Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Haagse dynastieën - vader en zoon Bot

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Haagse dynastieën - vader en zoon Bot Empty
BerichtOnderwerp: Haagse dynastieën - vader en zoon Bot   Haagse dynastieën - vader en zoon Bot Icon_minitimeza 11 jul 2009 - 16:27

Wordt Nederland bestuurd door families?

Haagse dynastieën

In Vlaanderen stamt een op de tien volksvertegenwoordigers uit een dynastie van politici en bestuurders, zo meldde dagblad De Morgen onlangs. Hoe zit dat in Nederland? PM ging op onderzoek naar de kracht van het politiek-bestuurlijke gen in de Tweede Kamer en daarbuiten. Ben Bot, Michiel Patijn, Ans Willemse-van der Ploeg en Saskia Noorman-den Uyl vertellen hoe de politiek in je bloed kan kruipen. 'Je voelt en merkt dat een bepaalde functie een geslacht kennelijk goed ligt.'

Nog steeds kiezen zonen en dochters vaak voor een baan gelijk aan die van hun vader. In het openbaar bestuur en in de politiek is dat niet anders. It runs in the family: vader en zoon Bush werden beiden president van de VS, terwijl grootvader senator was en broer Jeb gouverneur. In Frankrijk aasde Jean Sarkozy op het burgemeesterschap van de gemeente Neuilly-sur-Seine, in de voetsporen van vader Nicolas, die daar van 1983 tot 2002 ook burgemeester was

Ook in Nederland zijn er 'dynastieën' aan te wijzen: namen als Donner, Van Aartsen, Korthals en Bolkestein kwamen in deze en de vorige eeuw meer dan eens voor in het Haagse. Frans Andriessen, minister van Financiën onder Van Agt, had een vader in het parlement. Het antirevolutionaire jonkheersgeslacht Van Asch van Wijck leverde in het begin van de vorige eeuw een handvol Kamerleden. Vader Jan Marijnissen heeft in dochter Lilian een nieuwe SP-vertegenwoordiger in de gemeenteraad van Oss, waar haar moeder Mari-Anne ook een zetel bezet. Drie broers Depla zijn actief binnen de PvdA, respectievelijk als raadslid, wethouder en als parlementariër, terwijl grootvader Frans Teulings minister van Binnenlandse Veiligheid en vicepremier was in het tweede kabinet-Drees. De vader van staatssecretaris Frans Timmermans werkte als kanselier voor het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Het zit in de genen en in de karakters. Kinderen lijken op hun ouders en nemen hun interesses en karaktertrekken over. Bovendien wordt in maatschappelijk betrokken gezinnen de discussie over de stand van het land niet geschuwd en krijgen de kinderen een opvoeding waarin ze zelf worden geacht na te denken en eigen verantwoordelijkheid te nemen, zeggen afstammelingen uit dergelijke families.

Haagse dynastieën - vader en zoon Bot 3710355296_40a4253794_m
'Je voelt en merkt dat een bepaalde functie een geslacht kennelijk goed ligt,' zegt oud-minister en SG van Buitenlandse Zaken Ben Bot, wiens vader Theo Bot ook minister en diplomaat was. 'Bepaalde karakters en vaardigheden lopen door in de volgende generatie, ik voel het zelf als het voortzetten van een traditie. Er is binnen je familie iets opgebouwd en daar kun je je eigen doelen in stellen.'

Familiare namen
Thuis bij de familie Bot waren Beel en Van Mook, gouverneur-generaal in Indië, 'familiaire namen', zegt Ben Bot. Vader Theo Bot had een lange loopbaan als ambtenaar en bestuurder in de overzeese gebieds-delen, zoon Ben werd vanwege het werk van zijn vader geboren in Indië. De interesse voor het internationale beleid ontstond mede hierdoor. Vader was na de oorlog, waarin hij krijgsgevangene was, als ambtenaar betrokken bij de onafhankelijkheid van Indonesië en bekleedde diverse functies bij het toenmalige ministerie van Overzeese Rijksdelen. Later, tussen 1959 en 1963, was vader Bot staats-secretaris voor Nederlands Nieuw-Guinea, dat in 1962 werd overgedragen aan Indonesië. Ben, destijds student aan Harvard bij Henry Kissinger, kreeg wel eens op z'n donder over zijn vaders beleid omtrent de kolonie. 'Mijn vader heeft lang op BZ gewerkt, dus ik hoorde al veel van het vak. Je praat vaak met elkaar en ik werd op die manier betrokken bij het werk dat mijn vader deed.'

Opvallend in de relatie tussen vader en zoon Bot, is dat Ben Bot al diplomaat was toen zijn vader het ook werd, na zijn ministerschap. Bot herinnert zich nog dat op een dag BZ-minister Luns bij hem kwam, met de mededeling dat er een 'jonge collega' bij kwam. 'Of ik hem wegwijs wilde maken. Toen ik vroeg wie het was, bleek het mijn vader.' Vader Bot werd ambassadeur in Canada en zoon werkte op de ambassade in Buenos Aires. Ver uit elkaar, maar het contact was goed. Terugblikkend zegt Bot: 'Misschien waren we in die tijd meer collega's dan vader en zoon.'


Lees het hele artikel in PM13, 10 juli 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Kupang




Aantal berichten : 82
Registratiedatum : 19-01-09
Leeftijd : 63
Woonplaats : Vlaardingen/NL

Haagse dynastieën - vader en zoon Bot Empty
BerichtOnderwerp: Gewoon   Haagse dynastieën - vader en zoon Bot Icon_minitimezo 23 aug 2009 - 13:25

L.S.;

Eigenlijk gewoon,daar vele talenten erfelijk zijn.Dat zie ik nu bij ijn eigen nakroost.Het is wonderlijk,maar het is zo.
Ook waar je mee opgroeit,daar ga je later in verder.V vaderskant KNIL familie:dus velen in KNIL en leger later.
Moederskant bloementelers,etc. Zo verscheidene ook tuinders en handelaren in bloemen geworden.

Boeiend stuk overigens.

Hoogachtend:
DP Tick
Terug naar boven Ga naar beneden
http://kerajaan-indonesia.blogspot.com
 
Haagse dynastieën - vader en zoon Bot
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Vader (65) en zoon (37) komen om in brand
» Zoektocht naar foto's van vader en zoon Van der List
» Zoon Remco zet werk van vader Ton Lange in Indonesië voort
» TERRA INCOGNITA – Indische schetsen van vader tot zoon - Ruud Lapré
» Indonesië in de ban van dynastieën

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: