Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’ Empty
BerichtOnderwerp: ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’   ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’ Icon_minitimedo 31 mei 2012 - 21:25

[31.05.2012]


‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’


Peter Breedveld


Morgen beginnen weer de Stripdagen in Haarlem. Eén van de dingen die ik er beslist wil zien, is de expositie van Peter van Dongen, auteur van de onvolprezen Rampokan-reeks. Jaren geleden interviewde ik Van Dongen voor Stripschrift, dat interview is later opgenomen in het Rampokan Schetsboek, maar ik heb het nog nooit gedeeld met de lezertjes van Frontaal Naakt. Bij deze dan. Weet dat het stuk acht jaar oud is, en dat sommige informatie dus is verouderd.

Op 16 augustus 1945, één dag na de capitulatie van Japan, werd de grootvader van striptekenaar Peter van Dongen door de Japanners onthoofd. “Mijn opa was officier in het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL)”, vertelt van Dongen. “Hij was Indo-Europeaan, zat in Menado, in Noord-Celebes, stond pal voor Koningin en vaderland en voor de Nederlandse driekleur. Hij moest zijn wapens inleveren aan de Japanners, dan zou hij verder ongemoeid worden gelaten. Dat weigerde hij, uit loyaliteit. Daarom is hij onthoofd.”

Van Dongen is een pezige, niet onknappe dertiger met een getinte huid, sluik zwart haar en een stoppeltjesbaard. Zijn ogen lachen altijd. Hij zit in de huiskamer van zijn appartement in Amsterdam-Zuid, waar het naar Indische kruiden ruikt. Een Javaans houten beeldje en een donkerbruine kast in art deco-stijl roepen herinneringen op aan de Nederlands-Indische kolonie. Op de kast staat het beeldje uit het Kuifjeverhaal Het gebroken Oor. Eén van de wanden van een belendende kamer is behangen met foto’s van de families van Van Dongen en zijn vrouw. Foto’s van Aziatisch ogende mensen die volgens de mode van de jaren dertig zijn gekleed, en van mensen met rossig, golvend haar. “Door hun kleine, amandelvormige ogen hebben de familieleden van mijn vriendin ook wel iets Chinees”, meent Van Dongen. Op één foto poseren zijn Indische oudtante en haar man in Volendamse klederdracht voor een oer-Hollandse schouw.

Lees verder bij Frontaal Naakt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’ Empty
BerichtOnderwerp: Re: ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’   ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’ Icon_minitimedo 31 mei 2012 - 21:32

teleurstellende site.... niet zo veel naakt... ook niet frontaal No

(sorry... laat mij toch mijn dagelijkse flauwe grap maken)
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’ Empty
BerichtOnderwerp: Re: ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’   ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’ Icon_minitimedo 31 mei 2012 - 23:02

haha haha
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’ Empty
BerichtOnderwerp: Re: ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’   ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’ Icon_minitimevr 1 jun 2012 - 0:20





Hmmmm, wist niet dat bapak Burung geinteressert was in die uhh ..., frontale dingies Embarassed past mischien bij de janggut? Wink maaf ya?

siK
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’ Empty
BerichtOnderwerp: Re: ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’   ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’ Icon_minitimevr 1 jun 2012 - 9:30

Boeroeng toch. Frontaal naakt is gevaarlijk loh, anders kecantol of misschien wel kecepit die runcing.... geek
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’ Empty
BerichtOnderwerp: Re: ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’   ‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’ Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
‘Wat de Nederlanders hebben gedaan is in de doofpot gestopt’
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Paffende peuter
» De Excessennota moet uit de doofpot
» JP Coen mag nu ook al geen tunnel hebben
» Ook zij hebben vrienden..
» Papoea’s hebben de mannenpil al

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: