Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Ludo fietst met prothese naar Nieuw-Zeeland

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Ludo fietst met prothese naar Nieuw-Zeeland  Empty
BerichtOnderwerp: Ludo fietst met prothese naar Nieuw-Zeeland    Ludo fietst met prothese naar Nieuw-Zeeland  Icon_minitimeza 12 maa 2011 - 9:30

50-jarige maakt komende vier jaar uitzonderlijke reis
Ludo fietst met prothese naar Nieuw-Zeeland

zaterdag 12 maart 2011, 05u00 Auteur: KizzyVanHorne

Ludo fietst met prothese naar Nieuw-Zeeland  1299906479-980
Ludo Linden: 'Mogelijks moet ik de komende vier jaar enkele keren naar huis terugkeren om mijn prothese bij te laten stellen.' kvh
© Kizzy Van Horne


Hechtel-EkselHECHTEL - De vijftigjarige Ludo Linden uit Hechtel vertrekt over twee weken naar Nieuw-Zeeland. Niets speciaals? Wel als je weet dat Ludo, die een beenprothese draagt, met de fiets gaat.

Ludo Linden werd 28 jaar geleden slachtoffer van een zwaar motorongeval. Zijn linkerbeen moest tot zeven centimeter onder de knie worden geamputeerd. Sindsdien draagt hij een prothese.

Het heeft Ludo nooit belet om van het leven te genieten en zijn dromen na te jagen. Met zijn vijftigste verjaardag in het vooruitzicht vond Ludo het tijd voor een nieuwe uitdaging. 'Het idee om met de fiets naar Nieuw-Zeeland te trekken, is enkele jaren geleden toevallig ontstaan. Mijn goede vriend Stani is elf jaar geleden naar het Indonesische Bali verhuisd. Stani probeert me al jaren te verleiden om hem op te zoeken. Ik ben er al eens naartoe gevlogen. Ik heb hem eens al grappend gezegd dat ik de volgende keer met de fiets zou komen.'

Ludo heeft geen vrouw, geen kinderen en zijn huis is afbetaald. Hij kon ook loopbaanonderbreking nemen.

'Ik heb al wat getraind in Europa en zo leerde ik mensen uit Nieuw-Zeeland kennen. Ik ben in 2005 al eens drie maanden met de fiets door Nieuw-Zeeland getrokken. Daar heb ik ervaren dat karakter en levenslust sterker zijn dan een fysieke handicap. Daarom heb ik nu besloten om eerst tot Bali te fietsen, daar een tijd bij Stani te blijven en dan verder door te fietsen naar Nieuw-Zeeland.'

Ludo beseft dat het geen gemakkelijke tocht zal worden. 'Het zal me veel meer moeite kosten dan iemand met twee benen omdat ik op de prothese niet zo veel kracht kan zetten. Ik wil vooral genieten van deze tocht en wil zeker mijn andere been niet overbelasten. Ik denk dat ik een zestig tot tachtig kilometer per dag zal fietsen, meer moet dat niet zijn.'

De tocht vraagt veel voorbereiding. 'Ik heb een lijst samengesteld met adressen wereldwijd waar ik onderdelen voor mijn prothese kan vinden. Mogelijks moet ik de komende vier jaar wel enkele keren naar huis terugkeren om mijn prothese bij te laten stellen. Dan kom ik wel met het vliegtuig even op en af', zegt hij lachend.

Handicap International
Hij wil zijn tocht aan een goed doel koppelen. In Azië zal hij projecten van Handicap International bezoeken. 'Ik heb ervoor gekozen om Handicap International in de kijker te zetten omdat ik het levende bewijs ben dat je ondanks een handicap toch nog je dromen kan najagen. Vrienden en familie heb ik gevraagd een vrijwillige bijdrage te doneren. Er zal ook een gedeelte van het geld naar Leven in Liefde gaan, een gezondheidsproject van een goede vriendin van me in Guatemala.'

Ludo denkt over 2,5 jaar in Bali aan te komen. 'Het zal een zware reis worden, daar ben ik me van bewust, maar wel een mooie uitdaging. Ik word vijftig en heb hier goed geleefd. Tijdens de tocht wil ik op zoek gaan naar mezelf en mijn grenzen aftasten. Ik heb er goede hoop in. Mocht het niet lukken, ga ik me zeker niet forceren want ik doe dit puur voor mezelf.'

De avonturen van Ludo zijn te volgen opwww.freeandunlimited.be (vanaf volgende week online)

Het Nieuwsblad
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Ludo fietst met prothese naar Nieuw-Zeeland
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Journalist fietst van Zwolle naar Bali
» Feest in Nieuw Zeeland..... ;-)
» Voor Om K. en andere toeristen uit Nieuw Zeeland
» Zonder geld naar 60 landen en bekeerd tot de islam weer in Zeeland
» Minister Verhagen bezoekt Singapore, Indonesië, Australië en Nieuw-Zeeland

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: