Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 100 zweepslagen voor lesbische vrouwen in Atjeh

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

100 zweepslagen voor lesbische vrouwen in Atjeh Empty
BerichtOnderwerp: 100 zweepslagen voor lesbische vrouwen in Atjeh   100 zweepslagen voor lesbische vrouwen in Atjeh Icon_minitimema 5 okt 2015 - 16:56



100 zweepslagen voor lesbische vrouwen in Atjeh
05-10-2015
Door: Wilma van der Maten


Honderd zweepslagen en honderd maanden gevangenisstraf riskeren twee jonge Atjese vrouwen voor het knuffelen in het openbaar. De jonge meiden kunnen geseling ontlopen als ze zich laten genezen van deze 'ziekte' in een kliniek.

Wanneer grijpt de regering van president Joko Widodo nu eindelijk in? In Atjeh wordt al tien jaar op grote schaal de rechten van vrouwen ernstig geschonden. De lokale overheid stopt niet met het uitvaardigen van lijfstraffen om de meest absurde redenen. Wat is de volgende stap? Het afhakken van handen of onthoofding?


Ik heb de koran er nog eens op nagelezen, maar er staat nergens iets geschreven over strakke truitjes, sluiers, hoe je op de bromfiets moet zitten of dat vrouwen niet lief voor elkaar mogen zijn.

Het begon met de verplichte sluier. Daarna mochten vrouwen geen jeans of strakke truitjes meer dragen. Vervolgens moesten ze met twee benen aan een kant op de bromfiets zitten. Ook werd het verboden ‘s avonds na het donker op straat te komen en kregen ze zweepslagen op het moskeeterrein als ze te veel naar een andere man hadden gekeken. Vrouwen die nu met elkaar kussen of knuffelen in het openbaar gaan de gevangenis in en riskeren langdurige geseling.

Wat is er in vredesnaam aan de hand met de mannen in Atjeh? Ik heb de koran er nog eens op nagelezen, maar er staat nergens iets geschreven over strakke truitjes, sluiers, hoe je op de bromfiets moet zitten – deze amazonezit is trouwens levensgevaarlijk, probeer het zelf eens uit – of dat vrouwen niet lief voor elkaar mogen zijn.  

President durft mond niet open te trekken
Hoe ver laat president Joko Widodo deze barbaren hun gang gaan voordat hij ingrijpt? Hij moet ingrijpen. Bijna alle zogenaamde religieuze wetten die de lokale leiders in Atjeh verzonnen, druisen in tegen de nationale grondwet. Het probleem is dat de president zijn mond niet open durft te trekken. Bang dat de rebellen hun wapens uit de kast halen en opnieuw met de onafhankelijkheidsstrijd beginnen.

Want deze sharia kreeg Atjeh in ruil voor een vredesbestand. Alhoewel de bevolking er zelf niet om had gevraagd. Na de tsunami in 2004 waarbij bijna 200.000 mensen verdronken, vonden zowel het Indonesische leger als de rebellen van de Beweging voor een Vrij Atjeh (GAM) het niet langer gepast elkaar over de ruggen van de burgers te bestrijden. De opstandige provincie kreeg speciale autonomie en sharia als de guerrilla’s hun wapens neer zouden leggen. Maar wat voor een sharia?


Hier gelooft men niet in ‘spoken en geesten’, zoals de Javanen wel doen, maar slechts in Allah

Tijdens mijn laatste bezoek aan de provincie vroeg ik aan twee voormalige vrouwelijke rebellen of ze blij zijn met deze wet. Ze legden me uit dat Atjeh inderdaad religieuzer is dan de rest van Indonesië. Hier gelooft men niet in ‘spoken en geesten’, zoals de Javanen wel doen, maar slechts in Allah. Maar deze moslimwetgeving gaat bijna voor iedereen te ver. ‘Onze beroemdste vrouwelijke strijdster Tjoet Nyah Dhien, die tegen het Hollandse koloniale bewind vocht, zat gewoon wijdbeens op het paard en droeg helemaal geen sluier’, zegt Anita, een ex-Gam rebel verontwaardigd.

‘Drank, gokken en prosititutie is verboden. Ik weet niet hoeveel stokslagen en gevangenisstraffen daar op staan. Maar iedereen weet dat onze leiders regelmatig naar Jakarta voor vertier gaan. Ik vind de toenemende corruptie in Atjeh veel erger. Waarom staat er geen geseling op mannen die geld in hun zakken stoppen. Het verduisteren van overheidsgelden blijkt het ergst in deze islamitische provincie te zijn.’

Arrestatie na knuffelen
De vrouwen voelen dat zij de dupe zijn geworden van deze merkwaardige sharia die echt absurde vormen aanneemt. Zoals de arrestatie deze week van twee jonge Atjese meiden. De politie zag ze knuffelen op een publieke plaats in Banda Atjeh, de provinciale hoofdstad. Een politieambtenaar vertelde verslaggevers dat de verdachte vrouwen lesbiennes zijn.

lees verder op OneWorld.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
100 zweepslagen voor lesbische vrouwen in Atjeh
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Geen broek meer voor vrouwen op Atjeh
» Reisverbod VN-personeel voor Atjeh
» Jakarta niet veilig voor vrouwen
» Wijdbeens zitten voor vrouwen verboden
» Stokslagen voor gokkers in Atjeh

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: