Groningen onderzoekt eerste generatie immigranten op hepatitis B
» 11 april 2010: Pencak Silat Festival in Groningen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: