Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Indisch zwijgen is doorbroken

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Indisch zwijgen is doorbroken Empty
BerichtOnderwerp: Indisch zwijgen is doorbroken   Indisch zwijgen is doorbroken Icon_minitimedo 21 aug 2014 - 17:59

Indisch zwijgen is doorbroken
De Posthoorn
20 aug 2014

DEN HAAG - 'Gelooft u in voorzienigheid?!' Gewapend met plastic tasje met inhoud stapt een Haagse dame kordaat op Museon conservator Frits van Rhijn af. Hij en zijn collega Joke van Groos hebben zich donderdag, aan de vooravond van de herdenking van de bevrijding van Nederlands Indië, geïnstalleerd in de hal van het Museon.

Door Marianne Apon

"Ik las dit bericht," ze wappert met een krantenknipsel waarin gewag wordt gemaakt van de actie 'Niet weggooien', "en moést hier gewoon naar toe." De vrouw haalt een schoolschriftje en een duidelijk gedateerd, maar goed geconserveerd tasje te voorschijn. "Van mijn lievelingszusje Sophia. Ze was een reislustig type. Ging op haar 90e nog naar India! Wat een gevuld leven, hè?! Sophia was een stuk ouder dan ik en ging in 1945, ik was toen pas vijf, naar Nederlands Indië. Daar schreef ze in november een stukje over in dit schrift. Ik heb ook nog een tasje en dat wil ik graag schenken. Ik ben oud, wil het kwijt. Ben alles aan het opruimen", laat de vrouw weten. Conservator Van Rhijn buigt zich over het tasje. "Het lijkt me gemaakt van palmblad. De tekens op de flap zijn Japans, ik denk aan een mannetje in een rijstveld. Maar dat zou ik na moeten kijken." Het tasje krijgt een eervol plaatsje in de collectie van het Museon. Die middag trekt er nog een bont gezelschap langs. Stapels fotoalbums uit de koloniale tijd en veel souvenirs zoals een snaarinstrument in de vorm van een prauw, een hoornen kam en een brievenopener met ivoren handvat. Bijzonder is een in de Tweede Wereldoorlog getekende omslag van Henri Pieck met kamp Buchenwald als onderwerp. "Nee, ik wist ook niet dat Anton Pieck nog een broer had. Zijn onderwerpen waren heel wat schrijnender dan de vriendelijk besneeuwde dorpjes van Anton", zegt Frits van Rhijn. "Het omslag van Henri Pieck gaan we overigens als lesmateriaal gebruiken." Actie 'Niet weggooien' van Museon lijkt een succes. Mensen zijn nog lang niet uitgepraat over die periode in de wereldgeschiedenis. Juist niet. Het zogenoemde 'Indisch zwijgen' is doorbroken.

de Weekkrant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Indisch zwijgen is doorbroken
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Opinie | 'Spreken is zilver en zwijgen is Indisch?!'
» 27 juni 2013: Reggie Baay in Haags Historisch museum (Indisch Zwijgen? Me Hoela)
» ‘Het Indisch zwijgen in mijn familie heeft nu plaats gemaakt voor meer openheid’
» interview: Reggie Baay - Na het zwijgen
» Indisch verleden

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: