Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Kettingrokende peuter nu gezonde jongen van 8

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Kettingrokende peuter nu gezonde jongen van 8 Empty
BerichtOnderwerp: Kettingrokende peuter nu gezonde jongen van 8   Kettingrokende peuter nu gezonde jongen van 8 Icon_minitimevr 1 sep 2017 - 16:36

Kettingrokende peuter nu gezonde jongen van 8

Kettingrokende peuter nu gezonde jongen van 8 126

Nog voor zijn tweede levensjaar had de kleine Aldi Suganda uit Indonesië al zijn eerste sigaret opgestoken. Niet veel later was hij een verstokte roker die dagelijks een paar pakjes per dag wegpafte. Wereldwijd werd er schande over gesproken. Zes jaar later gaat het een stuk beter met de gezondheid van Aldi. Niet alleen zijn sigarettenverslaving, maar ook zijn snackzucht is over.

Renske Baars 01-09-17, 14:10 Laatste update: 15:20

Hij woont in een klein dorpje dat omringd wordt door boerenland en plantages in het zuiden van Sumatra. Voor zijn acht jaar heeft Aldi al best wat meegemaakt. Want een reportage waarin de toen 2-jarige dikke Aldi (ook wel Ardi genoemd) al paffend gekiekt werd, achtervolgt hem al jaren.

Zes jaar terug was hij een kleine kettingroker die meerdere pakjes per dag rookte. Om daar vanaf te komen, was ook voor een jong kind niet gemakkelijk. ,,Het was heel zwaar voor me om te stoppen. Als ik niet rook, smaakt mijn mond zuur en voelt mijn hoofd duizelig aan.''

Zijn moeder Diana werkt op de lokale markt, waar Aldi zijn verslaving opdeed. ,,Hij zag anderen roken en deed hen gewoon na. Ik had strenger moeten zijn, maar als ik hem geen sigaret gaf, bonkte hij met zijn hoofd op de grond'', legt ze uit. ,,Ik durfde er niks aan te veranderen. Ik was bang dat hij dood zou gaan.''

Kettingrokende peuter nu gezonde jongen van 8 125
Aldi. © EPA

Fastfood
Het was uiteindelijk door tussenkomst van een van de bekendste Indonesische psychologen, Seto Mulyadi, dat het lukte om zijn rookverslaving te beëindigen. Maar dat kostte hem jaren. En toen hij eindelijk de sigaretten links kon laten liggen, verruilde hij de ene verslaving voor de andere: fastfood. ,,We wonen met veel mensen in een huis. Er is altijd wel iemand die hem wat te eten gaf'', aldus moeder Diana.

Volgens psycholoog Mulyadi was het zwaar voor Aldi, maar lukte het hem omdat de jongen intelligent is en omdat een jonge geest nog goed te beïnvloeden is. In plaats van roken of snacken, moest Aldi leren sporten en spelen. Langzamerhand verminderde hij de hoeveelheid sigaretten en werd hij steeds actiever.

Aldi, nu een schoolgaand kind dat prima cijfers haalt, is blij dat hij van zijn verslavingen verlost is. ,,Ik voel me beter, mijn lichaam is gezonder.'' Hij stelt ook nooit meer te willen roken. ,,Ik wil niet ziek worden'', verklaart hij. In Indonesië rookt ongeveer een miljoen kinderen onder de zestien jaar. Hij is vastbesloten om hen te helpen. ,,Rook alsjeblieft niet. Probeer het niet eens. Het is heel zwaar om er mee te stoppen.''

AD
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Kettingrokende peuter nu gezonde jongen van 8 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kettingrokende peuter nu gezonde jongen van 8   Kettingrokende peuter nu gezonde jongen van 8 Icon_minitimevr 1 sep 2017 - 16:38

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Kettingrokende peuter nu gezonde jongen van 8
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Paffende peuter
» Peuter verkracht op school Jakarta
» 's Werelds dikste jongen op dieet gezet: 'Hij eet en slaapt alleen maar'
» Eddy den Hartog - Kamp(ong)jongen
» Jongen gooit penis in waterput.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: