Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Molukse prins carnaval in 'Wildersland'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Molukse prins carnaval in 'Wildersland' Empty
BerichtOnderwerp: Molukse prins carnaval in 'Wildersland'   Molukse prins carnaval in 'Wildersland' Icon_minitimewo 17 nov 2010 - 17:22

Molukse prins carnaval in 'Wildersland'
door Dorine Steenbergen.
woensdag 17 november 2010 | 06:36 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 17 november 2010 | 16:56


Molukse prins carnaval in 'Wildersland' Prins_10 Eli d'n Örste: "Ik doe m'n best om mee te doen." Eigen foto

MIDDELAAR - Hij is zo goed als zeker de eerste Molukse prins carnaval. Van Middelaar om precies te zijn, oftewel van de Krölstarte. Met z'n moeder spreekt ie Maleis, maar in het dagelijks leven overheerst het dialect met de zachte g. Eli Wattimena (52), alias Eli d'n Örste, is trots op z'n roots. Vandaar ook zijn lijfspreuk: 'Carnaval mit Eel, da mót lukke'.


En daarmee krijgt 'Wildersland', zoals Limburg gezien het enorme aantal PVV-stemmers ook wel wordt genoemd, een smakelijk koekje gepresenteerd van eigen deeg. "Ik ben geboren en getogen Limburger", meldt de goedlachse Eli die in het dagelijks leven chauffeur is bij recyclingbedrijf AVG in Heijen. "Ik ben geboren in Roermond. Thuis zijn we protestant, maar als je in Limburg woont, ontkom je niet aan het carnaval."

Kort na zijn geboorte verhuisde het gezin Wattimena naar het Brabantse Vierlingsbeek. "Daar zat ik op een katholieke school. Tja, en dan vier je het carnaval mee."

Weer wat later verkaste het gezin naar Gennep, waar Eli's moeder tot op heden woont. "Zij is nog van de eerste generatie Molukkers. Ach ja, ze vindt het wel leuk dat ik prins carnaval ben geworden, maar ze blijft er nuchter onder. Van huis uit doen Molukkers immers niet aan carnaval."

Eli is inmiddels al weer bijna negentien jaar gelukkig getrouwd met Mary, een rasechte Middelaarse. Ze hebben twee kinderen: Robert (18) en Yvonne (16) die afgelopen jaar jeugdprinses was en zaterdag jongstleden naast haar vader op het podium schitterde van café Kiste Trui, Eli's favoriete honk.

"Ik doe m'n best om mee te doen", klinkt het eenvoudig uit Eli's mond. "Dit mooie feest mag nooit verloren gaan."


Gelderlander
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Molukse prins carnaval in 'Wildersland'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tjakalele en carnaval - door Tonny van der Mee
» Drie Molukse mannen brengen in NM Kamp Vught een ode aan Molukse vrouwen
» Prins Hendrik Legpenning voor Indonesische marine
» Prins Akishino duikt in VOC-geschiedenis
» Baukje Prins - Gemengde gevoelens

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: