Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Van Bommel (SP) : Geweld West-Papoea zeer zorgwekkend

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Van Bommel (SP) : Geweld West-Papoea zeer zorgwekkend Empty
BerichtOnderwerp: Van Bommel (SP) : Geweld West-Papoea zeer zorgwekkend   Van Bommel (SP) : Geweld West-Papoea zeer zorgwekkend Icon_minitimevr 8 jun 2012 - 16:57

Van Bommel: Geweld West-Papoea zeer zorgwekkend


08-06-2012 • SP-Kamerlid Harry van Bommel is verontrust over recente berichten over grootschalig geweld in de provincie West-Papoea in Indonesië. Van Bommel: ‘Ik wil van de minister duidelijkheid over de toedracht van het recente geweld en over de rol van het Indonesisch leger hierbij. Het zou volstrekt immoreel zijn wanneer de minister de voorgenomen verkoop van Nederlandse tanks aan Indonesië doorzet te midden van dit geweld.’

De recente berichten wijzen op omvangrijke gewelddadigheden. Bronnen ter plaatse noemen dertien doden, honderden opgepakte Papoea’s en honderden in brand gestoken huizen. Maar liefst 1.500 Indonesische militairen, een heel bataljon, zouden bij de actie betrokken zijn. Ook wordt de beruchte anti-terreur-eenheid Densus 88 met de actie in verband gebracht. Het geweld zou ontstaan zijn doordat Indonesische militairen een jonge jongen hebben doodgereden.

In januari dit jaar noemde minister van Buitenlandse Zaken Rosenthal het geweld in West-Papoea nog ‘incidenteel’ van karakter. Van Bommel: ‘Ik wil van de minister weten of hij nog steeds van mening is dat het geweld ‘incidenteel’ is. Dat kan ik me niet voorstellen. Ook vraag ik de minister bij de Indonesische autoriteiten te informeren naar het lot van de arrestanten en een rechtsstatelijke behandeling voor hen te bepleiten. Ook moet er een onafhankelijk onderzoek naar de gebeurtenissen komen.’


sp.nl

zie ook ons Indonesië wil onze tanks kopen
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Van Bommel (SP) : Geweld West-Papoea zeer zorgwekkend
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Kerken Indonesië: Stop geweld Papoea
» Indonesische kerkleiders vragen einde van geweld in Papoea
» Kindersterfte in West-Papoea
» Urk in trek van Oman tot aan West- Papoea
» LUSH maakt een vuist tegen het onrecht in West-Papoea

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: