Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Wim Wormser - 'Allemaal Wormsers'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Wim Wormser - 'Allemaal Wormsers' Empty
BerichtOnderwerp: Wim Wormser - 'Allemaal Wormsers'   Wim Wormser - 'Allemaal Wormsers' Icon_minitimedo 26 feb 2009 - 14:16

Een boekje vol wijdverspreide familie
door Olga van Lierop. donderdag 26 februari 2009 | 02:44 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 26 februari 2009 | 09:04


Wim Wormser - 'Allemaal Wormsers' 3310875283_38eda917f5_m
De familiegeschiedenis die Wim Wormser beschrijft in 'Allemaal Wormsers' voert via verschillende eeuwen en generaties de wereld over. foto Irene Wouters

WAALRE - Afgezien van het plezier waarmee hij het boekje schreef, dient 'Allemaal Wormsers' twee doelen. Waalrenaar Wim Wormser heeft zijn herinneringen er onderdak mee kunnen geven. Ook is het voor hem een document dat de slinkende familie Wormser levend houdt.

Via verschillende familieleden, onder wie verre voorvaderen en mensen van nu, schreef de voormalig dagbladjournalist 'zijn' familiegeschiedenis. Dat verhaal reist via verschillende generaties de hele wereld over. "Ik ben teruggegaan tot 1654, het jaar waarin volgens de stamboom de eerste Wormser zich registreerde. Zo ben ik de gangen nagegaan van verschillende mensen die opmerkelijke dingen deden. Helaas waren dat veelal mannen."

Toch zijn er ook twee vrouwen die een belangrijke rol in het verhaal zijn toegeschreven. Eerst was er zijn eigen moeder, daarna zijn stiefmoeder. Wormser werd geboren in Semarang, in Nederlands-Indië. In 1942, vlak nadat Japan het land was binnengevallen, werd zijn moeder tijdens een roofoverval vermoord.

Niet lang daarna belandde hij met zijn broer en tante in een kamp. Dat duurde vier jaar. Ook zijn vader kwam in een kamp terecht, waaruit hij in 1945 werd vrijgelaten. Toen hij zijn kinderen daarna weer zocht en vond, ontmoette hij zijn tweede vrouw. Het gezin kwam in Nederland terecht. "Twee getraumatiseerde mensen kregen een relatie met elkaar en we gingen een gezin vormen. Je kunt je misschien voorstellen om wie het dan gaat. De kinderen stonden niet meer centraal", vertelt Wormser. "Over de dood van mijn biologische moeder werd nooit meer gepraat. Dat schijnt een typisch Indisch verschijnsel te zijn."

In 1991 ging hij terug naar Indonesië. Om te zien wat er nog over was van wat hij zich herinnerde en om het graf van zijn moeder voor het eerst te zien. "Mijn fantasie werd voor die reis altijd overwoekerd door herinneringen. Het was een heftige ervaring, waar ik ook over geschreven heb in het Eindhovens Dagblad."

Het boekje, waar Wormser een jaar aan werkte, stemt hem tevreden. Hij heeft niet de illusie dat het een bestseller wordt, maar is vooral blij dat hij zijn verhaal heeft kunnen vastleggen. "Ik raakte zelf pas geïnteresseerd in mijn geschiedenis toen ik wat ouder was. Van mijn kleinkinderen verwacht ik echt niet dat die het boekje direct van A tot Z uitlezen."


'Allemaal Wormsers' is voor 12,90 euro te bestellen bij de boekhandel en via internet.

ED
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Wim Wormser - 'Allemaal Wormsers'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Lieve Allemaal - Jet Smalbraak
» Weg met de allochtonen, wij zijn allemaal I.N.D.O.'s
» Ze hebben allemaal Indonesisch bloed in zich.....
» 'Laat jihadisten terugkeren, we schakelen ze allemaal uit'
» Herinneringen aan Nederlands-Indië: 'Ze hebben hen doodgeschoten. Allemaal'

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: