Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Rotterdammer Yap aast op Amerikaanse muziekprijs

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Rotterdammer Yap aast op Amerikaanse muziekprijs Empty
BerichtOnderwerp: Rotterdammer Yap aast op Amerikaanse muziekprijs   Rotterdammer Yap aast op Amerikaanse muziekprijs Icon_minitimema 22 aug 2011 - 14:20

Rotterdammer Yap aast op Amerikaanse muziekprijs
Gepubliceerd op : 19 augustus 2011 - 12:59 pm | door Rafaël Thiébaut (Foto: Rafaël Thiébaut)

Rotterdammer Yap aast op Amerikaanse muziekprijs Leon_y10

De Nederlander Leon Yap is in de race voor de Underground Music Award, die zondag in New York wordt uitgereikt. Beschouw het als de 'Grammy’ voor underground urban music. Yap is de enige Europese genomineerde én de enige met Aziatische wortels.

Leon Yap (32) is bedrijfsconsultant in risicomanagement, maar ook al meer dan 10 jaar actief in de R&B-scene. Een jaar geleden had hij nog niet kunnen dromen dat hij komend weekend in de BB King blues club op Time Square zou optreden. Toen vond hij zijn muziek nog 'niet goed genoeg'.

Als jongetje ontdekte Leon Yap het toen nog nieuwe muziekgenre R&B op MTV Soul. Nu is hij zelf één van de grootste nieuwe talenten. De bal begon te rollen toen zijn nummer Say Yes werd ontdekt op internet. Momenteel is Yap in gesprek met grote Amerikaanse platenmaatschappijen als Warner Bros en Universal.

Studio op zolder
'Mijn muziek is een combinatie van trance en house uit Duitsland, hiphop uit Frankrijk, R&B uit Engeland en pop uit Scandinavië. Dat ken je in Amerika niet en daar zijn ze dol op', zegt Yap. Op de zolder van zijn appartement in het Oude Noorden in Rotterdam ademt alles muziek.

Er staan drie digitale piano’s en één akoestistische. Verder staat er een digitaal drumstel, een enorme microfoon ('het beste van het beste') en een grote mixtafel met meerdere boxen en dubbel beeldscherm. De muur is behangen met geluidsdempend materiaal.

Indonesische roots
Vanuit de woonkamer dirigeert hij zijn muziekimperium. In zijn eentje. Want hij maakt niet alleen zijn eigen muziek op piano en gitaar, maar schrijft ook de teksten en zingt deze in. Daarna brengt hij zelf zijn liedjes op internet uit. Ook promoot hij zichzelf in de VS, het enige land dat er echt toe doet in de R&B.

Niet slecht voor een drs. ing. in de bedrijfskunde. Maar volgens Yap speelt ook zijn afkomst een rol. 'Mijn vader komt uit Bandoeng en mijn moeder uit Jakarta. Ik heb een tijdje in Indonesië gewoond. Daar ontdekte ik een cultuur van kleine bandjes op straatpodia, en ik dacht: 'dat wil ik ook!'

Geen privéleven
In Indonesië wordt er veel gezongen over liefde en gebroken harten. 'Dat was het enige genre dat je daar op de radio hoorde en dat zie je terug in mijn muziek.' Zelf heeft hij overigens geen tijd voor een privéleven. ‘Ik doe twee dingen op een dag: slapen en muziek maken. En verder werk ik ook nog.'

Zijn baan als consultant en muziekleraar is hard nodig, want Yap kan momenteel nog niet van zijn muziek leven. In de toekomst hopelijk wel. 'Ik hoop over vijf jaar twee albums te hebben uitgebracht en een contract te hebben. Bij een grote platenmaatschappij.'

filmpje

RNW
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Rotterdammer Yap aast op Amerikaanse muziekprijs
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Jongeren doden Amerikaanse veteraan
» Indonesië dwingt Amerikaanse mijnbouwer tot inbinden
» Amerikaanse marineveteranen herdenken vandaag Japanse aanval
» Amerikaanse gevangene ontsnapt uit overvolle Balinese gevangenis
» Chinees-Amerikaanse busjes moeten Indonesische families vervoeren

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: