Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 ‘Het Indisch zwijgen in mijn familie heeft nu plaats gemaakt voor meer openheid’

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

‘Het Indisch zwijgen in mijn familie heeft nu plaats gemaakt voor meer openheid’ Empty
BerichtOnderwerp: ‘Het Indisch zwijgen in mijn familie heeft nu plaats gemaakt voor meer openheid’   ‘Het Indisch zwijgen in mijn familie heeft nu plaats gemaakt voor meer openheid’ Icon_minitimedo 22 dec 2011 - 9:42

‘Het Indisch zwijgen in mijn familie heeft nu plaats gemaakt voor meer openheid’

By Nina Tromp on December 22, 2011


Een Portret....Dewi Staal


Dewi (23 jaar) is geboren in Leiderdorp. Vader Bert is Indisch, moeder Wil is Nederlands. Ze heeft nog één broertje Timo (20 jaar). Haar vader komt uit een gezin van drie broers en één zus. Hij is de tweede uit het gezin.

Momenteel woont ze in een anti-kraakpand in Leiden, maar is op zoek naar een vastere woonplek. Ze volgt de studie Culturele Antropologie. Binnen haar master-opleiding gebruikt zij de methode visuele antropologie, waarbij zij naast een scriptie ook een documentaire maakt. Zij koos in eerste instantie de 3e generatie Indische jongeren als onderwerp. Ze zocht naar een vorm en kwam toen op het idee om gebruik te maken van foto elicitatie; aan de hand van foto’s interview je mensen die door het kijken naar de beelden wellicht meer en andere informatie verschaffen dan als je geen foto’s had gebruikt. Daarbij dacht ze eraan om de 1e Indische generatie samen te zetten met de 3e generatie. Een opa of oma die samen met zijn of haar kleinkind in gesprek gaat aan de hand van foto’s van vroeger, om vervolgens te kijken of de derde generatie aan het denken werd gezet over zijn of haar Indische identiteit. Dit wilde ze dan op beeld vastleggen. Een ontzettend mooi gegeven wat wellicht mooie verhalen zou opleveren. Zij het niet dat haar tante (zus van Dewi’s vader) naar aanleiding van een vraag van Dewi met een koffertje aankwam van haar ouders (de opa en oma van Dewi).

‘Het Indisch zwijgen in mijn familie heeft nu plaats gemaakt voor meer openheid’ Koffertjekopie

Haar opa zat bij het KNIL (Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger) en haar Indonesische oma was een verpleegster. In het jaar 1947 leerden ze elkaar kennen in het ziekenhuis. Ze trouwden in Jakarta en in 1950 zijn ze naar Nederland gegaan. Oma kwam terecht in het repatriëringskamp Schattenberg (voorheen kamp Westerbork) en opa, als het goed is, in Nijmegen op een militaire basis. In 1952 verliet oma het kamp en vestigde ze zich samen met opa in Enschede, waar ze uiteindelijk een gezin stichtten.

Lees verder bij Hoezo Indo.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
‘Het Indisch zwijgen in mijn familie heeft nu plaats gemaakt voor meer openheid’
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indisch zwijgen is doorbroken
» Opinie | 'Spreken is zilver en zwijgen is Indisch?!'
» 'Mijn hele familie is gek van tennis'
» Ontwerp van de Peruri 88 voor Jakarta is bekend gemaakt
» We hebben geen schone kleren meer', familie uit Best zit al dagen vast op Bali en wil naar huis

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: