Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Tineke Huizinga bezoekt waterprojecten in Indonesië

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Tineke Huizinga bezoekt waterprojecten in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Tineke Huizinga bezoekt waterprojecten in Indonesië   Tineke Huizinga bezoekt waterprojecten in Indonesië Icon_minitimedi 20 jan 2009 - 14:41

Tineke Huizinga bezoekt waterprojecten in Indonesië

Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) brengt deze week een bezoek aan Indonesië, waar zij verschillende waterprojecten bezoekt. Voor het Nederlands Dagblad houdt de ChristenUnie-staatssecretaris een persoonlijk dagboek bij. "Doel van het bezoek is het versterken van de banden met Indonesië op het gebied van water."Deze week breng ik een werkbezoek aan Indonesië, vergezeld door een delegatie van bestuurders: dijkgraven, gedeputeerden met waterbeheer in hun portefeuille. Doel van het bezoek is het versterken van de banden met Indonesië op het gebied van water. Daarom bezoeken we eerst het eind 2004 door de tsunami getroffen Atjeh, later in de week reizen we door naar Jakarta.

Zondag is onze eerste dag in Atjeh. Wat ik thuis doe, doe ik vanzelfsprekend ook hier: 's ochtends naar de kerk. Het aantal christenen op Atjeh is buitengewoon klein, ze maken minder dan een procent uit van de bevolking. Bijna iedereen op Atjeh is moslim. Dat is goed te zien op straat, waar vrijwel alle vrouwen gesluierd zijn. Toch is de rest van de kleding heel vrij; vrouwen met broeken zie je overal. Heel veel scooters met mannen voorop en vrouwen met wapperende sluier achterop. Rijden de vrouwen zelf, dan hebben ze niet zelden een helm over hun hoofddoek In de kerk is dat beeld vanzelfsprekend anders, in de overvolle kerk met opvallend veel jonge mensen is geen hoofddoek te zien. Het begin van de dienst is vertrouwd, we starten met ‘Heilig, heilig, heilig' in het Maleis. Ook het einde van de dienst is bekend: een driemaal gezongen amen. Daartussenin klinkt het allemaal wat onbegrijpelijker, al kan ik wel de geloofsbelijdenis en het Onze Vader onderscheiden. Al met al is het een uitstekend begin van mijn werkbezoek. 's Middags maken we een rit door het gebied dat getroffen is door de tsunami. De verschrikkelijke beelden uit die tijd staan mij nog op het netvlies, maar vanuit de bus is daar weinig meer van te zien. Met een enorme veerkracht zijn de mensen van Atjeh, geholpen door donoren met geld en expertise, aan de slag gegaan met wederopbouw. Aangrijpend, vooral wanneer ik me realiseer dat bijna iedereen die ik hier ontmoet wel vrienden of familieleden heeft verloren bij de tsunami. Een kwart van de bevolking van Banda Atjeh is omgekomen, een niet te bevatten aantal. In de avond is er een ontmoeting met Nederlanders die op Atjeh werken. Een goede ontmoeting, met name ook omdat enkelen van hen mij een ongedacht gevolg van de tsunami laten zien. Niet alleen is er na deze vreselijke vloedgolf vrede gekomen op Atjeh, ook de houding van de mensen blijkt veranderd: Atjeh is niet langer een gesloten gebied. De afgelopen jaren zijn de donoren uit alle delen van de wereld toegestroomd, met hulp, maar ook met een niet-islamitische geloof. Dat heeft openheid gebracht in de samenleving en een positievere houding ten opzichte van bijvoorbeeld christenen. Vandaar dat de christelijke meisjes ook na de dienst probleemloos zonder hoofddoek de straat op konden. Goed om dat te horen. Dit was deel 1 van het persoonlijke dagboek dat vandaag in het Nederlands Dagblad verscheen
Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat brengt van 18 januari tot en met 23 januari een bezoek aan Indonesië. Huizinga bezoekt achtereenvolgens in de regio Banda Aceh en de hoofdstad Jakarte diverse waterprojecten die zich richten op kustverdediging, overstromingsproblematiek in dichtbevolkte steden, drinkwater, sanitatie en klimaatverandering. De staatssecretaris wordt tijdens haar reis vergezeld door een delegatie van gedeputeerden, waterschaps- en lokale bestuurders.


Zie bron: www.ChristenUnie.nl

Blik op Nieuws
Geplaatst: dinsdag 20 januari 13:07
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Tineke Huizinga bezoekt waterprojecten in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tineke Huizinga bezoekt waterprojecten in Indonesië   Tineke Huizinga bezoekt waterprojecten in Indonesië Icon_minitimedi 20 jan 2009 - 14:42

20-01-2009

Staatssecretaris Huizinga bezoekt DHV-project Sea Defence

Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat laat zich in Aceh uitvoerig informeren over de wederopbouwprojecten na de tsunami die in december 2004 heeft plaatsgevonden. Ze bezoekt onder meer het project Sea Defence, dat behoort tot één van de grootste wederopbouwprojecten in Banda Aceh met Nederlandse steun. Op 17 januari 2009 is Huizinga haar bezoek aan Indonesië in Banda Aceh begonnen.

‘Er is na de verwoestende tsunami veel gebeurd’, aldus Bram van der Boon, namens advies- en ingenieursbureau DHV teamleider van het project. ‘In de afgelopen drie jaar hebben we in de dichtbevolkte kustgebieden belangrijke verbeteringen ontworpen en uitgevoerd op gebied van kustveiligheid, bescherming tegen overstromingen en verbeteringen op gebied van sanitatie’.

Waarschuwingssysteem
Het project Sea Defence heeft ook een Tsunami Early Warning systeem opgezet, dat burgers vroegtijdig waarschuwt voor vloedgolven. Van der Boon: ‘Als in de regio een zeebeving plaatsvindt dan levert het BMKG, dat is een vergelijkbaar instituut als het KNMI, gegevens over de aardbeving aan. Deze worden dan direct vertaald naar een locatie en hoogte van de verwachte tsunami golf.’ Vrijwel direct worden dan de verantwoordelijke (hulp)diensten, instanties en overheden gewaarschuwd. De gebieden waar een Tsunami aan land komt kunnen dan geëvacueerd worden. Ook wordt de bevolking via sirenes, doelgericht gewaarschuwd en via borden naar de dichtstbijzijnde veilige vluchtplaatsen geleid (Multi-Purpose Shelters). De speciale vluchtplaatsen zijn hoge gebouwen met meerdere verdiepingen die onder normale omstandigheden dienst doen als bijvoorbeeld een school of moskee, maar in het geval van een vloedgolf duizenden mensen veilig onderdak kunnen bieden.

Breder inzetbaar
De bruikbaarheid van dit Early Warning Concept in andere regio’s van Indonesië en in andere landen is volgens Bram van der Boon veelbelovend en kan uitgebouwd worden tot een Multi-Hazard systeem waarmee ook risico’s van overstromingen en bosbranden gemanaged worden.

Infrasite.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Tineke Huizinga bezoekt waterprojecten in Indonesië
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tineke Huizinga naar waterprojecten in Jakarta en Banda Aceh
» Huizinga schenkt Indonesië waarschuwingssysteem
» Huizinga steunt Indonesië
» Xi bezoekt Pakistan en Indonesië
» Kabinetsdelegatie bezoekt Indonesië en Singapore

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: