Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Een bijzondere Kroontjesdag in Jakarta

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Een bijzondere Kroontjesdag in Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Een bijzondere Kroontjesdag in Jakarta   Een bijzondere Kroontjesdag in Jakarta Icon_minitimedi 26 apr 2011 - 15:13

Een bijzondere Kroontjesdag in Jakarta
Gepubliceerd op : 25 april 2011 - 4:10 pm | door Margreet Strijbosch ((c) Maria Kristanto)

Een bijzondere Kroontjesdag in Jakarta 1303814033-20

Tijdens de viering van koninginnedag op de NIS International School wordt dit jaar het Jakarta Memory Game gelanceerd, een memoryspel waarvan de opbrengst naar hulpprojecten gaat. Voor expat Hanneke Mennens, die de foto’s maakte, betekent het spel ook haar terugkeer als fotografe.

Wekenlang trok Hanneke met haar camera kriskras door Jakarta om foto’s te maken voor 40 verschillende afbeeldingen voor de memorykaartjes. Met de kinderen die straks het spel gaan spelen in haar achterhoofd probeerde ze de metropool zo kleurrijk mogelijk in beeld te brengen. Werkgroep72, die het spel uitbrengt, zal de opbrengst besteden aan diverse hulpprojecten, zoals de opvang van straat- en weeskinderen in en om Jakarta.

Oogoperaties
Hanneke is blij dat ze dit spel heeft mogen en kunnen maken. Vier jaar geleden vertelde ze met veel enthousiasme aan WereldExpat over haar fotostudio in Singapore en beschreef zij haar ontwikkeling van maker van 'kiekjes' tot professioneel portretfotograaf.

Maar in 2008 kreeg Hanneke last van haar ogen, en wel zo ernstig, dat zij dacht dat haar carrière voorbij was. Een beschadiging, veroorzaakt door het vele werken met studiolampen zorgde voor die angst. In 2009 onderging Hanneke in Singapore twee oogoperaties. Diezelfde zomer verhuisde ze met echtgenoot Jos opnieuw naar Jakarta.

Geïnspireerd
De overgang naar Jakarta na 9 jaar Singapore was in het begin zeker niet gemakkelijk. In Singapore gaat veel vanzelf, waar je in Jakarta veel moeite voor moet doen. Hanneke: 'Bovendien moest ik nog bijkomen van mijn oogoperaties. Ik kon geen diepte meer zien en zag ook niet scherp. Tsja, dan rolt er wel eens een traan over je wang. Gelukkig herstelde zich dit na enkele maanden voor een groot deel.'

Hanneke vertelt diverse keren tijdens het gesprek hoe belangrijk ze het vindt om verhalen van andere expats te horen en te lezen. 'Ik raak zelf altijd heel geïnspireerd door vrouwen die erkennen dat expat zijn niet altijd gemakkelijk is, maar dat als je je schouders eronder zet, je hele mooie dingen voor elkaar kunt krijgen.'


Nog geen half jaar na haar operatie besloot Hanneke toch de camera weer op te pakken.
'In oktober ben ik naar een Canadese fotograaf, Melbourne, gegaan om een basiscursus te volgen. Gewoon om te zitten en te luisteren naar anderen die ook liefde hebben voor het vak. Die fotograaf heeft me geweldig opgevangen; ik ben samen met hem gaan fotograferen in, Belitung, Sumatra, en hij heeft me mijn zelfvertrouwen als fotograaf weer teruggegeven.'

'Een paar maanden daarna heb ik gereageerd op een oproep van de Indonesian Heritage Society in Jakarta om foto’s in te sturen. Ik heb toen een foto ingeleverd, gemaakt in Belitung en deze Waterworld genoemd. Het werd een van mijn gelukzaligste foto van mijn carrière. Ik werd gebeld door de Society en ze zeiden tegen me: 'Jouw foto komt op de cover van de kalender.' Op dat moment dacht ik: Ik kan het nog, ik kan nog steeds fotograferen. Er kwamen veel emoties boven. Voor mijn gevoel kon ik vanaf dat moment weer verder.'

Lifetime photography
Sindsdien heeft Hanneke haar camera niet meer neergelegd, zij het dat ze nu zonder studiolampen fotografeert. Vijf keer per jaar maakt ze de cover van het magazine 'De Paraplu', een blad voor expats in Indonesië. Ook fotografeert zij regelmatig voor de Indonesian Heritage Society.

Op 29 April zal het Jakarta Memory Game worden gelanceerd tijdens Kroontjesdag, zoals koninginnedag in Jakarta ook wel heet. Voor Hanneke een mooie comeback van wat ze lifetime photography noemt.

Was ze vroeger voornamelijk in de studio aan het werk, nu gaat ze regelmatig met haar camera de straat op en legt het leven om haar heen vast. Sommige beelden voor haar camera voelen nu als once in a lifetime.

Mount Bromo
'Een tijd terug maakte ik een trip naar Mount Bromo (foto boven). Om 4 uur in de ochtend achter op een brommertje naar boven rijden, de mist zien opkomen, daarna de zon, en binnen dit geheel de vulkaan als een sfinx zien verrijzen ... en dit mogen vastleggen, schitterend!'

Hanneke verheugt zich al op het moment dat straks de kinderen het memoryspel zullen gaan spelen. 'Het feit dat ik dit soort dingen mag doen, maakt van mij een happy girl.'

RNW
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Een bijzondere Kroontjesdag in Jakarta
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Een bijzondere familiegeschiedenis
» Bijzondere pensioenregeling in Indonesië
» Een bijzondere boekenmarkt!
» Bijzondere onthulling in strandvondstenmuseum 18-02-'14
» Vijf bijzondere duikplekken

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: