Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 9 april 2012: INDOMANIA 4

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimedi 21 feb 2012 - 21:27

PERSBERICHT!

INDOMANIA 4
manifestatie met Indische muziek, performances, literatuur, film en beeldende kunst

De Melkweg en Stichting INDOmania presenteren op maandag 9 april (Tweede Paasdag) voor het eerst een grootschalig evenement met muziek, performances, literatuur, film, beeldende kunst en natuurlijk erg lekker Indisch eten onder de noemer INDOmania 4. Met o.a. Diederik van Vleuten, Adriaan van Dis, Loïs Lane, en vele anderen.

Elke zaal in de Melkweg krijgt een ander Indisch karakter: van oud koloniaal tot extreme modern Asian. De Oude Zaal zal omgetoverd worden in een culinair walhalla onder leiding van S.I.R. (Selected Indonesian Restaurants), het neusje van de zalm van Indische restaurants uit Nederland.
In de Cinema worden Indische filmmakers aan het woord gelaten en worden er premières vertoond van herontdekt filmmateriaal uit Indië.
In de Theaterzaal maken dichters, theatermakers én een buitengewoon hoogleraar hun opwachting

Diverse Indische topgitaristen zullen in de MAX onder de noemer Guitar-ManIA muziek ten gehore brengen die gebaseerd is op de oorspronkelijke vaderlandse Indo-rock. Guitar-ManIa bestaat o.a. uit: Arnold van Dongen (Ilse de Lange, Loïs Lane), René van Barneveld (Urban Dance Squad), Erwin van Ligten (Julya Lo'ko),Patrick Drabbe en Marcel Fisser. De speciaal voor dit event geformeerde INDOmania-band zal de gitaristen begeleiden.

Ook Monique & Suzanne Kleman treden nog een keer, samen met hun band, op in de meest Indische bezetting tijdens het bestaan van Loïs Lane met Arnold - en Rob van Dongen, Eveline Carels, William Nurawe en Sandra Sahupala.
Daarnaast zal de magnifieke Monica Akihary haar opwachting maken samen met haar trio Brouwer-Akihary-Bhattacharya en hebben harpiste Lavinia Meijer en pianist Feiko Deutekom speciaal voor INDOmania 4 een nieuw programma samengesteld en spelen pianist Xavier Boot en altvioliste Esther Apituley klassieke muziek.

Cabaretier en musicus Diederik van Vleuten zal een bijzondere bijdrage leveren met een performance over zijn oudoom. Ook schrijver Adriaan van Dis is van de partij met een verrassingsoptreden.
Buitengewoon hoogleraar Pamela Pattynama gaat in op het gebruik en hergebruik van oude zwart-wit foto's en wat het dat betekent voor de beeldvorming van Indië en Indo's.
In de Melkweg toont Rob Malasch een selectie uit het beeldend werk van spraakmakende Indische kunstenaars.
Ook aan de kinderen wordt gedacht met o.a. Karina Schaapman die alles laten zien over haar wonderlijke project Het Muizenhuis.

In het Theehuis, op de bovenste verdieping, kan er genoten worden van een koffie Toebroek en ovenverse spekkoek. Als swingende afsluiter van de dag is er een Indo-Asian After Party in de MAX met dj's als Manga + VJ, Claire & Sheila Hill en Capt. Ron.
Hier kan naar hartenlust door jong en oud , Indo of geen Indo, gedanced, gejived, geswinged en gerock and rolled worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimewo 22 feb 2012 - 12:25

Klinkt erg fijn! Bedankt voor de update, ElEl!
Terug naar boven Ga naar beneden
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimewo 22 feb 2012 - 13:16

hey anti-indo

ga je er heen, het is in jouw buurt ..
zet een paar fotootjes weg hier of op een ander forum ?
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimewo 22 feb 2012 - 13:29

cheers Jaaaa....... graag foto's en verslagje hier plaatsen!

Vast bedankt Anti-Indo Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimedo 23 feb 2012 - 6:31

Boeroeng schreef:
hey anti-indo

ga je er heen, het is in jouw buurt ..
zet een paar fotootjes weg hier of op een ander forum ?

ElEl schreef:
cheers Jaaaa....... graag foto's en verslagje hier plaatsen!

Vast bedankt Anti-Indo Wink

Ik zal zien wat ik kan doen, maar pin me er niet op vast! (Als een tokeh die vastzit aan de muur [of zich vastbijt in je vinger])

Ik heb eerder een lezing van Eveline Stoel gemist (omdat ik de tijd te laat vond om naar Almere te gaan.)

Maar Indomania lijkt me erg leuk. Serieus, Lois Lane op een Indische manifestatie? Hoe vaak gebeurt dat nou?
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimevr 24 feb 2012 - 13:49

9 april 2012: INDOMANIA 4 Indomania2

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimedo 5 apr 2012 - 18:50

'Indo: je bent en blijft het'


Donderdag 5 april 2012 - Indische Nederlanders werden eind jaren ’70 in de Late Late Lienshow door Wieteke van Dort als de archetypische Indische tante Lien wekelijks getrakteerd op hun portie 'tempo doeloe'. Wie nu nog iets van die sfeer wil proeven moet naar events als de de Pasar Malam in Den Haag. Of op Tweede Paasdag naar Indomania in Amsterdam, een cultureel evenement met prominente namen en uiteenlopende kunstvormen.

Indomania is een grootschalig evenement dat op Tweede Paasdag wordt gehouden in de Melkweg in Amsterdam. Met muziek, performances, literatuur, film, beeldende kunst en bovenal Indisch. Felix Meurders prak in DeGids.fm met Rob Malasch, beeldend kunstenaar en organisator van Indomania, en journalist Jerney Zwart, één van de bezoekers van Indomania.

Volgens Rob is Indomania een event dat je niet mag missen. Het is het meest unieke platform voor creatief Indisch gerelateerd talent," zegt hij. "Ik hoop dat het een alternatief wordt voor de Pasar Malam. Zelf ben ik niet zo geïnteresseerd in een formule als de Pasar Malam in Den Haag en wil iets anders creëren. Dat event is veel te massaal en te consumptief. Er staan allemaal rijen mensen voor eetkraampjes. Die mensen willen de gehele dag alleen maar vreten. Of het nou risolles zijn of babi ketjap, het maakt allemaal niet uit. Als er maar gevreten kan worden. Ik heb er verder niks op tegen, maar ik heb er zelf niet zo'n zin in."

Jerney Zwart werkt als redacteur bij De Halve Maan, NTR. Zij gaat ziet de Pasar Malam als een familiegebeuren waar je lekker met je moeder en oma naartoe kunt en waarbij het inderdaad draait om dat lekkere eten. Je kunt het niet vergelijken met Indomania, dat is heel iets anders. "Indomania is wat meer een plek waar creatieve mensen en jonge mensen naartoe kunnen gaan." Wat ze zelf zo leuk vindt aan het indisch zijn is mensen ontmoeten die ook interesse hebben in die indische cultuur of die ook iets hebben met het land. "Ik heb het zelf heel sterk dat ik probeer om er met mensen over te praten of herkenning in te vinden." Jerney gaat naar indomania uit een verlangen naar Indisch zijn. Haar jeugd was ‘indisch’, vader Nederlander, moeder uit een Indische familie. "Ik mocht mezelf van mijn opa nooit halfbloed noemen, want dat klinkt te negatief, liever gewoon ‘gemengd’ of, op zijn Indonesisch, ‘tjampoer’."

Eén van de hoogtepunten van Indomania is volgens Rop het optreden van Adriaan van Dis. "Hij zal zeker één van de hoogtepunten worden, want hij opent het programma en loopt ook de gehele dag rond. Hij zal ook gaan swingen en jiven." De organisator noemt ook de naam van cabaretier Diederik van Vleuten die een bijzondere bijdrage zal leveren met een performance over zijn oudoom. "Een fantastisch programma, waarin hij voor het eerst indische reacties van de bezoekers verwerkt."

Rop vindt het belangrijk om de cultuur levend te houden. Mij criteria voor Indomania is kwaliteit en niet het indo zijn. Als dat erbij komt, dan is dat mooi meegenomen. Ik ben van mening dat het kwalitatiefs iets goeds moet bieden en als er dan allemaal mooie indo's bijkomen, dan is dat mooi meegenomen."

Eten speelt ook een belangrijke rol op het festival. De Oude Zaal zal omgetoverd worden in een culinair walhalla onder leiding van Selected Indonesian Restaurants, het neusje van de zalm van Indische restaurants uit Nederland. Maar er is meer te zien: In de Cinema worden Indische filmmakers aan het woord gelaten en worden er premières vertoond van herontdekt filmmateriaal uit Indië. In de Theaterzaal maken dichters, theatermakers én een buitengewoon hoogleraar hun opwachting en spelen pianist Xavier Boot en altvioliste Esther Aputiley klassieke muziek.

Rop kijkt zelf ook uit naar het muzikale programma. Diverse Indische topgitaristen zullen in de MAX onder de noemer Guitar-ManIA muziek ten gehore brengen die gebaseerd is op de oorspronkelijke vaderlandse Indo-rock. Optredens zijn er van o.a. Monique & Suzanne Kleman (Loïs Lane.), Monica Akihary, trio Brouwer- Akihary-Bhattacharya, harpiste Lavinia Meijer en pianist Feiko Deutekom. Als swingende afsluiter van de dag is er een Indo-Asian After Party in de MAX met onder meer DJ Manga, VJ Supreme Cuisine en DJ’s Claire & Sheila Hill.

Maandag 9 april (tweede Paasdag), Melkweg Amsterdam (diverse zalen)
aanvang: 14.00 uur / aanvang afterparty: 23.00 uur.

deGids.fm
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimedo 5 apr 2012 - 19:19

Die Lienserie van eind jaren zeventig was maar 8 of 6 shows .
En het ging niet allemaal over verheerlijking van het verleden.
Wat toch die hardnekkige stereotypering ?
Ik ga niet naar de pasar malam om de hele dag te eten.
Dat eetgebeuren is onderdeel van een gezelligheid bouwen.
De TTF in Den Haag heeft ook een uitgebreid podiumprogramma.

Dat deze indomaniaversie een platform is van jong Indisch talent is wat te pretentieus geroepen.
Het zal wel een aardig dagje uit wezen verder, daar niet van.
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimedo 5 apr 2012 - 22:10

Daarom is het wel leuk om te lezen, dat één van de hoogtepunten Adriaan van Dis is........en Diederik van Vleuten.......beiden jong en talentvol? I.i.g. wél dat laatste...

clown
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimedi 10 apr 2012 - 5:01

Ben niet geweest. Ik heb vast iets gemist, maar dat zie ik wel in de verslagen van de mensen die wel zijn geweest; misschien straks op Indisch3.0?
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimedi 10 apr 2012 - 11:27

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimevr 13 apr 2012 - 10:39

Indomania 4 – een beeldverslag

By Indisch 3.0 // Festivals & Pasars, Reportages // 2 Comments

Fotografie: Tabitha Lemon.

Te oordelen aan de snelheid waarmee het eten van SIR op was, overtrof de opkomst op de vierde editie van Indomania de verwachting van de organisatoren. We geven je er zo een beeldverslag van. Wij vonden het een mooi feest, al was er te weinig eten *genant* en discussieerden er geen jongeren mee *zonde*.

Het optreden van Lois Lane was (zoals verwacht) een grote hit, net als dat van Guitarmania. We hebben er zelf geen foto’s van *balen*. Daarom vind je hierbij een video-opname die op internet te vinden is.

Lees en kijk verder bij Indisch 3.0.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimeza 14 apr 2012 - 8:39

Peter van Straaten was op indomania

9 april 2012: INDOMANIA 4 Straaten41

Lees het berichtje bij Indisch4ever.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitimeza 14 apr 2012 - 22:04

Peter van Straaten maakte ook voor het Haarlems Dagblad (oudste kant van Nederland!) een tekening "uit het dagelijks leven".
Maar is er onlangs mee gestopt, erg jammer, het waren erg gewone, maar rake tekeningen.
Hij is erg actief in Haarlem, waar de jaarlijkse stripdagen gehouden worden.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





9 april 2012: INDOMANIA 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 9 april 2012: INDOMANIA 4   9 april 2012: INDOMANIA 4 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
9 april 2012: INDOMANIA 4
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indomania 4, 09-04-2012
» Walk4Maluku - 13 en 14 april 2012
» 26 april 2012: Jet Bussemaker over Indië, Gouda
» Ervaring Java april 2012 - door Els
» Kelapa Muda Party, 15 april 2012

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Uit-Agenda-
Ga naar: