Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De duivelse sprinkhanen van Jakarta

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

De duivelse sprinkhanen van Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: De duivelse sprinkhanen van Jakarta   De duivelse sprinkhanen van Jakarta Icon_minitimema 21 nov 2011 - 8:43

Ongebaande paden
De duivelse sprinkhanen van Jakarta

Door: Wilma van der Maten
Gepubliceerd: gisteren 22:06
Update: gisteren 23:03

In Ongebaande paden berichten correspondenten over dingen van de dag in hun land.Tijdens de ochtendspits zwermt het groeiende leger bromfietsen als een sprinkhanenplaag uit over Jakarta. Het oorverdovende geluid dat hun opgevoerde motoren produceren – want dat mag in Indonesië – werkt op het vroege tijdstip op mijn zenuwen. Je hebt als automobilist je volle concentratie en ogen aan alle kanten van je hoofd nodig om hun gevaarlijke capriolen te volgen.

Als duivels schieten ze langs de parkeerplaatsen en pompstations langs de weg om dan plotseling voor je auto op te duiken. Als het kon reden ze liefst over je dak heen ook.

Vorige week bij het afslaan hadden we een ‘sprinkhaan’ onder de wielen. Die probeerde ons nog net even in te halen. Strompelend kwam hij onder zijn bromfiets vandaan. Zijn brommer, zijn kleding en alles op zijn lijf was nog heel, maar of we toch even wat schadegeld konden betalen. Toen schoot ik behoorlijk uit de slof, want wie zou dan de flinke kras op mijn auto vergoeden? Ik besefte meteen dat een dergelijke discussie in Indonesië niets uithaalt. Zodra de bromfietser de politie erbij haalt, heb ik als ‘boleh’ (witneus) verloren. En moet ik niet het ‘slachtoffer’ maar ook de politie betalen.

Het lijkt wel alsof er iedere dag meer gemotoriseerde ‘sprinkhanen’ bijkomen, klaag ik tegen een Indonesische vriend. Die beaamt dat door de economische groei de nieuwe middenklasse nog geen geld heeft voor een auto maar wel voor een bromfiets. Op zondagen zie je vaak families die zelfs met zijn zessen op de bromfiets er een dagje op uit zijn.

In geen enkel Aziatisch land zijn in zo’n korte tijd er zoveel van deze ‘gemotoriseerde monsters’ bijgekomen. Een lening kost niets. Voor een inlegbedrag van vijftig euro heb je er al een, daarna betaal je maandelijks nog geen tien euro. Tegen de tijd dat de bromfiets is versleten, is de schuld weggewerkt.

Lukt de maandelijkse afbetaling niet meer? Dan komt het bedrijf de bromfiets weer ophalen. Je geld ben je kwijt maar aan de lening zit je niet vast. Dus bij ieder meevallertje haal je gewoon weer een nieuwe bromfiets op.

De Pers
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
De duivelse sprinkhanen van Jakarta
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De groene sprinkhanen van Jakarta
» Berichten uit Jakarta
» Jakarta
»  oncurentiestrijd taxidiensten In Jakarta
» Spijkerstrooiers terroriseren Jakarta

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: