Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Hans Vervoort....Weg uit Indie

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Gast
Gast




Hans Vervoort....Weg uit Indie Empty
BerichtOnderwerp: Hans Vervoort....Weg uit Indie   Hans Vervoort....Weg uit Indie Icon_minitimevr 4 mei 2012 - 7:18

Ik lees net het programma van de TTF 2012 en zie dat Hans Vervoort leest voor uit "Weg uit Indie" met interview door Jill Stolk.

Ik heb de recensie gelezen en wat me opvalt is dat 2/3 van het boek zich afspeelt in het kamp. Dus na al die kampboeken komt er weer zo'n boek uit. Ik vraag me af wat zo'n boek kan toevoegen aan al die andere boeken, want al die boeken worden vanuit een kinderoog bekeken. In de recensie wordt niet aangegeven of de kinderen Indisch zijn of niet. Wetende dat 70% van de kampbevolking Totoks waren, ligt het voor de hand de kinderen ook totok te laten zijn met natuurlijk een bijrol voor de Indischen zoals ook in de documentaire 2602.

En hoe zit het eigenlijk met al die Buitenkampers, die weer eens vergeten worden want die waren toch 66% der Nederlandse bevolking Indie, hopelijk worden ze als voetnoot vermeld.

Ik denk dat ik toch naar die lezing ga, niet alleen een leuke vraag te stellen of dit boek of deze strip een echte post-koloniale strip is maar ook de mooie tekeningen van Peter van Dongen te bewonderen, hopelijk kan ik een schets van hem kopen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Hans Vervoort....Weg uit Indie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hans Vervoort....Weg uit Indie   Hans Vervoort....Weg uit Indie Icon_minitimeza 12 mei 2012 - 22:58

De recensies van het boek van Hans Vervoort "Weg uit Indie" lijken allemaal op elkaar, zelfs Indisch 3.0, de website van onze rootsgeneratie heeft het over de recensie die klaarblijkelijk de uitgever heeft gestuurd.

Mij gaat erom hoe de Indischen/Indo'snaar buiten treden.
Is één van de hoofdpersonen Indisch??
Hoe worden indischen afgebeeld in de kampen?? ze waren toch 25% van de bevolking
Hoe worden Indischen afgeschilderd in de Bersiaptijd??

Dit lijken me toch legitieme vragen wetende dat Indischen vormden 75 % der binnenkampbevolking en 100% der buitenkampbevolking.

Hopelijk wordt het een gezellige bijeenkomst want de laatste keer hadden ze het vragenuurtje er buitengelaten, had ik ook gedaan want de kritiek was vernietigend, daarvoor had ik gezien de levendige discussie een vraag gesteld op de TTF maar niemand kon of wilde antwoorden. daarvoor heb ik met een gepensioeneerde genraal van het indisch platform een vervelend potje afzeiken gehouden.
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hans Vervoort....Weg uit Indie
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hans Vervoort: Weg uit Indië
» Hans Vervoort: Weg uit Indië
» Oude titels van schrijver Hans Vervoort gratis te downloaden
» De Laatste Man - Hans Goedkoop
» Hans Vervoort: Encyclopedie van op het nippertje geredde kennis (en andere stukjes om te lezen)

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: