Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Impressie uit Jakarta

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Impressie uit Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Impressie uit Jakarta   Impressie uit Jakarta Icon_minitimevr 24 jul 2009 - 10:27

Impressie uit Jakarta
24 juli 2009

Het is alweer een week geleden dat in Jakarta aanslagen op twee hotels plaatsvonden. Terwijl de doden nog geïdentificeerd worden, werken bouwvakkers aan het opruimen van het puin. Michel Maas maakte voor het R1J een korte impressie van de plaats des onheils.

Er klinken al lang geen sirenes meer. Nu hoor je de geluiden van werklieden die de rommel aan het opruimen zijn. Hameren, wrikken, vegen. Ondertussen zoekt de politie tussen de puinhopen nog naar sporen, aanwijzingen die kunnen helpen de omgekomen daders te indentificeren. Op straat betuigen bloenmstukken respect aan de slachtoffers. Een straatverkoper zit met een massa Manchester United shirts in zijn maag, want de ploeg heeft haar geplande bezoek aan Jakarta geschrapt. Maar de verkoop loopt best sinds hij er Fuck Terrorists op heeft laten drukken. Daaruit blijkt hoe teleurgesteld de Indonesiërs zijn, zegt Michel.

Er zijn nog veel vragen onbeantwoord, de media tonen reconstructies en het identificeren van de slachtoffers loopt op zijn einde. De moskee roept op tot gebed, over een paar weken is de materiële schade hersteld, maar het zal nog lang duren voor er weer gasten in de hotels slapen.

Niets aan toe te voegen.

R1journaal
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Impressie uit Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Impressie uit Jakarta   Impressie uit Jakarta Icon_minitimevr 24 jul 2009 - 11:18

Hij vond ook tijd voor een interview met een overlevende van de aanslag in het Marriott:


'Wij waren het doelwit, dat is het griezeligst'

Jakarta - Roy Widosuwito loopt nog op krukken en zijn twee trommelvliezen zijn gebarsten, maar hij gaat dinsdag toch weer naar zijn werk. De manager van Van Melle in Indonesië wil de gruwelijke gebeurtenissen van vrijdag zo snel mogelijk achter zich laten. Widosuwito is een van de drie Nederlanders die bij de bomaanslagen op de hotels van Marriott en Ritz-Carlton in Jakarta gewond zijn geraakt. Van de drie is hij er het best aan toe.

'Ik ben nog steeds een beetje doof. De dokter zegt dat dat nog zeker een paar weken zal duren', zegt hij. Widosuwito zat vrijdagochtend in het Marriott-hotel aan zijn maandelijkse zakenontbijt met zo'n 25 collega-directeuren van buitenlandse bedrijven in Jakarta, toen een bom het zaaltje waarin zij zaten aan flarden rukte. 'Ik zat zo'n vijftien minuten aan tafel, en toen, totaal onverwacht, was er die explosie bij de ingang', zegt hij.

De klap had hem verdoofd. Hij hoorde niets meer, en alles werd donker. Alleen van de kant waar het raam was, schemerde nog wat licht door de rook en het gruis. Met de twee tafelgenoten die het dichtst bij hem zaten, strompelde hij in de richting van het licht, en samen klauterden zij door het raam naar buiten. Op de parkeerplaats vonden zij een auto met chauffeur, die hen naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis bracht.

'Ik heb zo'n geluk gehad', zegt Widosuwito. 'Ik zat aan het uiteinde van de tafel, het verst van de ingang en van de explosie vandaan. Goddank. De mensen die daar het dichtst bij zaten, zijn dood, of zwaargewond. Een van hen is mijn vriend Max Boon. Hij is nu overgebracht naar Singapore, maar met hem gaat het nog steeds heel slecht.'

De vrijdag was juist zo goed begonnen. 'Ik was net terug van een vakantie en ik keek uit naar het maandelijkse ontbijt, waar ik met mijn vrienden over economie en dat soort zaken praat. Ik vond het leuk om iedereen weer te zien. Het ging ook net zo goed met Indonesië.'

De vrolijke ontmoeting ontaardde in een drama, dat hij maar moeilijk kan verwerken: 'Wat ik het griezeligst vind, is dat deze aanslag ook echt op ons gericht was. Wij zaten in een aparte ruimte, de Coffee Lounge, en in de ingang van deze ruimte ontplofte de bom. Wij waren echt het doelwit.'

Hij is gewond geraakt en geschokt, maar zal zijn leven na dit drama niet door angst laten beheersen. 'Ik heb in de jaren '70 jarenlang in Engeland gewerkt, toen daar de IRA actief was. Destijds moesten wij herhaaldelijk hotels en bioscopen uit vluchten omdat er een bomdreiging was. En vorige maand was ik op vakantie in Washington. Een dag nadat ik daar het Holocaust Museum bezocht, werd daar een bewaker doodgeschoten. Waar moet je heen? Barcelona? Londen? Dit kan overal gebeuren.'



Michel Maas
Volkskrant, 22-07-2009
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Impressie uit Jakarta
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tong Tong Fair een impressie van 30 mei.
» BREAKING NEWS: Suicide bomber, policeman killed in Kampung Melayu attackJakarta Post, Jakarta, Wed, May 24, 2017 At least five people have fallen victim to a bomb blast near a Transjakarta bus station in Kampung Melayu in East Jakarta
» Jakarta
» Veiligheid in Jakarta
» Tekort aan luchtverkeersleiders in Jakarta

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: