Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'In de (Molukse) wijk moet je met de meute meelopen'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

'In de (Molukse) wijk moet je met de meute meelopen' Empty
BerichtOnderwerp: 'In de (Molukse) wijk moet je met de meute meelopen'   'In de (Molukse) wijk moet je met de meute meelopen' Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 22:38

'In de (Molukse) wijk moet je met de meute meelopen'
Woensdag 17 februari 2010 | Napsia Rolobessy

Molukse jongeren in Nederland scoren slecht in het onderwijs. Vorig jaar slaagde ruim de helft er niet in een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt te behalen. Opvallend, aangezien het om derde generatiejongeren gaat. Welke rol spelen identiteit en de wijk in hun sociaal-economische vooruitgang?
In het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw laten onderzoekscijfers een opvallende ontwikkeling zien in de sociaal-economische integratie van Molukkers. Vergeleken met de beginjaren tachtig is bij de tweede generatie het opleidingsniveau duidelijk verbeterd en de werkloosheid aanzienlijk gedaald. De verwachting is dat de volgende generatie deze lijn zal doorzetten. Dit blijkt niet het geval, zo laat het onderzoek ‘Molukse jongeren in Nederland - Integratie met de rem erop’ (Justus Veenman, 2001) zien. De integratie van Molukkers in het onderwijs en op de arbeidsmarkt stagneert. Anders gezegd, de derde generatie jongeren doet het slechter dan de tweede generatie. 7 jaar later tonen de cijfers uit de ‘Molukse jongeren en onderwijs. Quickscan 2008’ aan dat er nog steeds geen toekomstmuziek in zit: 73% krijgt als schooladvies vmbo-mavo en het aantal jongeren dat zonder diploma de schoolbanken verlaat, ligt op 22 %.

'Het verbaast mij niets. Ik ken een hoop jongens die hun school niet hebben afgemaakt', zegt mbo-leerling Kevin (21) desgevraagd. Hij is geboren uit Molukse ouders van de tweede generatie. Na het behalen van zijn vmbo-diploma brak hij zijn vervolgstudie voortijdig af. 'Toen moest ik van mijn ouders gaan werken. Dat heb ik een jaar volgehouden. Ik besefte dat ik meer uit mijn leven wilde halen. Nu volg ik de studie Evenement & Organisatie.' Juridisch medewerkster Eva (24), geboren en getogen nabij een Molukse woonwijk, schrikt van de genoemde cijfers. 'Ik herken het niet in mijn directe omgeving en ben vooral benieuwd naar de oorzaken ervan.'

Lees verder op de site van Wereldjournalisten
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
'In de (Molukse) wijk moet je met de meute meelopen'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 'Ons doel is de Molukse wijk handhaven'
» Aangrijpende herdenking in Molukse wijk Hoogeveen
» Eerste 'Hollandse gezin' in Molukse wijk Oost-Souburg
» Minister Asscher op werkbezoek in Molukse wijk in Krimpen a/d IJssel
» Kijken naar vijftig jaar Molukse wijk Oost-Souburg t/m 8 juli; en 2 juli Open Dag

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: